PvdA wil extra investeren in beter OV in krimpregio’s

Sharon Dijksma, staatssecretaris, Infrastructuur en Milieu

De PvdA is bereid 100 miljoen extra te investeren in het openbaar vervoer in regio’s waar sprake is van krimp. Zo wordt aan de bereikbaarheid van deze regio’s een boost gegeven, omdat deze bereikbaarheid vaak onder druk staat. Dit maakt deel uit van een investeringsplan van 300 miljoen dat de PvdA in het verkiezingsplan opzij wil zetten voor krimpregio’s.

Vandaag lanceert de partij hiervoor een actieprogramma genaamd ‘Pimp de Krimp’. “Mensen moeten prettig kunnen wonen en ook werken”, aldus staatssecretaris Sharon Dijksma van de Infrastructuur en Milieu namens de PvdA. “Nederland houdt niet op bij de Randstad.”

Spoorverbindingen

De bereikbaarheid van krimpregio’s zoals Eemshaven, Oost-Groningen, Zuid-Limburg, Zeeuws-Vlaanderen, de Achterhoek en Zuid-Oost Drenthe staat onder druk. Met die 100 miljoen moeten onder andere robuustere spoorverbindingen komen tussen regio’s en de Randstad. Verder wil de politieke partij investeren in versnelde, rechtstreekse buslijnen en moderne overstapstations.

Het openbaar vervoer moet beter op orde worden gebracht, liet de staatssecretaris weten in het tv-programma Goedemorgen Nederland. “Iedereen kent het beeld van die laatste bus die een keer in de 4 uur halfleeg rondrijdt. Dat is de realiteit op sommige plekken en dat zullen we echt heel anders moeten gaan organiseren.”

Actieplan

Naast extra investeringen in de bereikbaarheid, wil de politieke partij verder nog 100 miljoen investeren in de snelle uitrol van een 5G-netwerk en nog eens hetzelfde bedrag voor een zogenaamd vitaliteitsfonds, waarmee bijvoorbeeld zorg, onderwijs en winkels ook in de krimpregio beschikbaar houden.

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “PvdA wil extra investeren in beter OV in krimpregio’s”

Danny Spee|14.02.17|16:43

Zou die 100 miljoen niet beter geïnvesteerd kunnen worden in het OV in de steden? Daar leidt reële reizigersgroei tot budgettekorten: Niet door een daling van de kaartopbrengsen, maar door het feit dat OV niet kostendekkend is en extra reizigers geen extra Rijksbijdrage (BDU) genereren. Rijden er in de krimpregio’s straks extra lege treinen, terwijl reizigers in de grote steden niet meer in de tram passen…

Piet Pietersen|10.02.17|18:33

Mevrouw Dijksma, ik zou het onderhands onderbrengen bij het hoofdrailnet.

Camille Kreemers|10.02.17|15:28

in welke eenheid rijdt die bus 1x/4….?? Is dat in uren/dagen/kwartier/etmaal/week?