Pilot ‘verbeterd toezicht’ doet veiligheidsgevoel stijgen

De afgelopen 9 maanden heeft een aantal samenwerkende Openbaar Vervoerbedrijven een pilot uitgevoerd met een nieuwe vorm van beveiligingstoezicht. De resultaten blijken spectaculair. Zo was er in acht maanden tijd een daling van 23% van het aantal zwaardere incidenten. Tegelijkertijd is het veiligheidsgevoel van het rijdend personeel gestegen.

De kern van het project “verbeterd toezicht” is een nauwkeurige en efficiënte van uiterst zichtbare toezichthouders en service-medewerkers.

Daling

In het totale pilotgebied is van het begin van de pilot op 1 september 2011 tot 1 mei 2012 een daling te zien van 23% van het aantal incidenten ten opzichte van 2010/2011.
In het pilotgebied Brabant is er sprake van een daling van 16% van het aantal incidenten ten opzichte van 2010/2011.

In Zuid-Holland is er op dit moment sprake van een stijging van het aantal incidenten met 23% ten opzichte van 2010/2011. Deze stijging was nog meer zichtbaar in de eerste maanden van de pilot maar laat nu een sterke daling zien.

Randstad

Het pilotgebied Duin- en Bollen/Leiden en Rijnstreek/Midden-Holland laat op dit moment een daling zien van bijna 12%. In Randstad-Noord is tot en met april 2012 sprake van een daling van bijna 43% waarvan er in Almere sprake is van de grootste daling binnen de pilotgebieden van een daling van 58%.

 

Oorsprong

De oorsprong van het project ligt in de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer, zoals die in 2009 onder regie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken werd ingesteld. De Ministeries van Veiligheid en Justitie en Infrastructuur en Milieu, concessieverleners, werkgevers, vakorganisaties, politie en Openbaar Ministerie (OM) werkten daarin zestien maatregelen uit die de sociale veiligheid in het openbaar vervoer moeten verbeteren.

Twee van de zestien maatregelen gaan over een efficiënte inzet van toezichthouders en het uitbreiden van menselijk toezicht. Beide maatregelen zijn gecombineerd in deze pilot ‘verbeterd toezicht’ die op 1 september 2011 van start is gegaan en een jaar duurt.

Concurrentie

De samenwerking in dit project is uniek. Partijen die normaal concurreren hebben hier de handen ineen geslagen. “We vonden allemaal dat we het veiligheidsgevoel van mensen echt uit de concurrentie moesten halen. Dat is uitstekend gelukt!” aldus een opgetogen Theo Vegter, werkgroepvoorzitter van de pilot.

De vervoerders hopen dat het project uitgerold kan worden naar meer regio’s. Ook wil men de opgedane ervaring vertalen in verdere verbetermaatregelen. “Wat zou er mooier zijn dan in deze tijden meer mensen in een groter deel van Nederland effectief een hogere veiligheid te kunnen gaan bieden….” zegt Vegter.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Pilot ‘verbeterd toezicht’ doet veiligheidsgevoel stijgen | OVPro.nl

Pilot ‘verbeterd toezicht’ doet veiligheidsgevoel stijgen

De afgelopen 9 maanden heeft een aantal samenwerkende Openbaar Vervoerbedrijven een pilot uitgevoerd met een nieuwe vorm van beveiligingstoezicht. De resultaten blijken spectaculair. Zo was er in acht maanden tijd een daling van 23% van het aantal zwaardere incidenten. Tegelijkertijd is het veiligheidsgevoel van het rijdend personeel gestegen.

De kern van het project “verbeterd toezicht” is een nauwkeurige en efficiënte van uiterst zichtbare toezichthouders en service-medewerkers.

Daling

In het totale pilotgebied is van het begin van de pilot op 1 september 2011 tot 1 mei 2012 een daling te zien van 23% van het aantal incidenten ten opzichte van 2010/2011.
In het pilotgebied Brabant is er sprake van een daling van 16% van het aantal incidenten ten opzichte van 2010/2011.

In Zuid-Holland is er op dit moment sprake van een stijging van het aantal incidenten met 23% ten opzichte van 2010/2011. Deze stijging was nog meer zichtbaar in de eerste maanden van de pilot maar laat nu een sterke daling zien.

Randstad

Het pilotgebied Duin- en Bollen/Leiden en Rijnstreek/Midden-Holland laat op dit moment een daling zien van bijna 12%. In Randstad-Noord is tot en met april 2012 sprake van een daling van bijna 43% waarvan er in Almere sprake is van de grootste daling binnen de pilotgebieden van een daling van 58%.

 

Oorsprong

De oorsprong van het project ligt in de Taskforce Veiliger Openbaar Vervoer, zoals die in 2009 onder regie van het Ministerie van Binnenlandse Zaken werd ingesteld. De Ministeries van Veiligheid en Justitie en Infrastructuur en Milieu, concessieverleners, werkgevers, vakorganisaties, politie en Openbaar Ministerie (OM) werkten daarin zestien maatregelen uit die de sociale veiligheid in het openbaar vervoer moeten verbeteren.

Twee van de zestien maatregelen gaan over een efficiënte inzet van toezichthouders en het uitbreiden van menselijk toezicht. Beide maatregelen zijn gecombineerd in deze pilot ‘verbeterd toezicht’ die op 1 september 2011 van start is gegaan en een jaar duurt.

Concurrentie

De samenwerking in dit project is uniek. Partijen die normaal concurreren hebben hier de handen ineen geslagen. “We vonden allemaal dat we het veiligheidsgevoel van mensen echt uit de concurrentie moesten halen. Dat is uitstekend gelukt!” aldus een opgetogen Theo Vegter, werkgroepvoorzitter van de pilot.

De vervoerders hopen dat het project uitgerold kan worden naar meer regio’s. Ook wil men de opgedane ervaring vertalen in verdere verbetermaatregelen. “Wat zou er mooier zijn dan in deze tijden meer mensen in een groter deel van Nederland effectief een hogere veiligheid te kunnen gaan bieden….” zegt Vegter.

Auteur: Steven Don

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.