Syntus, bus, Apeldoorn

Concessie busvervoer Almere aan Syntus gegund

Vervoerder Syntus mag het busvervoer in en om Almere gaan verzorgen van 2018 tot 2028. De vervoerder deed volgens de gemeente Almere een betere bieding dan de andere drie inschrijvers Arriva, Connexxion en EBS. Volgens de gemeente biedt Syntus meer vervoer aan dan het gemeentebestuur had verwacht. De concessie gaat op 10 december 2017 van start. 

Voorafgaand aan deze aanbesteding, staakten chauffeurs van de huidige vervoerder Connexxion omdat ze wilden dat de gemeente maatregelen nam om in het nieuwe bestek een betere sociale veiligheid te garanderen. Tevens was er sprake van een kort geding, nadat er onduidelijkheid bij de gemeente en Connexxion ontstond over de personeelslijsten die verstrekt moesten worden. Voor de nieuwe concessie bestaat nog een wettelijke bezwaarperiode van zes weken.

Bieding Syntus

De nieuwe vervoerder biedt voor Almere een vernieuwend Bus Rapid Transit-concept (BRT) aan. Een BRT-systeem is vraaggericht en de voertuigen volgen elkaar met hoge frequenties op. In het bestek vroeg de gemeente ook om een BRT-concept.

Verder laat de gemeente weten dat Syntus in de stadsdienst iets meer vervoer gaat aanbieden dan nu het geval is, terwijl de hoeveelheid vervoer in de streekdienst ongeveer gelijk blijft. Het netwerk voor de stadsdienst en het streekvervoer wordt wel substantieel gewijzigd. Dit betekent dat enkele reizigers erop achteruit gaan, omdat zij – met name in het streekvervoer – vaker moeten overstappen op bus, metro of trein. Volgens de gemeente is het voor de meeste reizigers echter juist positief.

Elektrische bussen

Syntus gaat voor de uitvoering van de concessie Almere geheel nieuwe, comfortabele en veilige bussen inzetten en dat zijn in eerste instantie Euro 6-bussen. Dit was het minimale dat de gemeente had gevraagd. Nieuw ten opzichte van nu is dat Syntus met schone Euro 6-bussen gaat rijden. Ook gaat Syntus met een aantal elektrische bussen in Almere rijden. Vanwege de afspraak om in 2025 elektrische bussen in te zetten, moet Syntus hier ook wel aan voldoen.

Het is aan de nieuwe vervoerder om alle laadinfrastructuur aan te schaffen, aan te leggen en te onderhouden. Tevens is het regelen van de vergunningen de eigen verantwoordelijkheid van vervoerder. Wel zegt de gemeente zo veel mogelijk de nieuwe vervoerder te willen helpen met het verkrijgen van de vergunningen. Het Fonds Verstedelijking Almere heeft ook eenmalig een subsidie beschikbaar gesteld voor de transitie naar zero emissie.

Personeelslijsten

De gemeente Almere wilde van Connexxion een lijst met alle medewerkers die in dienst waren, omdat het voor een goede bieding van belang is dat alle inschrijvers weten hoe veel medewerkers er in dienst zijn. Een eventuele nieuwe vervoerder is namelijk wettelijk verplicht het personeel van de huidige vervoerder over te nemen.

Het gaat hierbij echter alleen om direct personeel, niet om indirect personeel. Connexxion plaatste ook het onderhoudspersoneel op de lijst van het directe personeel, naar eigen zeggen omdat de vervoerder zich in de vorige aanbesteding verplicht moest inschrijven met bestaand materieel. De gemeente wilde hier niet van horen omdat in de nieuwe aanbesteding waarschijnlijk met nieuw materieel gereden gaat worden en deze extra monteurs niet meer nodig zijn. Een rechter liet weten dat de monteurs niet als direct personeel mochten worden aangemerkt, waarna Connexxion de juiste lijst aanleverde.

Staking

Het busvervoer in Almere heeft nu veel te kampen met een slechte sociale veiligheid en veel overlast. Uit de Veiligheidsscan van CROW bleek vorig jaar dat de sociale veiligheid in het OV het slechts was in Almere en in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De chauffeurs lieten in april weten hier helemaal klaar mee te zijn en eisten maatregelen met ingang van de nieuwe concessie. De gemeente leek hier eerst niet zo’n zin in te hebben, maar bleek na dreiging van staking toch bereid om extra eisen om extra eisen op het gebied van sociale veiligheid in de aanbesteding van het busvervoer in Almere op te nemen.

De nieuwe vervoerder Syntus moet er dus in ieder geval aan voldoen dat er met ingang van de nieuwe concessie niet langer mogelijk is om met contant geld een vervoerbewijs kopen bij de chauffeur. Dit past overigens in de wens die alle vervoerders later uitspraken om in 2018 al het contante geld uit de bussen te weren. Bovendien moeten in alle bussen bedienbare veiligheidsruiten worden geplaatst.

Lees ook:

BusVision, banner

Wil je meer weten over busvervoer in Nederland? Kom dan naar BusVision, 12 – 13 oktober in Expo Houten.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Concessie busvervoer Almere aan Syntus gegund | OVPro.nl
Syntus, bus, Apeldoorn

Concessie busvervoer Almere aan Syntus gegund

Vervoerder Syntus mag het busvervoer in en om Almere gaan verzorgen van 2018 tot 2028. De vervoerder deed volgens de gemeente Almere een betere bieding dan de andere drie inschrijvers Arriva, Connexxion en EBS. Volgens de gemeente biedt Syntus meer vervoer aan dan het gemeentebestuur had verwacht. De concessie gaat op 10 december 2017 van start. 

Voorafgaand aan deze aanbesteding, staakten chauffeurs van de huidige vervoerder Connexxion omdat ze wilden dat de gemeente maatregelen nam om in het nieuwe bestek een betere sociale veiligheid te garanderen. Tevens was er sprake van een kort geding, nadat er onduidelijkheid bij de gemeente en Connexxion ontstond over de personeelslijsten die verstrekt moesten worden. Voor de nieuwe concessie bestaat nog een wettelijke bezwaarperiode van zes weken.

Bieding Syntus

De nieuwe vervoerder biedt voor Almere een vernieuwend Bus Rapid Transit-concept (BRT) aan. Een BRT-systeem is vraaggericht en de voertuigen volgen elkaar met hoge frequenties op. In het bestek vroeg de gemeente ook om een BRT-concept.

Verder laat de gemeente weten dat Syntus in de stadsdienst iets meer vervoer gaat aanbieden dan nu het geval is, terwijl de hoeveelheid vervoer in de streekdienst ongeveer gelijk blijft. Het netwerk voor de stadsdienst en het streekvervoer wordt wel substantieel gewijzigd. Dit betekent dat enkele reizigers erop achteruit gaan, omdat zij – met name in het streekvervoer – vaker moeten overstappen op bus, metro of trein. Volgens de gemeente is het voor de meeste reizigers echter juist positief.

Elektrische bussen

Syntus gaat voor de uitvoering van de concessie Almere geheel nieuwe, comfortabele en veilige bussen inzetten en dat zijn in eerste instantie Euro 6-bussen. Dit was het minimale dat de gemeente had gevraagd. Nieuw ten opzichte van nu is dat Syntus met schone Euro 6-bussen gaat rijden. Ook gaat Syntus met een aantal elektrische bussen in Almere rijden. Vanwege de afspraak om in 2025 elektrische bussen in te zetten, moet Syntus hier ook wel aan voldoen.

Het is aan de nieuwe vervoerder om alle laadinfrastructuur aan te schaffen, aan te leggen en te onderhouden. Tevens is het regelen van de vergunningen de eigen verantwoordelijkheid van vervoerder. Wel zegt de gemeente zo veel mogelijk de nieuwe vervoerder te willen helpen met het verkrijgen van de vergunningen. Het Fonds Verstedelijking Almere heeft ook eenmalig een subsidie beschikbaar gesteld voor de transitie naar zero emissie.

Personeelslijsten

De gemeente Almere wilde van Connexxion een lijst met alle medewerkers die in dienst waren, omdat het voor een goede bieding van belang is dat alle inschrijvers weten hoe veel medewerkers er in dienst zijn. Een eventuele nieuwe vervoerder is namelijk wettelijk verplicht het personeel van de huidige vervoerder over te nemen.

Het gaat hierbij echter alleen om direct personeel, niet om indirect personeel. Connexxion plaatste ook het onderhoudspersoneel op de lijst van het directe personeel, naar eigen zeggen omdat de vervoerder zich in de vorige aanbesteding verplicht moest inschrijven met bestaand materieel. De gemeente wilde hier niet van horen omdat in de nieuwe aanbesteding waarschijnlijk met nieuw materieel gereden gaat worden en deze extra monteurs niet meer nodig zijn. Een rechter liet weten dat de monteurs niet als direct personeel mochten worden aangemerkt, waarna Connexxion de juiste lijst aanleverde.

Staking

Het busvervoer in Almere heeft nu veel te kampen met een slechte sociale veiligheid en veel overlast. Uit de Veiligheidsscan van CROW bleek vorig jaar dat de sociale veiligheid in het OV het slechts was in Almere en in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. De chauffeurs lieten in april weten hier helemaal klaar mee te zijn en eisten maatregelen met ingang van de nieuwe concessie. De gemeente leek hier eerst niet zo’n zin in te hebben, maar bleek na dreiging van staking toch bereid om extra eisen om extra eisen op het gebied van sociale veiligheid in de aanbesteding van het busvervoer in Almere op te nemen.

De nieuwe vervoerder Syntus moet er dus in ieder geval aan voldoen dat er met ingang van de nieuwe concessie niet langer mogelijk is om met contant geld een vervoerbewijs kopen bij de chauffeur. Dit past overigens in de wens die alle vervoerders later uitspraken om in 2018 al het contante geld uit de bussen te weren. Bovendien moeten in alle bussen bedienbare veiligheidsruiten worden geplaatst.

Lees ook:

BusVision, banner

Wil je meer weten over busvervoer in Nederland? Kom dan naar BusVision, 12 – 13 oktober in Expo Houten.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.