Rover: Hoogzomerdienstregeling Breng hopelijk eenmalig experiment

De uitgedunde Hoogzomerdienstregeling van Breng was ‘ondoordacht’ en er was ‘veel te rigoureus geschrapt in de dienstregeling’. Dit oordeelt Rover op basis van een analyse van de klachten die deze zomer zijn binnengekomen bij het meldpunt van de reizigersorganisatie. Vanwege een forse vermindering van het aantal reizigers besloot Breng in de afgelopen zomermaanden de frequentie van verschillende buslijnen in de regio Arnhem-Nijmege te verlagen of tijdelijk op te heffen. 

Op basis van die klachten over de Hoogzomerdienstregeling, heeft Rover een zwartboek opgesteld. Dit zwartboek is vandaag aangeboden door de Gelderse afdeling van Rover aan de commissie Bereikbaarheid, OV en Cultuur van de Provincie Gelderland. Hiermee hoopt Rover te kunnen voorkomen dat Breng de dienstregeling in deze regio volgende zomer opnieuw zo drastisch gaat aanpassen. “Dit experiment lijkt ons niet voor herhaling vatbaar”, aldus de reizigersorganisatie.

Hoogzomerdienstregeling

Rover heeft dit zwartboek overigens opgesteld op basis van circa 80 klachten die bij het meldpunt zijn binnengekomen. Het ging daarbij vaak om reizigers die ten gevolge van de aangepaste dienstregeling langer moesten wachten op hun bus of te laat op de bestemming arriveerden. Ook zouden reizigers soms duurder uit zijn geweest omdat ze verplicht in de spits moesten reizen of een langere route af moesten leggen en klaagden reizigers over te volle bussen. “Daarnaast liet Breng flink wat steken vallen in de reisinformatie”, aldus de reizigersorganisatie.

Het is normaal dat in de zomerperiode minder bussen rijden, maar ditmaal besloot Breng tot een Hoogzomerdienstregeling. De reden daarvoor zou zijn dat het vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen fors terugliep. Het gemiddelde gebruik zou vooral doordeweeks sterk verminderen. In vergelijking met bijvoorbeeld de maand november daalt het doordeweekse vervoer in de weken van de zomervakantie met ongeveer één derde in de eerste week van de vakantie. In latere weken daalt dit aantal nog verder.

Bezuiniging

Vanwege die sterke daling, wilde de vervoerder acht weken lang een uitgedunde dienstregeling te rijden, waarbij de frequenties flink werden verlaagd. In ruil daarvoor zouden in eerste instantie de tarieven ook dalen. Uiteindelijk kreeg Breng onder bepaalde voorwaarden van de provincie toestemming om zes weken lang via deze Hoogzomerdienstregeling rijden. Rover ziet deze sterk uitgeklede dienstregeling echter als een bezuiniging die ten koste van de reizigers werd uitgevoerd en hoopt dat de Hoogzomerdienstregeling bij een eenmalig experiment blijft.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.