9292 wil naar real time-data voor iedereen en overal

Aarnout Mijling 9292

‘Binden, Boeien en Beleving’. Het zijn de drie B’s die Aarnout Mijling na zijn vertrek bij reisinformatieverstrekker 9292 achterlaat. Hij stond aan de wieg van 9292 dat inmiddels is doorgegroeid naar een flink internetbedrijf dat haar data nu openbaar heeft gemaakt voor toepassingen op app en smartphone. “Er zijn genoeg slimme mensen die op zolderkamertjes met onze informatie een prachtige aanvullende app kunnen maken. Daar is de reiziger uiteindelijk bij gebaat. Daar gaat het om.”

Hij heeft net zijn zilveren bruiloft gehaald, maar nu wordt het tijd voor nieuwe uitdagingen. Meer dan 12,5 jaar stond Aarnout Mijling mede aan het roer van de 9292 als communicatiemanager. “In 2000 was 9292 gewoon nog een bellijn waar reisinformatie kon worden ingewonnen. Met een heel klein beetje internet.Toen gaven we op topdagen 16.000 reisadviezen per dag. Dat vonden we al heel wat. Nu zitten we op meer dan 1,25 miljoen adviezen per dag. Het succes is nooit opgehouden”, aldus Mijling.

Begrijpelijke taal

9292 is inmiddels een volwassen bedrijf met een omzet van 8 miljoen euro en 70 medewerkers. Het verzamelt al 20 jaar lang de data van alle openbaar vervoerbedrijven in Nederland en biedt het weer via allerlei kanalen aan aan de reiziger. “Je moet het zien als een kluwe van informatie die wij omvormen tot een begrijpelijke taal voor de reiziger.”

Om een nieuwe groep mensen te bereiken heeft 9292 haar data intussen openbaar gemaakt. “Dat is een heel moeilijk proces. Je geeft als het ware je kind uit handen zonder de pleegouders te kennen”, aldus Mijling. “Maar dit proces is onvermijdelijk in een wereld waar smartphones en apps een enorme ontwikkeling doormaken. Daar moet je als branche wel bij zijn  en deel van willen uitmaken. het in ieder geval om een hele nieuwe groep gebruikers het OV in te verleiden.”

Zolderkamertjes

“Er zitten mensen op zolderkamertjes die met onze data waarschijnlijk een prachtig app kunnen bouwen. Niet alleen voor de reiziger van het openbaar vervoer maar ook bijvoorbeeld voor de automobilist. Denk maar eens aan parkeren, aansluitingen van bus en taxi op het openbaar vervoer en verkeersmanagement.” Als voorbeeld geeft Mijling het project Sensor City in Assen, waar verschillende informatiekanalen met elkaar samenwerken.

Reiziger wordt time-manager

Volgens Mijling staan we aan de vooravond van een geheel nieuwe invulling van het begrip reisinformatie. “Mensen zullen in de nabije toekomst steeds meer hun eigen time-manager worden. Via de smartphone zullen apps helpen om de reiziger een weg te laten vinden in het openbaar vervoer maar ook in het verkeer. “Dat is goed nieuws voor het openbaar vervoer maar ook voor de automobilist. Beide groepen reizigers komen zo dichter bij elkaar te staan en kunnen de reiswensen op elkaar afstemmen.”

Real time

Dan is er nog de real time-data die nu al door vervoerbedrijven naar buiten wordt gebracht. “Dat is een prachtige ontwikkeling. Je kunt met real time een exact beeld krijgen van het hier en nu in het openbaar vervoer. dat belooft een toekomst met vele klantencontacten per dag. Zeker een verviervoudiging met nu schat ik in. Aan de andere kant blijft 9292 gewoon ook telefonisch bereikbaar, met name voor de groep oudere reizigers die hiermee gewend is. Maar in het bijzonder in het geval van grote verstoringen waarbij reizigers gewoon via de telefoon willen worden geholpen door een mens en niet via een smartphone. dat ik toch ook de essentie. reisinformatie wordt in grote getale door machines geproduceerd maar het blijft tenslotte mensenwerk en daar is 9292 meer dan goed in . “Ik ben er trots op dat ik daar mijn steentje aan hebben kunnen bijdragen en het merk persoonlijker heb mogen maken maken”, aldus Mijling.

Fred Kramer

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “9292 wil naar real time-data voor iedereen en overal”

openOV|31.10.12|15:52

“Dan is er nog de real time-data die nu al mondjesmaat door vervoerbedrijven naar buiten wordt gebracht. Dat is een prachtige ontwikkeling.”

Wat een onzin zeg 🙂 Van alle vervoerders publiceert alleen de RET geen realtime informatie. 9292 ontvangt al jaren realtime data van de Nederlandse Spoorwegen, toch heeft 9292 geen actuele reisinformatie die rekening houdt met vertraging, terwijl de NS dit zelf wel doet. 9292 doet 20 jaar hetzelfde truckje, op PR gebied wel te verstaan. Fact checken dus!