Connexxion boekt 14 miljoen euro winst over 2011

Connexxion heeft het afgelopen jaar afgesloten met een nettowinst van 14 miljoen euro op een omzet van 1.096 miljoen. De winststijging wordt voornamelijk behaald door gunstige financieringslasten. Op vrijwel alle onderdelen (openbaar vervoer, taxi en tours) moest Connexxion een lichte daling van de omzet noteren als gevolg van economische terugang of het eindigen van concessies. Alleen bij de divise Ambulancezorg steeg de omzet.

De omzet in 2011 bedroeg EUR 1.096 miljoen, stabiel in vergelijking met de EUR 1.105 miljoen vorig jaar. In 2011 liet het aantal reizigers voor bus- en treinvervoer, na correctie voor concessiewisselingen, een lichte daling van 2,4% zien. De grootste groei werd bereikt op de Valleilijn, gevolgd door IJsselmond, Amstelland Meerlanden (incl. Zuidtangent), Almere (stad- en streekvervoer) en Voorne-Putten.

Op 3 november 2011 werd definitief afscheid genomen van de strippenkaart. Sinds die datum geldt in alle openbaar vervoer concessies de OV-chipkaart als vervoersbewijs. Connexxion registreerde in 2011 meer dan 133 miljoen ritten die door de reizigers met de OV-chipkaart werden betaald.

Breng

In 2011 won Connexxion Openbaar Vervoer de aanbesteding van de nieuwe concessie van de Stadsregio Arnhem Nijmegen. Onder de merknaam Breng zal Connexxion ook na 9 december 2012 voor tien jaar het openbaar vervoer in de Stadsregio Arnhem Nijmegen verzorgen.

Het College van Beroep voor het bedrijfsleven heeft op 3 november 2011 de gunning van Bestuur Regio Utrecht (BRU) opnieuw geschorst. Als gevolg hiervan heeft BRU besloten opnieuw te gaan aanbesteden. Dit betekent dat Connexxion tot minimaal 8 december 2013 het openbaar vervoer blijft verzorgen in Regio Utrecht.

Klantvriendelijk

Connexxion heeft het streven om het wagenpark zo milieu- en klantvriendelijk te maken. In 2011 bestond 93% van het wagenpark uit lage-emissiebussen (2010: 87%). Bijna alle voertuigen zijn inmiddels volledig toegankelijk voor reizigers met een lichamelijke beperking. Ook vinden er meerdere initiatieven plaats met betrekking tot groene brandstof.

Tevens is Connexxion een programma gestart dat “Het Nieuwe Rijden” heet.  Chauffeurs worden getraind om zo zuinig mogelijk te rijden om de uitstoot van schadelijke gassen zoveel mogelijk te reduceren en om de stijging van de brandstofkosten te compenseren.

Pilot

In 2011 is Connexxion in Noord-Holland Noord een pilot Gezondheidsmonitor gestart. Dit moet inzicht geven in hoe het is gesteld met de gezondheid van de medewerkers en de organisatie. Verder is er een speciaal ingerichte bus die langs vestigingen rijdt om gezondheidscontroles te houden en voorlichting te geven aan chauffeurs van Connexxion.

Daarnaast volgen alle buschauffeurs een speciale nascholingscursus, om hen inzicht te verschaffen in hoe ze met lastige situaties om kunnen gaan in de praktijk en hoe ze mogelijke psychische en/of lichamelijke klachten kunnen voorkomen of aanpakken.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.