Connexxion, bus

‘Handhaaf OV-verbindingen waarmee files bestreden worden’

Het openbaar vervoer is bij uitstek geschikt om files op snelwegen te bestrijden. Een goed voorbeeld daarvan is de bus tussen Almere en Utrecht-Uithof, maar ook deze buslijn wordt waarschijnlijk in juli opgeheven omdat de verbinding niet kostendekkend is. De busverbinding heeft echter te weinig tijd gehad om succesvol te worden en zou dus nog zeker anderhalf jaar langer in stand gehouden moeten worden. Daarvoor pleit Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV.

COLUMN – Een heel belangrijke reden waarom ik fan en pleitbezorger van het openbaar vervoer ben, is dat het een bijdrage levert aan het in beweging houden van de mobiliteit van ons land. Zonder OV stonden we de hele dag met ons allen vast in de file.

Bus tussen Almere en Utrecht-Uithof

Daarom was ik zeer te spreken over de bus die is ingezet tussen Almere en Utrecht-Uithof. Deze lijn 150 helpt bij het bestrijden van de files op de snelwegen langs deze route. Het valt niet mee om een buslijn die slechts in één richting goed wordt bezet kostendekkend te exploiteren. Bus 150 is zo’n lijn. Vol in de spitsrichting, leeg in de tegenspitsrichting.

Bus 150 kon bestaan dankzij een bijdrage van IenM en de Gemeente Almere. Er reden zeven ritten per spits, maar die waren onvoldoende bezet. Daarom werd het aantal ritten terug gebracht tot zes per spits en 4 in de vakantieperioden, waardoor het beschikbaar gestelde budget over een wat langere periode kon worden uitgesmeerd. Maar naar het zich laat aanzien, valt in juli voor deze buslijn toch het doek.

Te weinig tijd

Dat vind ik erg jammer. Nieuwe OV-diensten hebben doorgaans veel tijd nodig om een succes te worden. Gedragsveranderingen bij mobilisten gaan langzaam. Naar mijn mening heeft bus 150 onvoldoende tijd gekregen om uit te groeien tot een succesvolle verbinding.

Bus 150 vervoert overigens niet uitsluitend Almeerders. Ook tussen bijvoorbeeld Huizen en Utrecht reizen inwoners van Eemland en Het Gooi. Niettemin maakt bus 150 formeel deel uit van de Concessie Almere. Die concessie loopt in december 2017 af. Inmiddels worden de eerste stappen qua aanbesteding gezet.

Filebestrijding

Gezien het belang van busdiensten als lijn 150 bij het tegengaan van files, doe ik een beroep op alle betrokkenen. Ik vraag bij dezen aan IenM, de Gemeente Almere, de Provincie Noord-Holland en ook vervoerder Connexxion om wat geld uit te trekken om bus 150 nog anderhalf jaar overeind te houden. Voor de periode daarna hoop ik dat de vervoerder die dan de concessie heeft herwonnen of gewonnen, mogelijkheden ziet om de toekomst van bus 150 verder te waarborgen, zo nodig met een extra handje financiële hulp van buitenaf.

Want nogmaals: het OV is een belangrijk middel om de filedruk in ons land binnen de perken te houden. Daarom is bus 150 een voortijdige dood laten sterven eeuwig zonde.

Rikus Spithorst, voorzitter, Maatschappij Voor Beter OV, portretfoto

Rikus Spithorst is voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “‘Handhaaf OV-verbindingen waarmee files bestreden worden’”

baxspace|29.03.16|11:40

Het is niet te begrijpen dat mevrouw Schulz of mevrouw Dijksma niet meer proberen dit land van een verstikkingsdood te redden. Waar liggen de prioriteiten nou? Almere opbouwen om mensen te laten wonen en ze geen betaalbaar woon-werk-vervoer bieden is scheef.
In België is men veel voortvarender bezig om stadskernen, met name die van Brussel en Antwerpen per OV te ontsluiten dan hier in Nederland. De staat verdient vast meer aan een auto dan aan OV.

Herman Hoorweg|14.02.19|20:50

Op nieuw invoeren Buslijn van Almere- Blaricum Carpoolstrook (evt Blaricum halte stichtseweg (nieuwbouw wijk)) -Eemnes/Laren- Utrecht Uithof ( aansluiting Sneltram Utrecht CS)
Snellere verbinding en goedkoper

Herman Hoorweg|14.02.19|20:57

Buslijn Almere – Blaricum Carpoolstrook (met tussen Halte nieuwe wijk Stichtseweg)- Laren/Eemnes- Utrecht Uithof met aansluiting Sneltram Utrecht CS
Sneller en goedkoper
3 provincies moeten meewerken Flevoland-Noord-Holland- Utrecht bespaart in kosten bij gezamenlijke bijdrage
Er is veel belangstelling voor die lijn ( in het verleden al bewezen maar slechts 1 provincie betaalde het!!!!!!!)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Handhaaf OV-verbindingen waarmee files bestreden worden’ | OVPro.nl
Connexxion, bus

‘Handhaaf OV-verbindingen waarmee files bestreden worden’

Het openbaar vervoer is bij uitstek geschikt om files op snelwegen te bestrijden. Een goed voorbeeld daarvan is de bus tussen Almere en Utrecht-Uithof, maar ook deze buslijn wordt waarschijnlijk in juli opgeheven omdat de verbinding niet kostendekkend is. De busverbinding heeft echter te weinig tijd gehad om succesvol te worden en zou dus nog zeker anderhalf jaar langer in stand gehouden moeten worden. Daarvoor pleit Rikus Spithorst van de Maatschappij voor Beter OV.

COLUMN – Een heel belangrijke reden waarom ik fan en pleitbezorger van het openbaar vervoer ben, is dat het een bijdrage levert aan het in beweging houden van de mobiliteit van ons land. Zonder OV stonden we de hele dag met ons allen vast in de file.

Bus tussen Almere en Utrecht-Uithof

Daarom was ik zeer te spreken over de bus die is ingezet tussen Almere en Utrecht-Uithof. Deze lijn 150 helpt bij het bestrijden van de files op de snelwegen langs deze route. Het valt niet mee om een buslijn die slechts in één richting goed wordt bezet kostendekkend te exploiteren. Bus 150 is zo’n lijn. Vol in de spitsrichting, leeg in de tegenspitsrichting.

Bus 150 kon bestaan dankzij een bijdrage van IenM en de Gemeente Almere. Er reden zeven ritten per spits, maar die waren onvoldoende bezet. Daarom werd het aantal ritten terug gebracht tot zes per spits en 4 in de vakantieperioden, waardoor het beschikbaar gestelde budget over een wat langere periode kon worden uitgesmeerd. Maar naar het zich laat aanzien, valt in juli voor deze buslijn toch het doek.

Te weinig tijd

Dat vind ik erg jammer. Nieuwe OV-diensten hebben doorgaans veel tijd nodig om een succes te worden. Gedragsveranderingen bij mobilisten gaan langzaam. Naar mijn mening heeft bus 150 onvoldoende tijd gekregen om uit te groeien tot een succesvolle verbinding.

Bus 150 vervoert overigens niet uitsluitend Almeerders. Ook tussen bijvoorbeeld Huizen en Utrecht reizen inwoners van Eemland en Het Gooi. Niettemin maakt bus 150 formeel deel uit van de Concessie Almere. Die concessie loopt in december 2017 af. Inmiddels worden de eerste stappen qua aanbesteding gezet.

Filebestrijding

Gezien het belang van busdiensten als lijn 150 bij het tegengaan van files, doe ik een beroep op alle betrokkenen. Ik vraag bij dezen aan IenM, de Gemeente Almere, de Provincie Noord-Holland en ook vervoerder Connexxion om wat geld uit te trekken om bus 150 nog anderhalf jaar overeind te houden. Voor de periode daarna hoop ik dat de vervoerder die dan de concessie heeft herwonnen of gewonnen, mogelijkheden ziet om de toekomst van bus 150 verder te waarborgen, zo nodig met een extra handje financiële hulp van buitenaf.

Want nogmaals: het OV is een belangrijk middel om de filedruk in ons land binnen de perken te houden. Daarom is bus 150 een voortijdige dood laten sterven eeuwig zonde.

Rikus Spithorst, voorzitter, Maatschappij Voor Beter OV, portretfoto

Rikus Spithorst is voorzitter van de Maatschappij voor Beter OV

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “‘Handhaaf OV-verbindingen waarmee files bestreden worden’”

baxspace|29.03.16|11:40

Het is niet te begrijpen dat mevrouw Schulz of mevrouw Dijksma niet meer proberen dit land van een verstikkingsdood te redden. Waar liggen de prioriteiten nou? Almere opbouwen om mensen te laten wonen en ze geen betaalbaar woon-werk-vervoer bieden is scheef.
In België is men veel voortvarender bezig om stadskernen, met name die van Brussel en Antwerpen per OV te ontsluiten dan hier in Nederland. De staat verdient vast meer aan een auto dan aan OV.

Herman Hoorweg|14.02.19|20:50

Op nieuw invoeren Buslijn van Almere- Blaricum Carpoolstrook (evt Blaricum halte stichtseweg (nieuwbouw wijk)) -Eemnes/Laren- Utrecht Uithof ( aansluiting Sneltram Utrecht CS)
Snellere verbinding en goedkoper

Herman Hoorweg|14.02.19|20:57

Buslijn Almere – Blaricum Carpoolstrook (met tussen Halte nieuwe wijk Stichtseweg)- Laren/Eemnes- Utrecht Uithof met aansluiting Sneltram Utrecht CS
Sneller en goedkoper
3 provincies moeten meewerken Flevoland-Noord-Holland- Utrecht bespaart in kosten bij gezamenlijke bijdrage
Er is veel belangstelling voor die lijn ( in het verleden al bewezen maar slechts 1 provincie betaalde het!!!!!!!)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.