‘Geldkraan moet weer open voor OV in 2013’

In 2013 moet de geldkraan voor het OV weer worden opengedraaid. Ook moeten de problemen met de OV-chipkaart zijn opgelost en het openbaar vervoer moet veilig, technisch en sociaal zijn. Verder moet er een goede taakverdeling komen tussen de NS en de decentrale vervoerders, verenigd in FMN. Dit wenst Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV voor het jaar 2013.

Lees hieronder zijn column.

Vandaag had ik het met u willen hebben over slimmere manieren van aanbesteden, maar de redactie van OVpro.nl suggereerde mij, mijn laatste column van 2012 te wijden aan een vooruitblik naar al het moois dat 2013 ons hopelijk gaat brengen. En laten we wel wezen: dat was best een goed idee. Dus nog even geen slimdoenerij over effectief aanbesteden, maar een vooruitblik. Een hoopvol soort verlanglijstje, eigenlijk.

Vooruitblik

We gaan even een jaartje vooruit in de tijd. Treinen, trams, bussen en metro’s rijden alle prima op tijd en bieden voldoende capaciteit om alle reizigers behoorlijk – dat is comfortabel, op tijd en veilig – te vervoeren.
De geldkraan voor het OV is niet verder dicht-, maar juist weer opengedraaid omdat  iedereen het grote belang van het OV inziet.

Al die reizigersonvriendelijke losse eindjes en systeemfouten van de OV-chipkaart zijn opgelost, zonder dat dat wordt betaald door een nieuwe greep in de portemonnee van de reiziger. Onredelijke tarieven zijn teruggedraaid en de OV-chipkaart wordt ook in taxi’s ingevoerd.

Slimme aanbesteders

De landelijke en decentrale overheden zijn slimmere aanbesteders geworden die het belang van de reiziger nog beter weten te borgen in concessies en andere afspraken. De vervoerders, op hun beurt, houden zich niet langer bezig met het zo voordelig mogelijk voldoen aan allerlei opgelegde KPI’s, maar stellen eveneens de reiziger voorop.

Het OV is veilig, zowel technisch als sociaal. De spulletjes van ProRail zijn enorm veel betrouwbaarder geworden, terwijl het aantal wissels nauwelijks is afgenomen.

Tevredenheid reiziger

De tevredenheid van de reiziger is met sprongen vooruitgegaan. Daarom is besloten, voor 2013 forse bonussen toe te kennen. Niet alleen aan directies, maar aan het gehele OV-personeel.

Er is een mooie taakverdeling van de grond gekomen tussen de NS en de decentrale vervoerders, verenigd in de FMN.

Hard werken

Onze staatssecretaris heeft zich tot de beste OV-bewindspersoon ooit ontwikkeld, mede dankzij haar meer dan uitstekende staf. De Maatschappij Voor Beter OV hoeft niet langer actie te voeren tegen wat er slecht is in het OV, maar houdt zich bezig met wat er nóg beter kan.

Zo. Terug naar het nu.  December 2012. Dan wordt één ding duidelijk: om dat droombeeld te verwezenlijken, moet er hard worden gewerkt. Door bewindspersonen, door ambtenaren, door vervoerders. Hup! Werk aan de winkel!

Fijne feestdagen

Maar het belangrijkste is en blijft toch dit: er is meer in het leven dan de vraag of de trein wel op tijd is, of bezorgdheid of een dienstregelinguur voor de bus wel genoeg opbrengt. Daarom wens ik u allen vanaf deze plek van harte heel plezierige feestdagen toe, en bovenal voor 2013 voor u en uw dierbaren alle goeds.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst, Maatschappij Voor Beter OV

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “‘Geldkraan moet weer open voor OV in 2013’”

Kees van Leeuwen|27.12.12|21:31

Beste lezers,

Teken de petitie op http://www.petitie.nl

Tegen de te hoge OV Chipkaart tarieven.

Kees van Leeuwen|27.12.12|21:29

Beste Rikus,

Graag wil jou vragen iedereen in de reiswereld te wijzen op http://www.petitie.nl

Op deze site zijn wij als SP een petitie gestart tegen de te hoge OV Chip tarieven.

Namens de SP

Kees van Leeuwen