Prestaties OV blijven achter door verkeerde zuinigheid

Ontwerp, station Bleizo, bron: folder gemeente Zoetermeer

De prestaties van het openbaar vervoer blijven achter, onder meer door verkeerde zuinigheid. Een voorbeeld is het nieuw te bouwen station Bleizo. De stoppende treinen op dit stations hinderen de Intercity. Om dit probleem te verhelpen moet de Intercity tussen Den Haag en Gouda een extra stop maken, waardoor de Intercity langzamer wordt. De reizigers doen straks langer over hun reis, omdat de overheid te gierig is om inhaalsporen aan te leggen. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV.

Lees hieronder zijn column.

COLUMN – Dit is de vijftigste column van mijn hand die u kunt lezen op deze website. Een mooie gelegenheid om eens te kijken hoe het OV er vandaag de dag voor staat.

Kwaliteit OV

Het lukt diverse provincies niet veel langer meer om in dunner bevolkte gebieden het OV op een behoorlijk niveau te houden. Met allerlei lapmiddelen worden zogenaamde alternatieven voorgeschoteld. Er wordt trouwens naar mijn mening vanuit de provinciebesturen iets te gemakkelijk verwezen naar Den Haag dat de geldkraan dichtdraait.

Waarom te gemakkelijk? Veel provincies worden mede bestuurd door politieke partijen die het ook in Den Haag voor het zeggen hebben. Ik mis een behoorlijke lobby vanuit de provincies om ons landsbestuur te overtuigen van het grote belang van fatsoenlijk OV.

Prestaties

Ook in de grote steden vallen de prestaties van het OV mij wat tegen. Als ik kijk naar het aandeel van het grootstedelijk openbaar vervoer in de gehele mobiliteit in de desbetreffende regio’s, dan zie ik weinig om trots op te zijn.

In Amsterdam is zelfs de eerste tramlijn al wegbezuinigd. Dit heeft als resultaat dat de resterende tramlijn die zo’n beetje dezelfde route verzorgt, vaak uitpuilt van de reizigers en zelfs passagiers op de halte achterlaat. Met als gevolg: reizigers haken af en de rol van het OV wordt kleiner.

Maatregelen

Maar pas écht teleurgesteld ben ik over de prestaties van de NS en ProRail. Paradepaartje IC-Direct geeft er regelmatig de brui aan. De regen van wisselstoringen, kapotte seinen en gestrande treinen houdt onverminderd aan. En degene die uiteindelijk voor dit alles verantwoordelijk is, gaat onverdroten door met slecht beleid.

Ik zie veel lippendienst. Over de reiziger die op 1, 2 en 3 staat. Maar ondertussen worden er maatregelen genomen die alleen maar nadelig uitpakken voor de passagier. Het zonder pardon alvast vastklemmen of verwijderen van wissels door ProRail is een voorbode van een verdere verslechtering van de betrouwbaarheid van het spoor.

Storingen

In Utrecht was begin vorige week één wissel kapot. Gevolg: fors minder treinen van en naar Amersfoort én fors minder treinen naar Den Haag en Rotterdam. ProRail heeft oprecht geprobeerd mij te overtuigen dat het schrappen van wissels een nog ergere vorm van reizigershinder heeft voorkomen. Dat is ProRail niet gelukt. Het kán gewoon niet zo zijn dat je met minder wissels meer alternatieven bij een storing kan bieden.

Allerlei goederensporen worden geschrapt. Het gevolg is, dat het reizigersverkeer veel vaker in de wielen zal worden gereden door goederentreinen: uitwijkmogelijkheden voor goederentreinen zijn er in de toekomst nauwelijks, waarmee een hoogfrequente reizigersdienst een wassen neus zal blijken te zijn.

Capaciteit

Als je vanuit de Westhavens met een goederentrein (die nu eenmaal niet zo hard kan rijden) richting Brabant vertrekt, kun je daarmee alleen nog in Geldermalsen aan de kant zonder een perronspoor bezet te houden! Dat kost feitelijk dus capaciteit voor reizigerstreinen.

Ik moet echt constateren dat de groei van de spoorcapaciteit achterblijft bij de (aan de reiziger en de Kamer voorgespiegelde) groei van het aantal treinen. Het spoorwegnet dat nu al uit zijn voegen barst, zal nóg intensiever moeten worden bereden, met nog minder flexibiliteit en een nog grotere kans op storingen en vertragingen.

ERTMS

De capaciteitsvergroting die het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS zou brengen, wordt schromelijk overschat en bovendien zal, als het aan deze staatssecretaris en de spoorsector ligt, de uitrol van dit systeem in een belachelijk laag tempo verlopen.

Grote ambities worden aan het papier toevertrouwd, maar de staatssecretaris wil wel voor een dubbeltje op de eerste rang. Het moet allemaal zo weinig mogelijk kosten. Als voorbeeld noem ik het nieuw te bouwen station voor stoptreinen bij Bleiswijk/Zoetermeer aan de spoorlijn Den Haag – Gouda. Daar komen alleen maar twee perrons en geen enkel inhaalspoor. Lekker goedkoop.

Inhaalsporen

Maar wat is het gevolg van deze verkeerde zuinigheid? Stoppende treinen hinderen daar de Intercity’s, die dus niet  kunnen passeren. Om dat probleem te verhelpen laat Wilma Mansveld de Intercity tussen Den Haag en Gouda óók een keer vaker stoppen, bij voorbeeld in Zoetermeer. Probleem opgelost. Nou ja, op papier. De reiziger schiet er niets mee op: de IC wordt dus langzamer om de nadelen van een te gierig uitgevoerd station zonder inhaalsporen te maskeren.

Mijn vijftigste column op deze website. Ik schrijf mijn stukjes voor OVPro.nl met heel veel plezier. Ik werk graag mee aan een goede informatieve website voor de sector die mij zeer na aan het hart ligt. Maar ik heb wel een grote wens. Dat ik bij aflevering 100 een positiever verhaal zal kunnen schrijven.

Rikus-Spithorst-Maatschappij-Voor-Beter-OV-

Rikus Spithorst, voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “Prestaties OV blijven achter door verkeerde zuinigheid”

B.e. Doedens|15.08.14|14:47

Was het niet zo dat GVBA lijn 25 veel reizigers kwijtraakte door de jarenlange omleidingen i.v.m. de bouw van de Noord-Zuid lijn van de metro?
En dus het GVBA zijn eigen klanten de deur uit jaagt ?

Ibo De Joode|24.06.14|13:25

Hoewel ik het op onderdelen wel eens ben, bijv. het stuk over ERTMS, vind ik dat Rikus Spithorst wel een erg negatief beeld geeft van het OV in Nederland. Zeker als ik het vergelijk met andere landen. Zijn voorbeeld van de goederentrein vanuit de Westhavens is zoiets. Hij vergeet dat van Amsterdam t/m Houten er 4 sporen zijn. Zijn kritiek is ook veel te algemeen. Alles wordt op 1 hoop gegooid. Ik reis regelmatig met het OV en heb ook weleens wat, maar in hoofdlijnen ben ik tevreden.