Geen extra drukte verwacht in OV door uitbreiding studentenkaart

Studenten, opladen, OV-chipkaart

De uitbreiding van het gratis studentenreisproduct aan mbo-studenten, heeft hoogstwaarschijnlijk zeer weinig impact op het openbaar vervoer. Hoewel maandag al ruim 90.000 mbo’ers onder de 18 de OV-studentenkaart hadden aangevraagd, reisde het overgrote deel van deze studenten ook in eerdere jaren al met het openbaar vervoer. Dit blijkt uit rondgang van OVPro onder verschillende Nederlandse vervoerders. 

Enkele maanden geleden bleek uit onderzoek van U-OV dat er in de regio Utrecht circa 10.000 extra dagelijkse reizen verwacht werden door de uitbreiding van het studentenreisproduct aan mbo’ers. Maar daarvan zou het grootste deel van de studenten met name tijdens de daluren reizen.

Weinig impact

Die verwachting wordt gedeeld door de andere vervoerders, die zich geen zorgen maken dat het drukker zal worden in de bussen, trams of treinen. “HTM vervoert op dit moment al veel studenten van en naar MBO-locaties”, legt HTM-woordvoerster Marijke Poppelier uit. Daarom verwacht de Haagse vervoerder niet heel veel verschil te merken van de uitbreiding van de studentenkaart, al gaat de vervoerder wel uit van iets meer reizigers in 2017. “Wij gaan uit van een normale groei-index.”

Ook de Rotterdamse vervoerders RET, streekvervoerder Arriva en spoorvervoerder NS verwachten nauwelijks verschil te merken. “Het grootste deel van de groep die sinds januari de OV-studentenkaart mogen gebruiken, reisde al met het OV”, aldus Arriva. En wanneer ze gebruikmaken van het OV, deden ze dat vooral in de spits, om op school of op het werk te komen. Daarom zal de drukte in de spitsuren ongeveer gelijk blijven. “Voordat ze het gratis reisproduct kregen, moesten de studenten ook gewoon naar school. Dus in de spits verwachten wij een minimale impact”, meldt NS.

Wel zijn er in  de noordelijke provincies Groningen en Drenthe enkele maatregelen genomen om de groei op te vangen. Op enkele verbindingen wordt een toename van het aantal reizigers verwacht. Daarvoor is 1 miljoen extra geïnvesteerd en zijn er extra ritten aan de dienstregeling toegevoegd.

Daluren

Alle vervoerders houden er rekening mee dat het in de daluren en in de weekenden iets drukker kan worden, wanneer meer studenten gratis kunnen reizen in de spitsuren en dus ook gemakkelijk het OV kunnen gebruiken in hun vrije tijd. Toch blijven ook dan de gevolgen beperkt. “Er zullen wat reizigers bijkomen en we verwachten dat er wat meer gereisd zal worden buiten de spits en in het weekend door deze groep”, vertelt RET. “Op het totaal van het aantal reizigers zal het minder dan 1 procent zijn.”

De vervoerders beloven allemaal in de gaten te houden of er meer drukte ontstaat door de uitbreiding, om in te kunnen grijpen als hier noodzaak voor bestaat. Arriva: “Wij zijn altijd voorbereid op reizigersgroei. Na de schoolvakantie, in september, is er bijvoorbeeld een landelijke piek te zien van OV-reizigers in de spits. Maatregelen die wij dan nemen zijn onder andere de inzet van al het beschikbare materieel, dagelijks monitoren en bijsturen en extra personeel op de drukkere stations. Een vergelijkbaar pakket aan maatregelen hebben wij ook voorhanden voor januari 2017 als de OV-studentenkaart is uitgebreid.”

Lees ook: Uitbreiding studenten-OV leidt in regio Utrecht tot 10.000 extra reizen per dag

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.