Drukte perron, reizigers, station Helmond

NS test op twee spoorlijnen spitsmijd-programma MyOV

NS is deze week gestart met een proef met het spaarprogramma MyOV dat reizigers moet overhalen vaker buiten de spits te reizen. De app MyOV stimuleert treinreizigers om drukke treinen te mijden, door de reizigers punten aan te bieden wanneer ze een trein pakken die minder druk is. Die punten kunnen ingewisseld worden voor een ‘cadeautje’, zoals een gratis kop koffie of een gratis weekendkaartje. Het gaat om een proef van een jaar op de spoorlijnen tussen Amersfoort – Utrecht Centraal en Geldermalsen – Utrecht Centraal.

MyOV werd gestart als een eenjarige pilot op de Noordelijke lijnen en de Vechtdallijnen van Arriva en in september besloot Connexxion dit programma ook te gaan gebruiken op de Valleilijn. Deze vervoerders blijven in ieder geval tot halverwege september nog doorgaan met de proef.

Drukke treinen

NS wil ook deze proef gebruiken om te kijken of zo de overlast van te drukke treinen in de spits beperkt kan worden. Door reizigers te wijzen op minder drukke treinen en ze ervoor te belonen wanneer ze voor de rustigere trein kiezen, kan de spits wellicht wat gespreid worden. In totaal doen al 3000 mensen in het noorden van het land en op de Valleilijn mee aan deze proef.

Het spaarprogramma werkt via een app, waarin precies te zien is hoe veel punten te verdienen zijn met een bepaalde reis. Voor een heel drukke trein, krijgt een reiziger geen punten. Wanneer hij of zij een trein neemt die net buiten de spitsuren valt, kan dit heel veel punten opleveren. Treinen die midden in de daluren vallen, leveren wel wat punten op, maar minder dan treinen die net voor of na de spits vallen.

MyOV-app

Beloning

Reizigers kunnen zo voor verschillende beloningen sparen, zoals een kop koffie bij de Kiosk, maar ook een kaartje voor de bioscoop, een upgrade naar de eerste klas of dagkaart voor een reis in het weekend. Reizigers die hiervan ook gebruik willen maken, kunnen de app downloaden en deze koppelen aan hun OV-chipkaart. Wanneer ze een trein nemen die buiten de spits rijdt, worden de punten na check-in automatisch aan het puntentegoed toegevoegd.

Het MyOV-programma is tot stand gekomen na een bijdrage van het Programma Beter Benutten, het ministerie van infrastructuur en Milieu en de de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Het was altijd de bedoeling dat de app bij succes beschikbaar zou worden voor meerdere vervoerders.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NS test op twee spoorlijnen spitsmijd-programma MyOV | OVPro.nl
Drukte perron, reizigers, station Helmond

NS test op twee spoorlijnen spitsmijd-programma MyOV

NS is deze week gestart met een proef met het spaarprogramma MyOV dat reizigers moet overhalen vaker buiten de spits te reizen. De app MyOV stimuleert treinreizigers om drukke treinen te mijden, door de reizigers punten aan te bieden wanneer ze een trein pakken die minder druk is. Die punten kunnen ingewisseld worden voor een ‘cadeautje’, zoals een gratis kop koffie of een gratis weekendkaartje. Het gaat om een proef van een jaar op de spoorlijnen tussen Amersfoort – Utrecht Centraal en Geldermalsen – Utrecht Centraal.

MyOV werd gestart als een eenjarige pilot op de Noordelijke lijnen en de Vechtdallijnen van Arriva en in september besloot Connexxion dit programma ook te gaan gebruiken op de Valleilijn. Deze vervoerders blijven in ieder geval tot halverwege september nog doorgaan met de proef.

Drukke treinen

NS wil ook deze proef gebruiken om te kijken of zo de overlast van te drukke treinen in de spits beperkt kan worden. Door reizigers te wijzen op minder drukke treinen en ze ervoor te belonen wanneer ze voor de rustigere trein kiezen, kan de spits wellicht wat gespreid worden. In totaal doen al 3000 mensen in het noorden van het land en op de Valleilijn mee aan deze proef.

Het spaarprogramma werkt via een app, waarin precies te zien is hoe veel punten te verdienen zijn met een bepaalde reis. Voor een heel drukke trein, krijgt een reiziger geen punten. Wanneer hij of zij een trein neemt die net buiten de spitsuren valt, kan dit heel veel punten opleveren. Treinen die midden in de daluren vallen, leveren wel wat punten op, maar minder dan treinen die net voor of na de spits vallen.

MyOV-app

Beloning

Reizigers kunnen zo voor verschillende beloningen sparen, zoals een kop koffie bij de Kiosk, maar ook een kaartje voor de bioscoop, een upgrade naar de eerste klas of dagkaart voor een reis in het weekend. Reizigers die hiervan ook gebruik willen maken, kunnen de app downloaden en deze koppelen aan hun OV-chipkaart. Wanneer ze een trein nemen die buiten de spits rijdt, worden de punten na check-in automatisch aan het puntentegoed toegevoegd.

Het MyOV-programma is tot stand gekomen na een bijdrage van het Programma Beter Benutten, het ministerie van infrastructuur en Milieu en de de provincies Groningen, Friesland, Drenthe en Overijssel. Het was altijd de bedoeling dat de app bij succes beschikbaar zou worden voor meerdere vervoerders.

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.