GVB, bus, VDL

GVB streeft naar volledig cashloos in bus per januari 2017

Bron: GVB Verbindt

In de strijd tegen busovervallen, heeft de Amsterdamse stadsvervoerder GVB donderdag de eerste pinapparaten in zijn bussen geplaatst. Reizigers kunnen voortaan bij die pinapparaten met hun pinpas, contactloos en met creditcard betalen. GVB begint met enkele bussen op lijn 33, maar de bedoeling is nog voor het einde van dit jaar pinapparaten te plaatsen in alle bussen. In 2017 volgen pinapparaten in de trams.

Het gaat hierbij om ongeveer 550 pinapparaten in circa 400 bussen en trams van GVB. Dit besluit heeft de vervoerder genomen vanwege het hoge aantal overvallen op een buschauffeur. “We doen alles wat in ons vermogen ligt om het OV in Amsterdam zo veilig mogelijk te maken voor medewerkers en reizigers”, aldus de vervoerder.

Afschaffing

Bijzonder is dat GVB het voornemen heeft uitgesproken om per januari 2017 geen contant geld en geen gewaardeerde kaartjes meer op de bussen te hebben. In een eerder gepresenteerd plan van alle Nederlandse vervoerders in de brancheorganisatie OVNL werd gesproken over de datum 1 januari 2018. Destijds werd nog gezegd dat het erg lastig zou worden om dit eerder te realiseren. Nieuwe betaalmethoden zoals pinnen in de bus, contactloos betalen en afrekenen met je mobiele telefoon zouden namelijk eerst geaccepteerd moeten worden door de reizigers.

Overigens gaat het hier nog wel om een streven van de Amsterdamse vervoerder. De komende tijd worden de pinapparaten geïnstalleerd en daarna zal bekeken worden of deze apparaten goed werken en of ze werkelijk gebruikt worden. Daarbij wordt ook gekeken of dit niet juist leidt tot meer geweld. Dan wil GVB de geldlade in de bussen verwijderen, om zo de overvallen praktisch nutteloos te maken en het risico dus tot een minimum te beperken.

Chauffeurs

De behoefte aan alternatieve betaalmogelijkheden in het OV is groot, vooral voor de chauffeurs die het slachtoffer worden van een dergelijke overval. De chauffeurs van GVB staakten nog in februari van dit jaar om de werkgever te bewegen maatregelen te nemen. GVB besloot daarom al eerder om te stoppen met de verkoop van dagkaarten in de bus.

De vervoerder nam ook verschillende andere maatregelen om de veiligheid te vergroten, maar volgens GVB is het volledig weren van contant geld de beste garantie dat er niet langer overvallen zullen plaatsvinden. “Cashloos reizen is veiliger voor bestuurders en conducteurs en sneller voor reizigers, want het voorkomt oponthoud bij de haltes”, aldus GVB.

Lees ook: GVB gaat pinapparaten in bussen en trams installeren

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “GVB streeft naar volledig cashloos in bus per januari 2017”

Evert Bouws|07.10.16|15:51

Prima om het veiliger te maken voor de chauffeur door geen (of heel weinig?) cash aan boord van de bus te hebben. Je sluit hiermee wel reizigers uit, die niet beschikken over een betaalpas die geaccepteerd wordt door de pinautomaat. Maar de reizigers hebben meestal ook cash op zak en dat zou de overvallers kunnen verleiden tot gijzeling van bussen inclusief de passagiers. Ik vind het typerend, dat hierover kennelijk niet is nagedacht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

GVB streeft naar volledig cashloos in bus per januari 2017 | OVPro.nl
GVB, bus, VDL

GVB streeft naar volledig cashloos in bus per januari 2017

Bron: GVB Verbindt

In de strijd tegen busovervallen, heeft de Amsterdamse stadsvervoerder GVB donderdag de eerste pinapparaten in zijn bussen geplaatst. Reizigers kunnen voortaan bij die pinapparaten met hun pinpas, contactloos en met creditcard betalen. GVB begint met enkele bussen op lijn 33, maar de bedoeling is nog voor het einde van dit jaar pinapparaten te plaatsen in alle bussen. In 2017 volgen pinapparaten in de trams.

Het gaat hierbij om ongeveer 550 pinapparaten in circa 400 bussen en trams van GVB. Dit besluit heeft de vervoerder genomen vanwege het hoge aantal overvallen op een buschauffeur. “We doen alles wat in ons vermogen ligt om het OV in Amsterdam zo veilig mogelijk te maken voor medewerkers en reizigers”, aldus de vervoerder.

Afschaffing

Bijzonder is dat GVB het voornemen heeft uitgesproken om per januari 2017 geen contant geld en geen gewaardeerde kaartjes meer op de bussen te hebben. In een eerder gepresenteerd plan van alle Nederlandse vervoerders in de brancheorganisatie OVNL werd gesproken over de datum 1 januari 2018. Destijds werd nog gezegd dat het erg lastig zou worden om dit eerder te realiseren. Nieuwe betaalmethoden zoals pinnen in de bus, contactloos betalen en afrekenen met je mobiele telefoon zouden namelijk eerst geaccepteerd moeten worden door de reizigers.

Overigens gaat het hier nog wel om een streven van de Amsterdamse vervoerder. De komende tijd worden de pinapparaten geïnstalleerd en daarna zal bekeken worden of deze apparaten goed werken en of ze werkelijk gebruikt worden. Daarbij wordt ook gekeken of dit niet juist leidt tot meer geweld. Dan wil GVB de geldlade in de bussen verwijderen, om zo de overvallen praktisch nutteloos te maken en het risico dus tot een minimum te beperken.

Chauffeurs

De behoefte aan alternatieve betaalmogelijkheden in het OV is groot, vooral voor de chauffeurs die het slachtoffer worden van een dergelijke overval. De chauffeurs van GVB staakten nog in februari van dit jaar om de werkgever te bewegen maatregelen te nemen. GVB besloot daarom al eerder om te stoppen met de verkoop van dagkaarten in de bus.

De vervoerder nam ook verschillende andere maatregelen om de veiligheid te vergroten, maar volgens GVB is het volledig weren van contant geld de beste garantie dat er niet langer overvallen zullen plaatsvinden. “Cashloos reizen is veiliger voor bestuurders en conducteurs en sneller voor reizigers, want het voorkomt oponthoud bij de haltes”, aldus GVB.

Lees ook: GVB gaat pinapparaten in bussen en trams installeren

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “GVB streeft naar volledig cashloos in bus per januari 2017”

Evert Bouws|07.10.16|15:51

Prima om het veiliger te maken voor de chauffeur door geen (of heel weinig?) cash aan boord van de bus te hebben. Je sluit hiermee wel reizigers uit, die niet beschikken over een betaalpas die geaccepteerd wordt door de pinautomaat. Maar de reizigers hebben meestal ook cash op zak en dat zou de overvallers kunnen verleiden tot gijzeling van bussen inclusief de passagiers. Ik vind het typerend, dat hierover kennelijk niet is nagedacht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.