veoliatrein

Concessies belemmeren samenwerking ov-bedrijven

De regionale en lokale vervoerders onderling maar ook de NS moeten meer gaan samenwerken om de reizigers beter te bedienen en kostenbesparend te zijn. Het concessie-model staat deze samenwerking voor een deel in de weg. Ook moet er een centrale regierol komen, het liefst bij de overheid. Dat zijn de belangrijkste punten naar voren gebracht tijdens het nationaal congres Openbaar Vervoer op donderdag 15 maart in Breukelen.

De vervoerders onderling zouden best meer willen samenwerken ware het niet dat grote aanbestedingen binnen het openbaar vervoer leiden tot een vechtmarkt.

Vechtmarkt

Dat zegt althans Manu Lageirse, directeur van Veolia Transport Nederland. ‘Deze concurrentie zorgt ervoor dat we ons te zeer bezig houden met het binnenhalen van concessies in plaats van de focus te leggen op kostenbesparing en de reizigers. Ook zou de regie in handen mogen komen van de nationale overheid zodat wij ons kunnen concentreren op de uitvoering.”

‘Must’

Wim van Tilburg, directeur van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) onderschrijft deze stelling. Sterker, hij vindt het een ‘must’ om tot een betere samenwerking te komen, anders zou het wel eens verkeerd kunnen gaan met het openbaar vervoer.

“De vervoersbedrijven moeten zich eens gaan afvragen voor wie ze het nu eigenlijk allemaal doen. Dat is nog steeds de reiziger. De doorbraak zou zijn om tot collectieve afspraken te komen, met de minister die hierin een voortrekkersrol inneemt om de doelen te verwezenlijken maar geen regels op te stellen.”

Voorbijstreven

Overigens meent Lageirse dat het concessiemodel zijn doel aan het voorbijstreven is. “Wij schrijven ons allang niet meer op elke aanbesteding in. De marges zijn vaak te gering en de voorwaarden vaak veel te gecompliceerd. Er wordt bijvoorbeeld binnen het bestek al bepaald met welke bussen er moet worden gereden; hoeveel rolstoelplaatsen er in de bus moeten komen en meer van deze bepalingen. We zouden hier graag meer vrijheid in handelen hebben.”

Flexibiliteit

Hoe het dan wel moet, geeft de Veolia-directeur aan met een voorbeeld in Limburg. “Binnen de concessie hebben we daar bussen rijden met 50 zitplaatsen, maar toen duidelijk werd dat we op bepaalde lijnen niet meer dan 20 passagiers in de bus hadden, hebben we kleinere bussen ingezet. Dat was geen probleem. Dat is de flexibiliteit die we nodig hebben om kostenbesparend te werken.”

Fred Kramer

 

 

 

 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Concessies belemmeren samenwerking ov-bedrijven | OVPro.nl
veoliatrein

Concessies belemmeren samenwerking ov-bedrijven

De regionale en lokale vervoerders onderling maar ook de NS moeten meer gaan samenwerken om de reizigers beter te bedienen en kostenbesparend te zijn. Het concessie-model staat deze samenwerking voor een deel in de weg. Ook moet er een centrale regierol komen, het liefst bij de overheid. Dat zijn de belangrijkste punten naar voren gebracht tijdens het nationaal congres Openbaar Vervoer op donderdag 15 maart in Breukelen.

De vervoerders onderling zouden best meer willen samenwerken ware het niet dat grote aanbestedingen binnen het openbaar vervoer leiden tot een vechtmarkt.

Vechtmarkt

Dat zegt althans Manu Lageirse, directeur van Veolia Transport Nederland. ‘Deze concurrentie zorgt ervoor dat we ons te zeer bezig houden met het binnenhalen van concessies in plaats van de focus te leggen op kostenbesparing en de reizigers. Ook zou de regie in handen mogen komen van de nationale overheid zodat wij ons kunnen concentreren op de uitvoering.”

‘Must’

Wim van Tilburg, directeur van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV) onderschrijft deze stelling. Sterker, hij vindt het een ‘must’ om tot een betere samenwerking te komen, anders zou het wel eens verkeerd kunnen gaan met het openbaar vervoer.

“De vervoersbedrijven moeten zich eens gaan afvragen voor wie ze het nu eigenlijk allemaal doen. Dat is nog steeds de reiziger. De doorbraak zou zijn om tot collectieve afspraken te komen, met de minister die hierin een voortrekkersrol inneemt om de doelen te verwezenlijken maar geen regels op te stellen.”

Voorbijstreven

Overigens meent Lageirse dat het concessiemodel zijn doel aan het voorbijstreven is. “Wij schrijven ons allang niet meer op elke aanbesteding in. De marges zijn vaak te gering en de voorwaarden vaak veel te gecompliceerd. Er wordt bijvoorbeeld binnen het bestek al bepaald met welke bussen er moet worden gereden; hoeveel rolstoelplaatsen er in de bus moeten komen en meer van deze bepalingen. We zouden hier graag meer vrijheid in handelen hebben.”

Flexibiliteit

Hoe het dan wel moet, geeft de Veolia-directeur aan met een voorbeeld in Limburg. “Binnen de concessie hebben we daar bussen rijden met 50 zitplaatsen, maar toen duidelijk werd dat we op bepaalde lijnen niet meer dan 20 passagiers in de bus hadden, hebben we kleinere bussen ingezet. Dat was geen probleem. Dat is de flexibiliteit die we nodig hebben om kostenbesparend te werken.”

Fred Kramer

 

 

 

 

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.