Regeerakkoord: ov-studentenkaart verdwijnt

Studenten krijgen vanaf 2015 geen ov-jaarkaart meer. Daarvoor in de plaats komt een kortingskaart. Deze kaart wordt voortaan ook verstrekt aan mbo’ers. Dat hebben VVD en PvdA afgesproken in het regeerakkoord, dat maandag is gepresenteerd. Naar verwachting gaan studenten fors minder gebruikmaken van het openbaar vervoer nu ze voor ieder kaartje moeten betalen.

Het is wel mogelijk voor studenten met hoge reiskosten om hun lening bij DUO op te hogen. De Nederlandse vervoersbedrijven ontvangen jaarlijks zo’n 700 miljoen euro voor de studentenkaart. Ongeveer 400 miljoen euro daarvan is voor de NS.

Decentralisatie spoor

De NS blijft verantwoordelijk voor het openbaar vervoer op het hoofdrailnet. Het spoorbedrijf gaat de concessie voor de periode 2015 tot 2023 verzorgen.

Het kabinet gaat voor de spoorlijnen buiten het hoofdrailnet de mogelijkheden voor decentralisatie onderzoeken. Een onafhankelijke commissie onder leiding van Eric Janse de Jonge deed eerder al onderzoek naar decentralisatie van een aantal spoorlijnen. Hij adviseerde om een aantal spoorlijnen regionaal aan te besteden. Het gaat om de trajecten Zwolle – Groningen, Zwolle – Enschede, Maastricht Randwyck – Roermond en Sittard – Heerlen.

Aansluitingen

Het nieuwe kabinet gaat er verder voor zorgen dat spoor en andere vormen van openbaar vervoer beter op elkaar aansluiten. Daarbij worden onder meer de problemen met het dubbel instaptarief en de single check in en check-out aangepakt.

De bereikbaarheid en doorstroming van het verkeer in Nederland moet onder meer verbeterd worden door de  bestaande spoorinfrastructuur beter te benutten. Openbaar vervoer moet betrouwbaarder, toegankelijker en efficiënter zijn. Het kabinet gaat zich daarnaast inzetten om de veiligheid op het spoor te verbeteren.

ERTMS

Het Europese beveiligingssysteem ERTMS wordt vanaf 2016 met bestaande budgetten gefaseerd ingevoerd. Verder komt er een verbeterprogramma om het aantal overwegincidenten te verminderen. 

De organisatie en ordening op het spoor wordt geanalyseerd en waar mogelijk aangepast. Dit is in het kader van de lange termijn spoor agenda.

Verder staat in het regeerakkoord belemmeringen voor grensoverschrijdend treinverkeer waar mogelijk weggenomen. KNV Spoorgoederenvervoer kaartte eerder al bij minister Schultz van Haegen aan dat wat gedaan moet worden aan de verslechterde positie van het spoorgoederenvervoer in Nederland. Het lijkt erop dat het kabinet hiermee op deze wens ingaat.

Marieke van Gompel

Lees ook: Decentralisatie spoor biedt kansen voor regionale vervoerders

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Regeerakkoord: ov-studentenkaart verdwijnt”

Jannick Breunis|03.11.12|00:01

Trein kost nu per jaar zo’n 1500 als je thuis blijft wonen en redelijk in de buurt zit. Als je dit geld wilt lenen en na je studie in 15 jaar wilt terugbetalen, kost dit je -al helemaal met een HBO-diploma(!)- GEEN DROL per maand. Prima oplossing. Eensch.

Vergeet niet dat alleen de basisbeurs wordt afgeschaft. Uitwonend blijft nog wel, waarschijnlijk iets aangepast. Daarnaast is er ook nog een kortingskaart. Helaas onbekend hoeveel korting dit is …

Zo dwing je studenten, die een grotere afstand van hun opleidingsinstituut wonen, om op kamers te gaan wonen Wat blijft er van de bezuiniging over als studenten overstappen van inwonend naar uitwonend?Een andere mogelijkheid is om goedkoop alternatief vervoer te zoeken. Brommer, Scooter of een klein autootje? En dan delen met anderen.

Nienke Vlak|31.10.12|10:49

Als de ov-kaart wordt afgeschaft, gaat de overheid er dan wel voor zorgen dat alle opleidingen in alle steden te vinden zijn? Dat vind ik wel een eerlijke voorwaarde. En met een kortingskaart maak je studenten dan afhankeljk van de NS-prijzen, aangezien het om een percentage gaat van iets wat zij mogen aanpassen. Ik heb er geen vertrouwen in. Zelf loop ik stage bij een landelijk onderzoek waardoor ik wekelijks reis tussen Den Haag en Eindhoven. Dit soort stages gaan nooit meer mogelijk zijn.

Mandy Werker|31.10.12|09:43

Dit is niet normaal! Je hebt mense die van heel ver komen en dus hoge kosten zullen hebben
Ik zelf kom uit almere. Ik heb een maand lang, zelf alles moeten betalen. Ik had toen een kortingskaart aangeschaft. In de spits 20% en daluren 40%. Ik ben in een maand tijd bijna 300€ lichter geworden omdat ik bijna altijd in de spits moest rijzen.Hoe ga je dit met een extra lening kunnen opbrengen, als je collegegeld ook nog betald moet worden?
EEN BELACHELIJK PLAN DUS..