Bestuurders HTM RET Q-buzz GVB NS

OV-bedrijven willen kortere reistijden Randstad

Een andere manier van denken en een blijvende jaarlijkse investering van 1 miljard euro zijn vereist om het openbaar vervoer tussen en binnen de vier grote steden flexibel in te richten en daarmee toekomstbestendig te maken. Dat blijkt uit de gezamenlijke toekomstvisie van de OV-bedrijven NS, Q-buzz, HTM, GVB en RET. De vaste dienstregeling wordt wat hen betreft losgelaten; de reiziger kiest uit het aanbod van onder meer lightrail, OV-fiets en deelauto zelf zijn optimale deur tot deur-oplossing binnen de Randstad.

De ideeën van de vijf OV-bedrijven vormen hun antwoord op diverse trends in mobiliteit: sporen en wegen die aan de grens van hun capaciteit komen, een groeiende behoefte aan reizen en een reiziger die steeds meer zelf zijn of haar reis wil samenstellen. Daarbij is niet gezegd dat het allemaal moet op de manier die de vijf bedrijven hebben bedacht, maar het is wel “een aanbod om met centrale en decentrale overheden te kijken naar de beste invulling van mobiliteit”, aldus NS-topman Roger van Boxtel.

Succes RandstadRail

Belangrijk onderdeel van de toekomstvisie is het streven naar kortere reistijden. De vijf vervoerders willen de deur tot deur-reistijd tussen de grote steden in de Randstad willen verkorten tot een uur. In de toekomst moet binnen een half uur tussen de centrale stations van de grote steden kunnen worden gereisd. En vanaf die stations moeten belangrijke plekken in die stad binnen een kwartier bereikbaar zijn. Buiten de Randstad streven de vijf OV-bedrijven ernaar stadskernen en de gebieden daaromheen binnen een half uur met elkaar te verbinden.

Jaap Bierman, directeur HTM: “De reiziger moet kunnen rekenen op veilig, duurzaam, comfortabel en snel openbaar vervoer. Dit vraagt om intensievere inzet van intercity’s, sprinters en lightrailconcepten tot diep in de stadsharten. Het succes van RandstadRail, de lightrailverbinding tussen Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag, toont aan dat dit soort hoogwaardige OV-concepten voorzien in een behoefte van de reiziger. Dit vraagt om gerichte investeringen, slimme combinaties en specifiek maatwerk per regio.”

Meer OV-fietsen

Met name buiten de Randstad is het volgens NS, Q-buzz, HTM, GVB en RET juist de uitdaging om het openbaar vervoer goed beschikbaar te houden. In die gebieden ligt de oplossing volgens hen niet in het wegnemen van bestaande voorzieningen, maar veel meer in  maatwerk dat aansluit op de wensen van de reiziger.

Om het vervoer van deur tot deur makkelijker te maken willen de OV-bedrijven ook gaan zorgen voor een “naadloze aansluiting op andere vervoersopties.” Dan kan worden gedacht aan OV-fietsen, auto’s en taxi’s, al dan niet in varianten waarin het vervoer met anderen kan worden gedeeld. De OV-fiets moet naast treinstations straks ook op metrostations en andere drukke knooppunten te vinden zijn. Ook andere succesvolle concepten die het OV aanvullen, worden uitgebreid. Bovendien willen de OV-bedrijven met andere aanbieders van mobiliteit gaan samenwerken aan nieuwe vervoersopties.

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “OV-bedrijven willen kortere reistijden Randstad”

Pieter van Mourik|09.07.16|19:36

Voor positieversterking van OV is reissnelheidsverhoging absolute noodzaak. Ondanks vele investeringen werden OV-reistijden nauwelijks kleiner (bv: Delft-Utrecht CS duurde 50 jaar terug even lang als nu). Lokaal: OV stopt alleen aan halten en niet voor verkeerslichten of negenogen. Het railnet is vaak te nauw: dubbelsporigheid in plaats van vier sporen; Leiden-Utrecht is nb enkelspoor (ontwerpsnelheid van spoorlijnen 200 km/h). Gelukkig: OV-bedrijven hebben dat nu ook door!

Evert Bouws|12.07.16|12:33

Het klinkt mooier dan het in werkelijkheid is. In feite zal er meer overgestapt moeten worden, omdat de first & last mile gaat verdwijnen. Buitenwijken zullen met eigen vervoer of OV-fiets (niet voor iedereen geschikt) moeten worden bereikt. Het voorbeeld Utrecht-Delft is al jaren berucht, en ik moet nog zien, dat daar verbetering in komt. Er zit ook geen schot in de verbinding Utrecht-Leiden. NS verwijst daarvoor naar de route via Schiphol.

Wouter van Gessel|13.07.16|13:04

Er is erkenning dat er wat moet gebeuren. Juist het OV heeft de toekomst. Mits men de fiets en andere persoanl transporters omarmt. Dat is ook de visie van Stichting Freedom of Mobility. De grote vraag is HOE het beter kan. Zowel stedenbouw, stations en infra moeten anders ingericht worden wil het voldoen aan eisen mobilist. Huidige projecten zoals bijv. PHS, OVSAAl zijn halve maatregelen.Stations hebben een nieuwe jas maar infra is hetzelfde. Metro A’dam is onvoldoende door slecht lijnennet

Guus Albrecht|14.07.16|18:35

Het wordt de hoogste tijd in te zien, dat de diverse ov-bedrijven zeer eng moeten samenwerken om kortere reistijden te bewerkstelligen. Dan zal echter de infra drastisch verbetert moeten worden. Diverse stations ondergaan een fikse metamorfose, nu de rest van de spoorinfra nog. Nederland liep uit kostenoverweging altijd achter op de spoorinfra in de nabuurstaten. Dat wordt nu eindelijk anders. NL kan niet achterblijven met het OV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

OV-bedrijven willen kortere reistijden Randstad | OVPro.nl
Bestuurders HTM RET Q-buzz GVB NS

OV-bedrijven willen kortere reistijden Randstad

Een andere manier van denken en een blijvende jaarlijkse investering van 1 miljard euro zijn vereist om het openbaar vervoer tussen en binnen de vier grote steden flexibel in te richten en daarmee toekomstbestendig te maken. Dat blijkt uit de gezamenlijke toekomstvisie van de OV-bedrijven NS, Q-buzz, HTM, GVB en RET. De vaste dienstregeling wordt wat hen betreft losgelaten; de reiziger kiest uit het aanbod van onder meer lightrail, OV-fiets en deelauto zelf zijn optimale deur tot deur-oplossing binnen de Randstad.

De ideeën van de vijf OV-bedrijven vormen hun antwoord op diverse trends in mobiliteit: sporen en wegen die aan de grens van hun capaciteit komen, een groeiende behoefte aan reizen en een reiziger die steeds meer zelf zijn of haar reis wil samenstellen. Daarbij is niet gezegd dat het allemaal moet op de manier die de vijf bedrijven hebben bedacht, maar het is wel “een aanbod om met centrale en decentrale overheden te kijken naar de beste invulling van mobiliteit”, aldus NS-topman Roger van Boxtel.

Succes RandstadRail

Belangrijk onderdeel van de toekomstvisie is het streven naar kortere reistijden. De vijf vervoerders willen de deur tot deur-reistijd tussen de grote steden in de Randstad willen verkorten tot een uur. In de toekomst moet binnen een half uur tussen de centrale stations van de grote steden kunnen worden gereisd. En vanaf die stations moeten belangrijke plekken in die stad binnen een kwartier bereikbaar zijn. Buiten de Randstad streven de vijf OV-bedrijven ernaar stadskernen en de gebieden daaromheen binnen een half uur met elkaar te verbinden.

Jaap Bierman, directeur HTM: “De reiziger moet kunnen rekenen op veilig, duurzaam, comfortabel en snel openbaar vervoer. Dit vraagt om intensievere inzet van intercity’s, sprinters en lightrailconcepten tot diep in de stadsharten. Het succes van RandstadRail, de lightrailverbinding tussen Rotterdam, Zoetermeer en Den Haag, toont aan dat dit soort hoogwaardige OV-concepten voorzien in een behoefte van de reiziger. Dit vraagt om gerichte investeringen, slimme combinaties en specifiek maatwerk per regio.”

Meer OV-fietsen

Met name buiten de Randstad is het volgens NS, Q-buzz, HTM, GVB en RET juist de uitdaging om het openbaar vervoer goed beschikbaar te houden. In die gebieden ligt de oplossing volgens hen niet in het wegnemen van bestaande voorzieningen, maar veel meer in  maatwerk dat aansluit op de wensen van de reiziger.

Om het vervoer van deur tot deur makkelijker te maken willen de OV-bedrijven ook gaan zorgen voor een “naadloze aansluiting op andere vervoersopties.” Dan kan worden gedacht aan OV-fietsen, auto’s en taxi’s, al dan niet in varianten waarin het vervoer met anderen kan worden gedeeld. De OV-fiets moet naast treinstations straks ook op metrostations en andere drukke knooppunten te vinden zijn. Ook andere succesvolle concepten die het OV aanvullen, worden uitgebreid. Bovendien willen de OV-bedrijven met andere aanbieders van mobiliteit gaan samenwerken aan nieuwe vervoersopties.

Auteur: Vincent Krabbendam

4 reacties op “OV-bedrijven willen kortere reistijden Randstad”

Pieter van Mourik|09.07.16|19:36

Voor positieversterking van OV is reissnelheidsverhoging absolute noodzaak. Ondanks vele investeringen werden OV-reistijden nauwelijks kleiner (bv: Delft-Utrecht CS duurde 50 jaar terug even lang als nu). Lokaal: OV stopt alleen aan halten en niet voor verkeerslichten of negenogen. Het railnet is vaak te nauw: dubbelsporigheid in plaats van vier sporen; Leiden-Utrecht is nb enkelspoor (ontwerpsnelheid van spoorlijnen 200 km/h). Gelukkig: OV-bedrijven hebben dat nu ook door!

Evert Bouws|12.07.16|12:33

Het klinkt mooier dan het in werkelijkheid is. In feite zal er meer overgestapt moeten worden, omdat de first & last mile gaat verdwijnen. Buitenwijken zullen met eigen vervoer of OV-fiets (niet voor iedereen geschikt) moeten worden bereikt. Het voorbeeld Utrecht-Delft is al jaren berucht, en ik moet nog zien, dat daar verbetering in komt. Er zit ook geen schot in de verbinding Utrecht-Leiden. NS verwijst daarvoor naar de route via Schiphol.

Wouter van Gessel|13.07.16|13:04

Er is erkenning dat er wat moet gebeuren. Juist het OV heeft de toekomst. Mits men de fiets en andere persoanl transporters omarmt. Dat is ook de visie van Stichting Freedom of Mobility. De grote vraag is HOE het beter kan. Zowel stedenbouw, stations en infra moeten anders ingericht worden wil het voldoen aan eisen mobilist. Huidige projecten zoals bijv. PHS, OVSAAl zijn halve maatregelen.Stations hebben een nieuwe jas maar infra is hetzelfde. Metro A’dam is onvoldoende door slecht lijnennet

Guus Albrecht|14.07.16|18:35

Het wordt de hoogste tijd in te zien, dat de diverse ov-bedrijven zeer eng moeten samenwerken om kortere reistijden te bewerkstelligen. Dan zal echter de infra drastisch verbetert moeten worden. Diverse stations ondergaan een fikse metamorfose, nu de rest van de spoorinfra nog. Nederland liep uit kostenoverweging altijd achter op de spoorinfra in de nabuurstaten. Dat wordt nu eindelijk anders. NL kan niet achterblijven met het OV.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.