Mercedes-Benz wil vervoerder helpen bij implementatie elektrische bus

Mercedes-Benz wil in de toekomst een totaaloplossing voor elektrische bussen gaan aanbieden. Dit houdt in dat de vervoerder niet alleen een elektrische bus op de markt brengt vanaf 2018, maar dat de busbouwer ook de vervoerder ondersteunt bij zijn keuze voor de juiste batterijgrootte en een goede infrastructuur. Tevens wordt ‘connectivity’ tussen alle systemen en de toevoeging van intelligente systemen steeds belangrijker.

“We willen verder gaan dan louter hardware”, aldus Wolfgang Bernhard, directeur Daimler Buses. In de nieuwe voertuigen van Mercedes-Benz wordt steeds meer intelligentie toegevoegd, wat de OV-reis verbetert en die gemakkelijker maakt voor de vervoerders, de chauffeurs en de passagiers.

Elektriciteit

Daimler Buses ziet drie toekomstige ontwikkelingen die in het OV een rol gaan spelen, namelijk connectivity, autonoom rijden en E-mobility oftewel elektrisch vervoer. De busfabrikant heeft al eerder aangekondigd in 2018 de eerste elektrische bus op de markt brengen, gebaseerd op de Mercedes-Benz Citaro. Dit is momenteel de meest succesvolle stadsbus van Mercedes-Benz.

Om die goed aan te kunnen bieden, heeft de vervoerder de afgelopen tijd veel samengewerkt met vervoerders en uitgebreide testen gedaan voor elektrisch vervoer. “Wij staan nu voor twee uitdagingen”, aldus Hartmut Schick, hoofd bij Daimler Buses. “We moeten elektrische bussen gereedmaken voor serieproductie en we moeten een deugdelijke business case maken voor onze klanten. We zullen vervoerders dus helpen om de elektrische bussen te implementeren, zodat de elektrische vloot net zo gemakkelijk te hanteren is als een dieselbusvloot.”

Mercedes-Benz Future Bus

Qua implementatie van intelligente systemen in bussen, wil Mercedes-Benz ook flinke stappen zetten. Software in de bussen moet de chauffeur helpen om onder meer files te ontwijken, maar stelt ook de reiziger in staat om een reis te boeken via een app. Gebruik van real-time data kan bovendien de vervoerder ondersteunen in de juiste inzet van de vloot. Om verder te gaan met deze ontwikkeling van intelligente systemen, is een nieuwe afdeling opgericht: Daimler Buses Mobility Solutions.

Vorig jaar toonde Mercedes-Benz in Nederland de eerste bus die al veel van die intelligentie bezat, namelijk de Mercedes-Benz Future Bus. Deze bus is in staat zonder menselijke handelen circa 20 kilometer af te leggen. Dit werd voor het eerst gedemonstreerd op de Zuidtangent bij Haarlem. Op een BRT-baan richting Schiphol legde de autonome bus succesvol een afstand van circa 20 kilometer af.

Slimme systemen

Die bus bezit veel intelligentie om het autonoom rijden mogelijk te maken, maar dit wordt ook ingezet voor ondersteuning van de chauffeur. Op een display ziet de busbestuurder de snelheid, maar ook de weg voor zich en de bochten die er bijvoorbeeld aan zitten te komen, de afstand tot de volgende halte of volgende verkeerslichten en er wordt uiteraard vrijwel constant informatie gegeven over eventuele objecten in de omgeving. Mocht het echt nodig zijn, kan de chauffeur nog wel onmiddellijk de controle over het voertuig terugnemen.

Maar ook de passagiers in de bus worden geïnformeerd over hun reis. Via twee tv-schermen in de bus, kunnen zij bijvoorbeeld de route van de bus volgen. Het scherm toont dus de snelheid van de bus, de afstand tot de verkeerslichten, de snelheid die de bus daar zou moeten rijden en zelfs of de autopilot is ingeschakeld of niet. Vervoerders kunnen er ook voor kiezen om bijvoorbeeld beelden van de camera bij de chauffeur te tonen of, indien gewenst, advertenties of nieuws, zoals ook nu vaak het geval is.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mercedes-Benz wil vervoerder helpen bij implementatie elektrische bus | OVPro.nl

Mercedes-Benz wil vervoerder helpen bij implementatie elektrische bus

Mercedes-Benz wil in de toekomst een totaaloplossing voor elektrische bussen gaan aanbieden. Dit houdt in dat de vervoerder niet alleen een elektrische bus op de markt brengt vanaf 2018, maar dat de busbouwer ook de vervoerder ondersteunt bij zijn keuze voor de juiste batterijgrootte en een goede infrastructuur. Tevens wordt ‘connectivity’ tussen alle systemen en de toevoeging van intelligente systemen steeds belangrijker.

“We willen verder gaan dan louter hardware”, aldus Wolfgang Bernhard, directeur Daimler Buses. In de nieuwe voertuigen van Mercedes-Benz wordt steeds meer intelligentie toegevoegd, wat de OV-reis verbetert en die gemakkelijker maakt voor de vervoerders, de chauffeurs en de passagiers.

Elektriciteit

Daimler Buses ziet drie toekomstige ontwikkelingen die in het OV een rol gaan spelen, namelijk connectivity, autonoom rijden en E-mobility oftewel elektrisch vervoer. De busfabrikant heeft al eerder aangekondigd in 2018 de eerste elektrische bus op de markt brengen, gebaseerd op de Mercedes-Benz Citaro. Dit is momenteel de meest succesvolle stadsbus van Mercedes-Benz.

Om die goed aan te kunnen bieden, heeft de vervoerder de afgelopen tijd veel samengewerkt met vervoerders en uitgebreide testen gedaan voor elektrisch vervoer. “Wij staan nu voor twee uitdagingen”, aldus Hartmut Schick, hoofd bij Daimler Buses. “We moeten elektrische bussen gereedmaken voor serieproductie en we moeten een deugdelijke business case maken voor onze klanten. We zullen vervoerders dus helpen om de elektrische bussen te implementeren, zodat de elektrische vloot net zo gemakkelijk te hanteren is als een dieselbusvloot.”

Mercedes-Benz Future Bus

Qua implementatie van intelligente systemen in bussen, wil Mercedes-Benz ook flinke stappen zetten. Software in de bussen moet de chauffeur helpen om onder meer files te ontwijken, maar stelt ook de reiziger in staat om een reis te boeken via een app. Gebruik van real-time data kan bovendien de vervoerder ondersteunen in de juiste inzet van de vloot. Om verder te gaan met deze ontwikkeling van intelligente systemen, is een nieuwe afdeling opgericht: Daimler Buses Mobility Solutions.

Vorig jaar toonde Mercedes-Benz in Nederland de eerste bus die al veel van die intelligentie bezat, namelijk de Mercedes-Benz Future Bus. Deze bus is in staat zonder menselijke handelen circa 20 kilometer af te leggen. Dit werd voor het eerst gedemonstreerd op de Zuidtangent bij Haarlem. Op een BRT-baan richting Schiphol legde de autonome bus succesvol een afstand van circa 20 kilometer af.

Slimme systemen

Die bus bezit veel intelligentie om het autonoom rijden mogelijk te maken, maar dit wordt ook ingezet voor ondersteuning van de chauffeur. Op een display ziet de busbestuurder de snelheid, maar ook de weg voor zich en de bochten die er bijvoorbeeld aan zitten te komen, de afstand tot de volgende halte of volgende verkeerslichten en er wordt uiteraard vrijwel constant informatie gegeven over eventuele objecten in de omgeving. Mocht het echt nodig zijn, kan de chauffeur nog wel onmiddellijk de controle over het voertuig terugnemen.

Maar ook de passagiers in de bus worden geïnformeerd over hun reis. Via twee tv-schermen in de bus, kunnen zij bijvoorbeeld de route van de bus volgen. Het scherm toont dus de snelheid van de bus, de afstand tot de verkeerslichten, de snelheid die de bus daar zou moeten rijden en zelfs of de autopilot is ingeschakeld of niet. Vervoerders kunnen er ook voor kiezen om bijvoorbeeld beelden van de camera bij de chauffeur te tonen of, indien gewenst, advertenties of nieuws, zoals ook nu vaak het geval is.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.