Bussen van HTM in Den Haag, foto: ANP

Concept Programma van Eisen busconcessies MRDH gepubliceerd

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

De komende jaren lopen vier busconcessies in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) af. Ter voorbereiding op de nieuwe busconcessies is het Ontwerp Programma van Eisen opgesteld en gepubliceerd. Gemeenten, vervoerbedrijven, consumentenorganisaties en andere OV-autoriteiten zoals de provincie hebben tot 11 januari 2017 de tijd om hierop te reageren.

Tussen december 2018 en december 2019 lopen de concessies af in de stad Den Haag, de stad Rotterdam, de streek Haaglanden en de streek Voorne-Putten en Rozenburg. Het gaat om in totaal 500 voertuigen die dagelijks het openbaar busvervoer in deze regio’s verzorgen.

In het ontwerp van het Programma van Eisen schetst MRDH twee belangrijke uitdagingen voor de partijen die de genoemde busconcessies gaan verzorgen. Ten eerste moet het OV blijven aansluiten op de veranderende vraag vanuit de maatschappij. Dan gaat het niet alleen om reisgedrag, maar bijvoorbeeld ook om het voldoen aan de informatiebehoefte.

2025 of eerder

Een tweede uitdaging is om “de veranderingen die nodig zijn om het openbaar vervoer blijvend te laten aansluiten op de veranderende vraag vanuit de maatschappij zo effectief en efficiënt mogelijk vorm te geven”, aldus MRDH. In dat kader moet ook invulling worden gegeven aan de landelijk gemaakte afspraak om vanaf 2025, of zo mogelijk eerder, het nieuw instromende materieel zero emissie te laten zijn. De Metropoolregio daagt de vervoerders uit om met een ambitieus transitieplan deze stap zo snel mogelijk te maken.

Met de nieuwe busconcessies start MRDH ook met het invoeren van het kwaliteitskenmerk R-net op vijf buslijnen. Dit keurmerk staat voor snel, betrouwbaar, comfortabel en frequent rijdend openbaar. Daarmee wordt een deel van het busnetwerk in de regio onderdeel van het  hoogwaardig openbaar vervoernetwerk in de Randstad.

Herkenbare kleurstelling

De reiziger moet het busvervoer in de regio ervaren als één systeem. Daarom zijn de eisen voor de vier busconcessies bijna overal gelijk en moeten de toekomstige vervoerders zeer nauw met elkaar samenwerken op het gebied van lijnvoering, marketing, tarieven en reisinformatie. Alle voertuigen, met uitzondering van de R-net voertuigen, zullen worden uitgevoerd in één herkenbare kleurstelling.

Reizigers moeten wat MRDH kunnen rekenen op frequent OV, een betrouwbare dienstregeling, actuele reisinformatie en bussen die voor iedereen goed toegankelijk zijn. De klant moet het openbaar vervoer waarderen met minimaal een 7,5. Gedurende de concessieperiode moet dat oplopen naar een rapportcijfer 7,8.

Bestek per concessie

Nadat de Metropoolregio de reacties van de verschillende partijen heeft ontvangen, wordt een definitief Programma van Eisen opgesteld in april 2017. Daarna volgt per concessie een bestek. Vervolgens wordt gestart met de aanbesteding van de twee streekconcessies: Voorne-Putten en Rozenburg en Haaglanden Streek. Deze twee huidige concessies eindigen in december 2018 en augustus 2019. De twee stadsbusconcessies lopen in december 2019 af.

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Concept Programma van Eisen busconcessies MRDH gepubliceerd | OVPro.nl
Bussen van HTM in Den Haag, foto: ANP

Concept Programma van Eisen busconcessies MRDH gepubliceerd

Foto: ANP, voor éénmalig gebruik!

De komende jaren lopen vier busconcessies in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) af. Ter voorbereiding op de nieuwe busconcessies is het Ontwerp Programma van Eisen opgesteld en gepubliceerd. Gemeenten, vervoerbedrijven, consumentenorganisaties en andere OV-autoriteiten zoals de provincie hebben tot 11 januari 2017 de tijd om hierop te reageren.

Tussen december 2018 en december 2019 lopen de concessies af in de stad Den Haag, de stad Rotterdam, de streek Haaglanden en de streek Voorne-Putten en Rozenburg. Het gaat om in totaal 500 voertuigen die dagelijks het openbaar busvervoer in deze regio’s verzorgen.

In het ontwerp van het Programma van Eisen schetst MRDH twee belangrijke uitdagingen voor de partijen die de genoemde busconcessies gaan verzorgen. Ten eerste moet het OV blijven aansluiten op de veranderende vraag vanuit de maatschappij. Dan gaat het niet alleen om reisgedrag, maar bijvoorbeeld ook om het voldoen aan de informatiebehoefte.

2025 of eerder

Een tweede uitdaging is om “de veranderingen die nodig zijn om het openbaar vervoer blijvend te laten aansluiten op de veranderende vraag vanuit de maatschappij zo effectief en efficiënt mogelijk vorm te geven”, aldus MRDH. In dat kader moet ook invulling worden gegeven aan de landelijk gemaakte afspraak om vanaf 2025, of zo mogelijk eerder, het nieuw instromende materieel zero emissie te laten zijn. De Metropoolregio daagt de vervoerders uit om met een ambitieus transitieplan deze stap zo snel mogelijk te maken.

Met de nieuwe busconcessies start MRDH ook met het invoeren van het kwaliteitskenmerk R-net op vijf buslijnen. Dit keurmerk staat voor snel, betrouwbaar, comfortabel en frequent rijdend openbaar. Daarmee wordt een deel van het busnetwerk in de regio onderdeel van het  hoogwaardig openbaar vervoernetwerk in de Randstad.

Herkenbare kleurstelling

De reiziger moet het busvervoer in de regio ervaren als één systeem. Daarom zijn de eisen voor de vier busconcessies bijna overal gelijk en moeten de toekomstige vervoerders zeer nauw met elkaar samenwerken op het gebied van lijnvoering, marketing, tarieven en reisinformatie. Alle voertuigen, met uitzondering van de R-net voertuigen, zullen worden uitgevoerd in één herkenbare kleurstelling.

Reizigers moeten wat MRDH kunnen rekenen op frequent OV, een betrouwbare dienstregeling, actuele reisinformatie en bussen die voor iedereen goed toegankelijk zijn. De klant moet het openbaar vervoer waarderen met minimaal een 7,5. Gedurende de concessieperiode moet dat oplopen naar een rapportcijfer 7,8.

Bestek per concessie

Nadat de Metropoolregio de reacties van de verschillende partijen heeft ontvangen, wordt een definitief Programma van Eisen opgesteld in april 2017. Daarna volgt per concessie een bestek. Vervolgens wordt gestart met de aanbesteding van de twee streekconcessies: Voorne-Putten en Rozenburg en Haaglanden Streek. Deze twee huidige concessies eindigen in december 2018 en augustus 2019. De twee stadsbusconcessies lopen in december 2019 af.

Auteur: Vincent Krabbendam

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.