Volvo Electric Hybrid van TEC-group

Volvo ontvangt order voor 90 elektrische hybride bussen

Gepubliceerd op 15-02-2017 om 10:40

Volvo Bus mag 90 elektrische hybride bussen leveren aan de Belgische vervoerder TEC Group. Het gaat om 55 bussen voor Charleroi, 35 bussen voor de stad Namen en verder 12 laadstations, die worden geleverd door ABB. Het is de grootste order voor elektrische hybride bussen van Volvo tot nog toe.

Naar verwachting zullen de eerste voertuigen geleverd en geïnstalleerd worden in het najaar van 2017. De TEC Group heeft al meerdere elektrische hybride Volvo-bussen in de vloot opgenomen. Wanneer de volledige bestelling is geleverd, zal de busvloot van de Belgisch vervoerder bestaan uit in totaal 101 Volvo elektrische hybride bussen en 15 laadstations van ABB.

Bussysteem Namen

Als de 35 bussen aan Namen zijn geleverd, zal vanaf dat moment maar liefst 90 procent van het openbaar vervoer in deze stad geëlektrificeerd zijn. “TEC Group is erg trots om voortrekker te zijn in het milieuvriendelijker maken van zijn vloot. Deze strategische investering zal de levenskwaliteit van deze steden verbeteren en bijdragen aan het behalen van de milieudoelstellingen in Wallonië. De hybride technologie is het beste compromis tussen de operationele beperkingen en de energie-efficiëntie voor stadsbussen vandaag”, aldus Vincent Peremans, de directeur van de SRWT-TEC group

Ook Volvo is erg ingenomen met deze flinke bestelling. “Dit verheugt ons ten zeerste”, vertelde Håkan Agnevall, de voorzitter van Volvo Bus. “Deze bestelling is een nieuwe mijlpaal in onze elektromobiliteitsvisie en drive en bevestigt het concurrentievermogen van ons aanbod. Wij zien meer en meer dat wereldsteden kiezen voor geëlektrificeerd busverkeer om een oplossing te bieden aan de slechte luchtkwaliteit en het lawaai.”

OppCharge

Volvo’s elektrische hybrides en ABB’s laadsystemen zijn gebaseerd op een open interface, beter gekend als OppCharge. Dit betekent dat de laadstations ook gebruikt kunnen worden door elektrische bussen van andere constructeurs. “De open interface voor het snel laden van bussen en vrachtwagens, OppCharge, wint terrein. Het gebruik door meerdere leveranciers van een open interface vergemakkelijkt de overgang naar elektromobiliteit in wereldsteden”, aldus Agnevall.

OppCharge wordt nu geïmplementeerd als gemeenschappelijke interface in meer dan 12 landen. Volvo Bus heeft momenteel elektrische hybrides in dienst in steden als Göteborg, Stockholm, Hamburg, Luxemburg, Namen en Curitiba. De Volvo 7900 elektrische hybrides kunnen emissievrij rijden voor meer dan 70 procent van de route. Het opladen neemt slechts 3 tot 4 minuten tijd in beslag en het energieverbruik ligt 60 percent lager dan een gewone dieselbus.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor SDC360, het vakblad over de zelfrijdende auto

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.