Connexxion verbolgen over uitspraken RET-directeur

RET-directeur Pedro Peters had niet mogen zeggen dat geen enkele vervoerder in staat zou zijn om de volgende Rotterdamse busconcessie uit te voeren tegen een subsidie van circa 28 miljoen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dat zegt Connexxion-directeur Bart Schmeink als reactie op de RET-topman. Peters merkte tijdens zijn nieuwjaarsspeech deze week op dat de subsidie van de MRDH voor de komende busconcessie te laag is. Niet alleen RET, maar ook andere vervoerders zouden niet kunnen voldoen aan de hoge eisen die MRDH stelt voor het busvervoer voor een subsidie van 28 miljoen.

Tijdens zijn nieuwjaarsspeech, bekritiseerde Peters het ‘financiële kader’ dat de opdrachtgever heeft gesteld aan de Rotterdamse vervoerder voor de concessie vanaf 2020. De subsidie zou namelijk al te laag zijn, terwijl de opdrachtgever ook nog eist dat de er zo snel mogelijk een omslag wordt gemaakt richting zero emissie-bussen en dat het huidige aantal haltes en de gereden frequenties intact blijven.

Connexxion

Connexxion vindt echter dat RET het recht niet heeft om een dergelijke uitspraak te doen over de financiële huishouding van andere vervoerders. Overigens durft Schmeink niet met zekerheid te zeggen of Connexxion wel alle eisen kan aanbieden. “We zijn natuurlijk niet in staat gesteld om mee te doen in de aanbesteding.” Wel denkt hij dat commerciële partijen in het streekvervoer al hebben aangetoond kwalitatief busvervoer te kunnen bieden tegen lagere kosten dan publieke partijen.

Door een nieuwe wetgeving, mag het openbaar vervoer in de grote steden tegenwoordig inbesteed worden. Nu inbesteding weer een mogelijkheid is, wil de Metropoolregio ook het busvervoer in Rotterdam en in Den Haag onderhands gunnen. Hierbij heeft MRDH echter de voorwaarde opgenomen dat vervoerder RET het “financieel kader” en het Programma van Eisen dat MRDH heeft vastgesteld onvoorwaardelijk moet accepteren, omdat er anders alsnog openbaar wordt aanbesteed. “En hier zit nu precies het probleem, want we zullen de eisen niet onvoorwaardelijk kunnen accepteren”, aldus Peters tijdens de speech.

Innovatie

Schmeink denkt dat de MRDH niet per se te veel vraagt door behalve het behoud van het huidige vervoer ook verschillende innovaties te eisen. Commerciële partijen leveren die innovaties, zoals zero emissie-bussen en apps, ook al in het streekvervoer en dus vaak tegen veel lagere kosten dan van publieke partijen. “In het streekvervoer moeten we innoverend zijn om ons te onderscheiden ten opzichte van andere aanbieders”, legt Schmeink uit aan RTV Rijnmond. “RET zal moeten aantonen dat de vervoerder voor het geld dat beschikbaar is, het best mogelijke vervoer kan aanbieden.”

RET heeft zelf voorgesteld een kostendekkend subsidieverzoek voor de busconcessie te doen. De opdrachtgever mag die prijs volgens Peters ook laten toetsen op marktconformiteit. “Zo’n benchmark zie ik trouwens met veel vertrouwen tegemoet, want ook onze nieuwe gevraagde subsidie vanaf 2020 zal zeker marktconform zijn en zelfs nog aanzienlijk lager dan de gevraagde subsidies van de andere vervoerders bij de aanbesteding in 2012.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Connexxion verbolgen over uitspraken RET-directeur | OVPro.nl

Connexxion verbolgen over uitspraken RET-directeur

RET-directeur Pedro Peters had niet mogen zeggen dat geen enkele vervoerder in staat zou zijn om de volgende Rotterdamse busconcessie uit te voeren tegen een subsidie van circa 28 miljoen van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dat zegt Connexxion-directeur Bart Schmeink als reactie op de RET-topman. Peters merkte tijdens zijn nieuwjaarsspeech deze week op dat de subsidie van de MRDH voor de komende busconcessie te laag is. Niet alleen RET, maar ook andere vervoerders zouden niet kunnen voldoen aan de hoge eisen die MRDH stelt voor het busvervoer voor een subsidie van 28 miljoen.

Tijdens zijn nieuwjaarsspeech, bekritiseerde Peters het ‘financiële kader’ dat de opdrachtgever heeft gesteld aan de Rotterdamse vervoerder voor de concessie vanaf 2020. De subsidie zou namelijk al te laag zijn, terwijl de opdrachtgever ook nog eist dat de er zo snel mogelijk een omslag wordt gemaakt richting zero emissie-bussen en dat het huidige aantal haltes en de gereden frequenties intact blijven.

Connexxion

Connexxion vindt echter dat RET het recht niet heeft om een dergelijke uitspraak te doen over de financiële huishouding van andere vervoerders. Overigens durft Schmeink niet met zekerheid te zeggen of Connexxion wel alle eisen kan aanbieden. “We zijn natuurlijk niet in staat gesteld om mee te doen in de aanbesteding.” Wel denkt hij dat commerciële partijen in het streekvervoer al hebben aangetoond kwalitatief busvervoer te kunnen bieden tegen lagere kosten dan publieke partijen.

Door een nieuwe wetgeving, mag het openbaar vervoer in de grote steden tegenwoordig inbesteed worden. Nu inbesteding weer een mogelijkheid is, wil de Metropoolregio ook het busvervoer in Rotterdam en in Den Haag onderhands gunnen. Hierbij heeft MRDH echter de voorwaarde opgenomen dat vervoerder RET het “financieel kader” en het Programma van Eisen dat MRDH heeft vastgesteld onvoorwaardelijk moet accepteren, omdat er anders alsnog openbaar wordt aanbesteed. “En hier zit nu precies het probleem, want we zullen de eisen niet onvoorwaardelijk kunnen accepteren”, aldus Peters tijdens de speech.

Innovatie

Schmeink denkt dat de MRDH niet per se te veel vraagt door behalve het behoud van het huidige vervoer ook verschillende innovaties te eisen. Commerciële partijen leveren die innovaties, zoals zero emissie-bussen en apps, ook al in het streekvervoer en dus vaak tegen veel lagere kosten dan van publieke partijen. “In het streekvervoer moeten we innoverend zijn om ons te onderscheiden ten opzichte van andere aanbieders”, legt Schmeink uit aan RTV Rijnmond. “RET zal moeten aantonen dat de vervoerder voor het geld dat beschikbaar is, het best mogelijke vervoer kan aanbieden.”

RET heeft zelf voorgesteld een kostendekkend subsidieverzoek voor de busconcessie te doen. De opdrachtgever mag die prijs volgens Peters ook laten toetsen op marktconformiteit. “Zo’n benchmark zie ik trouwens met veel vertrouwen tegemoet, want ook onze nieuwe gevraagde subsidie vanaf 2020 zal zeker marktconform zijn en zelfs nog aanzienlijk lager dan de gevraagde subsidies van de andere vervoerders bij de aanbesteding in 2012.”

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.