Vrije busbaan door Transwijk in Utrecht in 2019

Qbuzz, bus, U-OV, Utrecht

BAM en de gemeente Utrecht hebben deze week een overeenkomst getekend voor de aanleg van een vrije busbaan door Transwijk in Utrecht. Dit is een deel van de busbaan die de gemeente wil aanleggen van Utrecht Centraal via Papendorp naar Vleuten. Die busbaan moet in 2019 klaar zijn en moet het gemakkelijker maken voor reizigers om door en naar Utrecht te reizen.

Het gaat hier om een akkoord voor de eerste fase van de herinrichting van het traject dr. M.A. Tellegenlaan -Churchillaan. Hier moet de vrije busbaan komen. BAM denkt dat het mogelijk moet zijn om de werkzaamheden in april 2019 af te ronden, een half jaar eerder dan in het contract was afgesproken. Het contract voor deze herinrichting van het gebied tussen de dr. M.A. Tellegenlaan en de Churchillaan – waarvan de aanleg van de busbaan een belangrijk onderdeel is – heeft een waarde van circa 37 miljoen euro.

Onderdoorgang

Om te zorgen dat de bussen een goede doorgang hebben en zo min mogelijk gehinderd zullen worden door ander verkeer, worden er twee onderdoorgangen gerealiseerd. De eerste onder het 5 Meiplein en de tweede onder het Anne Frankplein. De gemeente Utrecht hoopt hiermee dat alle reizigers in 2019 over een netwerk van vrije bus- en trambanen beschikken.

Bij de aanleg van deze banen, wordt rekening gehouden met de komst van trams. De busbaan Transwijk is in principe vertrambaar en de onderdoorgang bij het 5 Meiplein wordt hierop voorbereid. Dit geldt niet voor de onderdoorgang bij het Anne Frankplein, want daar is namelijk bedacht dat de tram in de toekomst richting Balijebrug gaat rijden en niet over de Overste Den Oudenlaan.

Definitief ontwerp

Het ontwerp voor deze busbaan is afgelopen juli definitief geworden. In tegenstelling tot het originele plan, blijft de bushalte op de Lomanlaan behouden. Hier zullen dus ook meerdere buslijnen halteren. Verder blijft de Marco Pololaan een tweerichtingsweg.

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.