‘Wanbeleid in opheffen tramhaltes Amsterdam’

Tramlijn 13, GVB, tram

De gemeente Amsterdam heeft diverse tramhaltes opgeheven, maar heeft daarbij nagelaten om de directe daaraan grenzende verkeersituatie aan te passen. Daarmee is  met de opheffing niet het gewenste effect behaald en is er sprake van wanbeleid. Dat zegt Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV in zijn column.

COLUMN – Op deze plaats schrijf ik wel vaker over de slechte uitwerking die verkeerde beslissingen van wegbeheerders hebben op het OV. Vandaag aandacht voor betreurenswaardige staaltjes wanbeleid in Amsterdam. Ik begrijp dat dit voor de lezer die in Amsterdam niet zo goed bekend is, wat lastig kan zijn, maar ik zal het een en ander zo goed mogelijk trachten uit te leggen.

Doorstroming

We kennen het opheffen van tramhaltes, zogenaamd om de doorstroming te bevorderen, zodat reizigers sneller op hun bestemming kunnen zijn, en op het aantal dienstminuten van trams kan worden bespaard. Allemaal leuk en aardig, maar op plaatsen van allerlei opgedoekte tramhaltes is de verkeerslicht-beïnvloeding nog steeds niet geregeld.

Triest dieptepunt is dat tram 3 bij een bejaardenhuis voor de deur keer op keer op de opgeheven halte staat te wachten tot het verkeerslicht eindelijk de juiste kleur toont. De oudjes dienen desalniettemin voetje voor voetje naar de volgende halte te schuifelen. Ik kan daar erg kwaad over worden.

Tramhalte

Een andere zaak waar mijn humeur beslist van te lijden heeft, is het grote vraagteken dat kan worden geplaatst bij de vernieuwing van een brug over de Amsterdamse Hobbemakade. De tramhalte van de lijnen 3 en 12 op die te vernieuwen brug is eveneens ‘voor de doorstroming’ opgeheven. De Amsterdamse verkeerswethouder Pieter Litjens versprak zich echter. Tegen stadszender AT5 zei hij, dat de halte wegens ruimtelijke inpassing van de brug was verdwenen. Wat mij betreft kunnen die twee zaken niet tegelijkertijd waar zijn. De halte is óf opgeheven ten bate van vlotte doorstroming, óf de halte is opgedoekt omdat de nieuwe brug te smal was om ruimte te bieden aan een tramhalte.

In dat laatste geval is het argument van ‘doorstroming’ slechts een smoes om het wegens ruimtegebrek opheffen van een halte te vergoelijken. Wat dat betreft dient de onderste steen boven te komen. Voor mij reden om namens Voor Beter OV met de Wet Openbaarheid Bestuur in de hand alle relevante documenten maar te gaan opvragen bij de gemeente Amsterdam. Er zal wat tijd overheen gaan, maar ik beloof u, dat ik op deze website de bevindingen zal melden.

Voorsorteer-spoor

Meer kwalijk gedrag speelt zich af op De Munt in Amsterdam. Staduitwaarts had de tram daar voorsorteer-sporen. Richting Rembrandtplein en richting Vijzelstraat. Dat was erg handig: trams konden naast elkaar het verkeerslicht afwachten, en samen optrekken: de een linksaf, de ander rechtsaf.

Dat voorsorteer-spoor is dit weekend weggehaald. Daarmee wordt de capaciteit van de tramsporen zo’n beetje gehalveerd. De verkeerslichten zijn daar niet op aangepast, dus ik voorzie lange files van trams, en extra reistijd. Leuk en aardig, dat je elders de passagiers langer naar hun halte laat lopen wegens versnelling van de tramdienst, maar als je anderzijds het tramverkeer een spaak in hert wiel steekt.

Renovatie

En misschien het ergste: de tramhalte op De Munt richting Centraal Station is een aantal jaar geleden ’tijdelijk’ opgeheven om wat ruimte te scheppen voor de bouw van de NoordZuidlijn. Navraag leerde, dat deze tramhalte na de renovatie van de tramsporen op De Munt definitief niet zal terugkeren. De Amsterdamse trampassagier is op beschamende wijze een rad voor ogen gedraaid. Een ’tijdelijke’ opheffing blijkt opeens definitief.

Het Amsterdamse gemeentebestuur moet zich diep, heel diep schamen voor het wanbeheer van de openbare ruimte. Nederland scoort erg slecht qua milieu en duurzaamheid. Samen met Luxemburg zijn we hekkensluiter. Dat wordt echt niet beter zo lang onze overheid mensen door dit soort wanbeleid het relatief duurzame OV uit jaagt.

Rikus Spithorst, voorzitter, Maatschappij Voor Beter OV, portretfoto

Rikus Spithorst is voorzitter van de Maatschappij Voor Beter OV

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “‘Wanbeleid in opheffen tramhaltes Amsterdam’”

Floris Busscher|09.03.16|03:05

Is het niet zo dat het GVB nu zelf het programmeren van verkeerslichten heeft overgenomen van VIALIS omdat de kennis van de situaties beter door het GVB beoordeeld kunnen worden? Op die manier zijn ze ook de doorstroming aan het stagneren van niet GVB-OV. Om het er al helemaal niet over te hebben dat Connexxion bussen niet over lijnbusbanen mogen rijden omdat het GVB samen met de gemeente Amsterdam heeft besloten/geregeld dat er zo/te weinig ruimte op die lijnbusbanen is ten faveure van de tram.

Caroline Vonhoff|27.10.15|13:07

En vergeet ook halte op Sarphatistraat bij brug over Amstel niet. Die was vernieuwd (voor tonnen, vermoed ik) en werd vervolgens na een week of wat opgeheven (en weer ontdaan van wachthuisjes, op maat gemaakt hekken, wat bleef zijn de -hoge- perrons). Vzv ik kan zien is het aantal trams nodig om de lijn te draaien, niet verminderd. Inmiddels zijn de haltes nu ca 1 kilometer uit elkaar. Geen winst, en verlies voor die paar 100 mensen die dagelijks van die halte gebruik maakten.