Nieuwe station Den Haag Centraal officieel geopend

Den Haag CS, sprinter, intercity, foto: ProRail/Rob van Esch
Den Haag CS, sprinter, intercity, foto: ProRail/Rob van Esch

Staatssecretaris Sharon Dijksma, burgemeester Van Aartsen en een reiziger hebben maandagmiddag samen het nieuwe station Den Haag Centraal geopend. Het station is de afgelopen vijf jaar verbouwd zodat Den Haag Centraal een reizigersgroei kan opvangen van 190.000 dagelijkse reizigers nu naar 270.000 reizigers over tien jaar. “Dit nieuwe station is één grote uitnodiging naar de toekomst”, aldus Dijksma.

ProRail is al enkele jaren bezig met de verbouwing van verschillende stations. Station Den Haag was daarbij een zogenaamd kopstation. Dit jaar worden ook de stations Breda, Tilburg, Eindhoven en Utrecht Centraal opgeleverd.

Verbouwing

De staatssecretaris zei in haar speech dat er met de oplevering van dit station een ‘huzarenklus is geklaard’. Stations waren knooppunten voor het OV, waar reizigers veilig moesten kunnen overstappen van trein naar tram, bus, taxi en fiets. Bovendien was een station ook een ontmoetingsplek waar reizigers konden werken, winkelen of wachten. “Het is een huiskamer van de stad”, zo zei Dijksma. “Deze nieuwe terminal maakt onze ambities het volledig waar.”

De verbouwing duurde vijf jaar en kostte in totaal 123 miljoen euro. Het stations is overigens nog niet helemaal af. ProRail wil ook nog een grote fietsenstalling bouwen en het busstation wordt nog vernieuwd.

Kritische noot

Er kwam ook kritiek op het station. Volgens reizigersvereniging Rover moeten reizigers verder lopen, maar het is voor reizigers ook lastiger geworden om de juiste tram of metro te vinden. De reisinformatie voor de RandstadRail zou bijvoorbeeld te vinden zijn onder Lijn E, terwijl de stationsborden naar M verwijzen. Veel trams zouden niet op het station zelf stoppen, maar in een lastig te ontdekken hoek verder weg.

Ook het busplatform krijgt van Rover de wind van voren. Niet alleen is het platform vies en onoverzichtelijk, maar de wachtruimte zou tot nog toe altijd op slot zitten. Bovendien zijn de fietsenstalling en de wc’s weggemoffeld onder de trappen, waar ze lastig te vinden zijn.

Stationshal

De grote stationshal is weliswaar ruim, maar het is niet echt een verbetering. Rover vindt het nieuwe station namelijk vooral ongezellig en tochtig. Rover vindt daarom dat de reiziger er op veel punten niet op is vooruit gegaan.

Bekijk hier de fotogallerij van het nieuwe station.

Lees ook: Rover: nieuwe station Den Haag CS erg onoverzichtelijk

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.