‘Ruim 98 procent van alle elektrische bussen rijdt in China’

Gepubliceerd op 12-01-2017 om 15:25

Europa loopt voorop in het onderzoek en de ontwikkeling van elektrische bussen, maar wat betreft de daadwerkelijke inzet van deze voertuigen lopen Europese landen ver achter bij China. De schatting is dat in 2015 circa 173.000 e-bussen daadwerkelijk ingezet werden of besteld waren, waarvan 170.000 in China. In Europa waren dat er 1300. 

Dit blijkt uit het ‘ZeEUS eBus Report‘. ZeEUS staat voor Zero Emission Urban Bus System, een project waarin 40 partijen onder leiding van brancheorganisatie UITP samenwerken om elektrische bussen in het openbaar vervoer te stimuleren. Het project heeft hiervoor een budget van meer dan 22 miljoen euro, waarvan de Europese Commissie 13,5 miljoen euro beschikbaar stelt.

Chinese bussen

In China rijden in enkele steden al duizenden elektrische bussen door de straten. Dit wordt in hoge mate gestimuleerd door de Chinese overheid, die zelfs een officieel programma is gestart voor de invoering van elektrische bussen. Tussen 2010 en 2020 moeten er 1,67 miljoen elektrische voertuigen – waaronder bussen – door het land rijden en zo moeten er jaarlijks 1,2 miljoen banen gecreëerd worden. Ook subsidieert het Chinese ministerie van Transport tot 81.600 dollar per elektrische bus die aangeschaft wordt.

Het grootste aantal elektrische bussen zal aan het einde van dit jaar in Europa te vinden zijn in het Verenigd Koninkrijk, met meer dan 18 procent van de totale Europese elektrische busvloot. Hierna volgen Nederland, Zwitserland, Polen en Duitsland met allemaal ongeveer 10 procent. Daarbij worden zowel plug-in bussen, batterij-elektrische bussen en trolleybussen meegeteld.

Groei

Overigens is er in het afgelopen jaar wel degelijk sprake geweest van een toename van het aantal elektrische bussen in Europa en dit aantal zal de komende jaren verder groeien, zo wordt gesteld in het rapport. Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk stimuleren de implementatie van meer elektrische bussen met landelijke en lokale projecten. Verder hebben al 19 vervoerders en vervoersautoriteiten een strategie voor e-bussen opgesteld, die bereikt moet zijn in 2020. Nog 18 andere Europese steden hebben een strategie tot aan 2025. Er moeten dan in Europa 6100 elektrische bussen rondrijden.

In het rapport is ook een marktanalyse opgenomen. Op basis daarvan denken de partijen binnen het ZeEUS-project dat de Europese productie van elektrische bussen tussen 2018 en 2020 volledige volwassenheid zou moeten bereiken. Dit zal de verdere transitie van diesel naar zero emissie in de hand werken, verwacht ZeEUS.

Hindernissen

Wel moet er hiervoor nog aan vijf hindernissen het hoofd geboden worden.

  1. De initiële hogere kosten voor elektrische voertuigen en de laadinfrastructuur in vergelijking met conventionele dieselvoertuigen.
  2. Het belang om de meest geschikte techniekoplossingen te herkennen voor elke lokale situatie.
  3. De noodzaak om bestaande bestekken en contracten opnieuw te bekijken en waar nodig aan te passen.
  4. Het realiseren van een standaard laad-interface, om de interoperabiliteit van e-bussen en laadinfrastructuur mogelijk te maken.
  5. De ontwikkeling van vertrouwen en samenwerking met energieleveranciers, netwerkeigenaren en toezichthouders.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor SDC360, het vakblad over de zelfrijdende auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.