100.000 Extra treinritten in 2013

Stadler Arriva

De dienstregeling  op het spoor zal in 2013 een flinke verandering doormaken. Zo zullen er voor reizigers en vervoerders 100.000 extra treinritten worden gerealiseerd. Ook krijgt 30 procent van de treinen een nieuwe vertrektijd. Vervoerder Arriva gaat 5 lijnen in het oosten van het land overnemen. Dat blijkt uit de capaciteitsverdeling 2013 van spoorbeheerder ProRail.

Andere nieuwe ontwikkelingen zijn de ingebruikname van de Hanzelijn tussen Lelystad en Zwolle; 9 nieuwe stations die in de dienstregeling worden opgenomen en de snelheid van de goederentreinen die met 10 kilometer ( van 85 naar 95 km/uur ) zal toenemen. ProRail heeft samen met NS, Arriva, Connexxion, Syntus, Veolia, DB Schenker en de andere vervoerders overeenstemming bereikt over de verdeling van de capaciteit op het spoor. De nieuwe dienstregeling gaat in op zondag 9 december 2012.

Hanzelijn

Ieder jaar wordt na een periode van plannen en overleggen eind augustus de capaciteitsverdeling door ProRail vastgesteld. De puzzel was dit jaar groter dan in andere jaren door de vele dienstregelingswensen die de vervoerders bij de spoorbeheerder hebben ingediend. Ook heeft de komst van de Hanzelijn veel effect gehad op het samenstellen van de dienstregeling. Zo’n dertig procent van de treinen krijgt in de nieuwe dienstregeling een aangepaste vertrektijd. Ondanks de toenemende drukte op het spoor, aangescherpte veiligheids- en milieueisen zijn vrijwel alle capaciteitsaanvragen voor vervoer en onderhoud gehonoreerd.

Na bijna zes jaar bouwen en testen is de nieuwe spoorverbinding Lelystad-Zwolle, geheel volgens afgesproken planning, gereed gekomen. Met ingang van 9 december wordt de nieuwe spoorlijn opgenomen in de dienstregeling van NS. De snelste verbinding van Noord-Nederland naar Amsterdam en Schiphol loopt dan via Lelystad en niet meer via Amersfoort en Utrecht. De reistijd zal circa tien minuten sneller zijn dan nu het geval is.

Nieuwe stations

In de dienstregeling 2013 worden 9 nieuwe stations toegevoegd aan het Nederlandse spoorwegnet. Groningen Europapark, Almere Poort, Halfweg-Zwanenburg, Hengelo Gezondheidspark, Utrecht Leidsche Rijn (medio 2013), Hoevelaken en Maastricht Noord (medio 2013) zijn door ProRail gebouwd. Daarnaast worden er twee nieuwe stations, Dronten en Kampen Zuid, opgeleverd aan de Hanzelijn.

Ook bij de reizigersvervoerders zijn een aantal wijzigingen. Arriva neemt drie spoorlijnen in de Achterhoek over van Syntus (Zutphen-Winterswijk, Arnhem-Winterswijk, Arnhem-Tiel). Daarnaast gaat Arriva rijden op twee trajecten (Apeldoorn-Zutphen en Zwolle-Emmen) die voorheen door NS werden geëxploiteerd. In de spits zal op dit traject tot Coevorden de frequentie worden verhoogd tot vier keer per uur.

BRENG

Hermes/Connexxion (onder de naam BRENG) is de nieuwe vervoerder op het traject Arnhem-Doetinchem en zal op dit traject samen met Arriva rijden. NS verhoogt per 9 december de frequentie op de lijnen Zwolle-Groningen, Zwolle-Leeuwarden, Deventer-Hengelo en Eindhoven-Sittard. Medio 2013 gaan ook meer treinen rijden tussen Woerden en Utrecht.

In Amsterdam, Utrecht, Den Bosch, Eindhoven, Breda en Zwolle wordt in de komende jaren intensief door ProRail gewerkt aan het spoor en stations. De stations en emplacementen worden geschikt gemaakt om meer reizigers te ontvangen en treinen te laten rijden. Vooral op en bij de stations Utrecht CS en Den Bosch zal in 2013 veel worden gewerkt.

Plannen

Door slim te plannen hebben de werkzaamheden bij de stations nauwelijks effect op de ‘normale’ dienstregeling. Wel kunnen perrons wijzigen en zullen er tijdens weekenden verschillende buitendienststellingen zijn om te kunnen werken.
In de drie noordelijke provincies is ProRail op diverse trajecten momenteel bezig met een ingrijpende opknapbeurt. In 2013 gaat de spoorbeheerder aan de slag op de baanvakken Heerenveen-Meppel, Zuidbroek-Nieuweschans, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Sneek en op het station Enschede.

Ook is de nieuwe dienstregeling extra getoetst op spoorwegveiligheid; in het bijzonder ten aanzien van het risico op roodseinpassages rondom gepland onderhoud. De nieuwe dienstregeling is daarnaast getoetst op de nieuwe geluidwetgeving (de zogenaamde geluidproductieplafonds).

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.