Deze week besluit aanbesteding busvervoer Rotterdam en Den Haag

Mercedes Citaro, RET, bus

De concessieverlener Metropoolregio Rotterdam Den Haag maakt deze week een voorlopige keuze of de nieuwe concessies voor het busvervoer in Den Haag en Rotterdam onderhands gegund gaan worden of toch openbaar openbaar zullen worden aanbesteed. Die keuze zal dan worden verwerkt in het Programma van Eisen en voorgelegd worden aan de gemeenteraden. In maart 2017 wordt de definitieve keuze gemaakt. Vanwege de invoering van de wet Aanbestedingsvrijheid OV mogen concessieverleners in vier grote steden zelf kiezen of ze het openbaar vervoer in- of aanbesteden.

Volgens vervoerder RET, die nu het busvervoer in Rotterdam in handen heeft, kan bij een inbesteding de kwaliteit van het vervoer veel beter worden gegarandeerd. Dit meldt RTV Rijnmond op basis van een brief die RET naar de MRDH heeft gestuurd.

Busvervoer

De verschillende concessies voor het busvervoer in de regio lopen binnen enkele jaren af, waaronder ook de twee concessies voor het busvervoer in Den Haag en Rotterdam. Deze zijn momenteel nog gegund aan RET en HTMBuzz. Maar als het vervoer wordt aanbesteed, kunnen ook vervoerders als Connexxion, Arriva, Syntus of EBS meedingen naar de concessie. Daarom heeft de Rotterdamse vervoerder de concessieverlener nu schriftelijk aangespoord ook het busvervoer onderhands te gunnen.

De concessieverlener en concessiehouder hebben in maart nog een akkoord bereikt over de inbesteding van het railvervoer. Die concessie gaat in per december en loopt tot 2026. RET is van mening dat het voordeliger is wanneer de MRDH ervoor zou kiezen om die busconcessie gelijk moeten te lopen met het vervoer per spoor en dus in te besteden.

Al het openbaar vervoer in de stad blijft op die manier in het beheer van RET, waardoor bussen, metro’s en trams goed op elkaar kunnen worden afgestemd wat betreft dienstregeling en betaalmogelijkheden. Daar komt nog bij dat de vervoerder nu al kan investeren in duurzame bussen, als hij weet dat de concessie ook vanaf 2019 sowieso aan RET gegund zal worden.

Concessieverlener

De Metropoolregio Rotterdam Den Haag zal deze week een keuze maken tussen aanbesteden of inbesteden. Dit is mogelijk omdat sinds 2013 de wet Aanbestedingsvrijheid OV geldt voor de vier grote steden, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam en Utrecht. Dit betekent dat de MRDH voor Rotterdam en Den Haag zelf de keuze mag maken voor het aan- of inbesteden van een concessie.

Het verzoek van de RET wordt gesteund door de gemeente Rotterdam. Wethouder Pex Langenberg van Mobiliteit, Duurzaamheid en Cultuur heeft al eerder schriftelijk laten weten dat het College van B&W in Rotterdam de voorkeur heeft voor een inbesteding. “Dit omdat gunning van de busconcessie aan de RET het beste waarborgt dat de samenhang in het volledige netwerk van metro, tram en bus behouden blijft”, aldus de wethouder.

Dit betekent overigens niets voor de streekconcessies in de regio. De concessies Voorne-Putten Rozenburg en Bus Haaglanden Streek zullen gewoon worden aanbesteed op het moment dat deze verlopen.

Auteur: Inge Jacobs

8 reacties op “Deze week besluit aanbesteding busvervoer Rotterdam en Den Haag”

Tony Simon|10.01.17|21:37

-vervolg- En tja, tram- en metrolijnen zijn nauwelijks fijnmazig aan te leggen en ook weinig flexibel. Er is wel veel geïnvesteerd, ook in de overname en ombouw van de Hoekse Lijn. Daarnaast krijgt de regio dan teveel macht. Ik snap hun pleidooi dus wel, maar als burger wil ik het gewoon niet begrijpen. Aanbesteden dus. En rap een beetje! Laat maar zien dat je kwalitatief de beste kunt zijn!

Tony Simon|10.01.17|21:37

-vervolg- (probeer jij in de avond of op zondag maar eens van Schiedam-West naar Groenoord te komen). Pedro Peters en Pex Langenberg zien de RET graag de klus klaren, maar niet omdat de kwaliteit dan gegarandeerd kan worden (laat staan vanwege mogelijke verbetering), maar omdat er dan geen extra concurrentie is voor de tram- en metrolijnen en dus voor het verdienmodel van de RET. -vervolg-

Tony Simon|10.01.17|21:36

Door aanbesteden van het openbaar vervoer is de kaliteit grosso modo beter geworden. Ik ben Schiedammer van rigine en woon nu onder de rook van Utrecht. Daar waar ik in Rotterdam met name het busvervoer heb zien verschralen, is dat in Utrecht en omgeving heel wat beter geworden. Hoge frequenties (buiten de spits eens er half uur, in de spits tot een keer per vijf minuten), waar ik in Rotterdam (en met name mijn geboortestad Schiedam) de bussen heb zien verdwijnen -vervolg-

David Bosch|27.09.16|19:01

Leuk en de HTM is weer voor 49% van NS. Dat moet ook afgestoten worden. Aanbesteden!

Dilia van der Heem|22.09.16|11:28

HTMBUzz is 100% HTM. Qbuzz heeft in 2014 aandelen afgestoten.Zijn nu weer bij HTM

David Bosch|21.09.16|12:32

Het busvervoer in Den Haag zou dan ook moeten worden aanbesteed. Dat is net als in Utrecht feitelijk niet meer mogelijk om het onhandig te gunnen.

David Bosch|21.09.16|12:30

Nee Kees daar is toen op slinkse wijze de concessie streek in het gebied Berkel en Rodenrijs aan toegevoegd. Dat was nooit RET, maar vlak hiervoor van Qbuzz en daarvoor van CXX.
Dat deel zou ook weer openbaar moeten worden aanbesteed. Voor Rotterdam denk ik dat men wel onderhands aanbesteed ri RET .

Voor Den Haag ligt dat hopelijk anders. HTMbuzz is een commerciële dochter van NS en Qbuzz en Qbuzz is weer van NS. NS moet van de staat stoppen met deze activiteiten. HTM bestaat dus niet meer.

kees boer|19.09.16|23:14

Ik dacht dat de huidige concessie niet zo lang terug door de RET is gewonnen,die heeft dat altijd al gehad,laat deze die maar behouden