Volvo Electric Hybrid rijdt hybride in streek en elektrisch in de stad

Volvo, Electric Hybrid

Omdat elektrisch busvervoer momenteel nog niet geschikt is voor het streekvervoer, zijn vervoerders vaak genoodzaakt om dieselbussen in te zetten op lijnen die zowel door de stad als door de streek rijden. Voor deze lijnen biedt Volvo een oplossing met de Volvo 7900 Electric Hybrid. Deze bus kan op elektriciteit rijden in de steden, maar op de hybride aandrijflijn in de streek. “Deze bus bied het beste van twee werelden”, aldus Bas Dubois van Volvo. “Je beschikt over zero emissie waar nodig en zinvol en dit wordt gecombineerd met een grote actieradius van ongeveer 1000 km.”

Deze bus zal Volvo dit jaar presenteren tijdens BusVision 2016. Deze bus kan 7 kilometer emissievrij rijden in bijvoorbeeld het stadscentrum, maar is ook geschikt voor lange afstanden omdat de bus hybride kan rijden. Daarmee kunnen vervoerders en gemeenten de CO2-uitstoot in vergelijking met een dieselbus met ongeveer 75 procent verminderen.

Electric Hybrid

Deze bus kan zeker 70 procent van de route afleggen in de elektrische modus. Op dat moment heeft de bus helemaal geen uitstoot. Daardoor zou het in principe mogelijk zijn om indoor-busterminals te creëren. Met name bij winkelcentra, treinstations en luchthavens kan dit aantrekkelijk zijn. Tegelijkertijd biedt het een simpele oplossing voor het laden van elektrische bussen in de streek, waar de kosten voor infrastructuur te duur zijn of waar bijvoorbeeld niet voldoende elektriciteit beschikbaar is.

“Voor lange afstanden is er nog een dieselmotor aanwezig”, vertelt Dubois. Volvo kan bovendien zero emissie-zones definiëren, zoals dorpskernen of stadscentra, met behulp van geofencing. Hierbij kan een geografisch gebied door middel van GPS virtueel worden afgebakend.

Voor deze elektrisch hybride bussen is de total cost of ownership TCO niet heel veel hoger dan voor een conventionele dieselbus. Dubois: “De aanschafprijs is hoger, maar afhankelijk van de parameters kunnen we in sommige gevallen concurreren met dieselbussen, zonder de kosten voor de maatschappij mee te nemen in de berekening.”

Laadsysteem

Volvo rust deze bussen uit met het Volvo Opportunity Charging-systeem, waardoor de bus in circa zes minuten volledig kan worden opgeladen. Het oplaadsysteem wordt onderdeel gemaakt van de bushaltes, waardoor het opladen automatisch begint wanneer de bus op de juiste plek stopt. Mocht de bus onverhoopt niet geladen kunnen worden, rijdt de bus in hybride modus door.

Er rijden al verschillende Volvo 7900 Electric Hybrid-bussen in Hannover, Stockholm, Gothenburg, Luxemburg en binnenkort in Namen. De bussen hebben een passagierscapaciteit van maximaal 95 personen, waarvan 32 zitplaatsen en 1 klapstoeltje. Naar wens van de vervoerder kan de 12-meter bus worden uitgerust met twee of drie dubbele deuren.

Elektromobiliteit

De Volvo Electric Hybrid is ontwikkeld door de Zweedse busbouwer nadat de vervoerder zich circa tien jaar geleden ging afvragen wat de brandstof van de toekomst was. “We kregen toen de indruk dat het meer elektrisch zou zijn”, legt Dubois uit. “En dat bleek uiteindelijk zo te zijn.

Daarom begon de bouwer met de ontwikkeling van elektromobiliteit in de bussen. Daarbij werd begonnen met een hybride, eerst met euro 5 en later met euro 6. In 2014 kwam de bouwer met de Electric Hybrid die in Duitsland ging rijden. De laatste stap is de volledige elektrische bus. In 2015 wist Volvo hiervan het eerste prototype te ontwikkelen en halverwege 2017 wordt deze bus in serieproductie genomen.

Inge Jacobs

BusVision, banner

Op 12 en 13 oktober is Volvo Bus vertegenwoordigd op BusVision in Houten met een Electric Hybrid 7900 en kunnen bezoekers op afspraak een rit maken in een touringcar met het Volvo Dynamic Steering-systeem.

Tijdens het congres zullen meerdere sprekers de voordelen en uitdagingen van elektrisch busvervoer bespreken. Registreer je hier voor dit tweedaagse evenement.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.