Smartwatch met trilsignaal helpt conducteurs op tijd te vertrekken

Wanneer NS hoogfrequent gaat rijden, wordt het nog belangrijker dat de treinen zeer nauwkeurig vertrekken. Daarom hebben NS en ProRail samen een applicatie voor de smartwatch ontwikkeld, die ervoor zorgt dat het horloge kort voor gepland vertrek een trilsignaal geeft en aftelt. Dit moet ervoor zorgen dat treinen nog beter op tijd kunnen rijden.

NS en ProRail hebben deze applicatie voor de smartwatch vorig jaar als proef gebruikt en bekijken nu of het ook technisch mogelijk is om deze smartwatch op grote schaal uit te rollen. Hoofdconducteurs krijgen via dit horloge actuele informatie over de vertrektijden van de trein, waardoor zij de trein eerder gereed kunnen maken voor vertrek. Zo wil NS nog beter garanderen dat de treinen precies op tijd kunnen rijden, vooral met het oog op de uitrol van hoogfrequent rijden.

Op tijd vertrekken

Vorig jaar is NS dus een pilot gestart met deze smartwatch. Hieraan namen 19 conducteurs mee en zij zien wel de meerwaarde van de applicatie. Ook NS gelooft na de eerste evaluatie van de pilot dat dit de treinpunctualiteit ten goede zal komen.”Als de conducteur nog in gesprek is met een reiziger die een vraag heeft, kan hij niet op een scherm kijken”, legt de spoorvervoerder uit. “Maar ze voelen wel deze trilling.” NS bekijkt nu de voor- en nadelen en de kosten.

De applicatie werkt een zeer precies vetrek van de trein in de hand. Omdat de applicatie aftelt, wordt namelijk op de seconde nauwkeurig aangegeven wanneer de trein moet vertrekken. Volgens NS is dit nodig, omdat er aan het einde van dit jaar begonnen moet worden met het hoogfrequent rijden. “Elke tien minuten vertrekt er dan een trein tussen Amsterdam en Eindhoven”, aldus Iris Reshef van NS. “Het gaat dan niet langer om minuten maar om seconden.”

Vertrekproces

De tijd op het horloge is ook precies gelijk aan de tijd die wordt getoond op de stationsklokken. “We proberen zo veel mogelijk dezelfde bron van tijd te gebruiken, om het vertrekproces van de conducteurs nog gemakkelijker te laten verlopen”, vertelt Reshef. “Conducteurs kunnen daardoor exact op tijd vertrekken.”

Om hoogfrequent rijden mogelijk te maken, werken NS en ProRail samen aan verbeteringen op het spoor. Deze smartwatch-applicatie is slechts een van de hulpmiddelen op dit gebied. Er is ook een actieplan voor het optimaliseren van de kwaliteit van de wissels, het verminderen van materieelstoringen, het verbeteren van de be- en bijsturing van de treindienst en het verbeteren van de punctualiteit.

Header RailTech Europe 2017

ProRail en NS zijn dit jaar aanwezig op RailTech Europe 2017, 28-30 maart in de Jaarbeurs Utrecht. 

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Smartwatch met trilsignaal helpt conducteurs op tijd te vertrekken | OVPro.nl

Smartwatch met trilsignaal helpt conducteurs op tijd te vertrekken

Wanneer NS hoogfrequent gaat rijden, wordt het nog belangrijker dat de treinen zeer nauwkeurig vertrekken. Daarom hebben NS en ProRail samen een applicatie voor de smartwatch ontwikkeld, die ervoor zorgt dat het horloge kort voor gepland vertrek een trilsignaal geeft en aftelt. Dit moet ervoor zorgen dat treinen nog beter op tijd kunnen rijden.

NS en ProRail hebben deze applicatie voor de smartwatch vorig jaar als proef gebruikt en bekijken nu of het ook technisch mogelijk is om deze smartwatch op grote schaal uit te rollen. Hoofdconducteurs krijgen via dit horloge actuele informatie over de vertrektijden van de trein, waardoor zij de trein eerder gereed kunnen maken voor vertrek. Zo wil NS nog beter garanderen dat de treinen precies op tijd kunnen rijden, vooral met het oog op de uitrol van hoogfrequent rijden.

Op tijd vertrekken

Vorig jaar is NS dus een pilot gestart met deze smartwatch. Hieraan namen 19 conducteurs mee en zij zien wel de meerwaarde van de applicatie. Ook NS gelooft na de eerste evaluatie van de pilot dat dit de treinpunctualiteit ten goede zal komen.”Als de conducteur nog in gesprek is met een reiziger die een vraag heeft, kan hij niet op een scherm kijken”, legt de spoorvervoerder uit. “Maar ze voelen wel deze trilling.” NS bekijkt nu de voor- en nadelen en de kosten.

De applicatie werkt een zeer precies vetrek van de trein in de hand. Omdat de applicatie aftelt, wordt namelijk op de seconde nauwkeurig aangegeven wanneer de trein moet vertrekken. Volgens NS is dit nodig, omdat er aan het einde van dit jaar begonnen moet worden met het hoogfrequent rijden. “Elke tien minuten vertrekt er dan een trein tussen Amsterdam en Eindhoven”, aldus Iris Reshef van NS. “Het gaat dan niet langer om minuten maar om seconden.”

Vertrekproces

De tijd op het horloge is ook precies gelijk aan de tijd die wordt getoond op de stationsklokken. “We proberen zo veel mogelijk dezelfde bron van tijd te gebruiken, om het vertrekproces van de conducteurs nog gemakkelijker te laten verlopen”, vertelt Reshef. “Conducteurs kunnen daardoor exact op tijd vertrekken.”

Om hoogfrequent rijden mogelijk te maken, werken NS en ProRail samen aan verbeteringen op het spoor. Deze smartwatch-applicatie is slechts een van de hulpmiddelen op dit gebied. Er is ook een actieplan voor het optimaliseren van de kwaliteit van de wissels, het verminderen van materieelstoringen, het verbeteren van de be- en bijsturing van de treindienst en het verbeteren van de punctualiteit.

Header RailTech Europe 2017

ProRail en NS zijn dit jaar aanwezig op RailTech Europe 2017, 28-30 maart in de Jaarbeurs Utrecht. 

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.