‘Groei OV alleen mogelijk bij meer aandacht voor financiering’

Alain Flausch, secretaris-generaal, UITP


De openbaar vervoersector is te afhankelijk van subsidies en zou meer zelfvoorzienend moeten zijn. Bij de organisatie dient meer de nadruk te liggen op de financiering van OV-projecten. Publiek-private samenwerkingen kunnen hier onder meer toe bijdragen. Alleen op die manier kan het marktaandeel van het openbaar vervoer verregaand worden vergroot. Dat zei secretaris-generaal Alain Flausch zondag tijdens het UITP-congres voor openbaar vervoer in Genève. 



Flausch: “Er is financiering is nodig om het openbaar vervoer in deze moeilijke tijd te kunnen betalen en verstopping in grote steden tegen te gaan. Daarvoor is geld en politieke wil nodig. Flausch: “Daarbij moet de nadruk niet langer liggen bij de grootte van de investeringen, maar bij de werkgelegenheid die dit creëert.” 

De International Association of Public Transport (UITP) is het internationale netwerk voor OV-autoriteiten en -exploitanten, beleidsmakers, wetenschappelijke instituten en de dienstenindustrie.

Business model

De leden van UITP werken gezamenlijk aan een business model onder de naam I-move 2.0. Het business model moet er toe bijdragen dat de doelstelling van UITP wordt gehaald voor verdubbeling van het  wereldwijde marktaandeel van het openbaar vervoer in 2025.

Publiek-private samenwerkingen kunnen er volgens UITP voor zorgen dat de financiering van openbaar vervoer-projecten rond komt. Flausch: “In het noorden van Engeland heeft een onroerend goed-bedrijf geïnvesteerd in een tramstation en de infrastructuur. De combinatie van woningbouw en infrastructuur heeft ervoor gezorgd dat de waarde van de huizen omhoog ging.”

Investeerders

Ook de investering van Heatrow Airport in Engeland in de aanleg van een nieuw metrostation is volgens de secretaris-generaal een goed voorbeeld van een nieuwe manier om OV-projecten te financieren. De goede OV-aansluiting heeft meer reizigers het vliegtuig in weten te trekken en Heathrow Airport plukt hier nu de vruchten van.

Flausch: “Door te investeren in openbaar vervoer creëer je banen zoals voor mensen uit de IT-wereld. Denk aan bedrijven die slimme ticketsystemen ontwikkelen en mobiele apps enzovoorts. Maar ook voor de lokale bevolking kan dit voor werkgelegenheid zorgen.”

Heffingen

Bedrijven die profiteren van het openbaar vervoer in stedelijke gebieden zouden hier volgens UITP ook aan mee kunnen betalen.  Daarnaast dienen er heffingen te komen voor ‘vervuilers’ en veroorzakers van opstoppingen. Daarbij valt te denken aan kilometerheffingen voor vervuilende vrachtwagens, parkeerkosten en brandstofbelasting.

Flausch: 
“De klimaatverandering in veel Europese landen, maar ook in Azië en Zuid-Amerika neemt bijna gevaarlijke vormen aan. Daarnaast blijft de wereldbevolking groeien en moeten we maatregelen nemen om de verstopping in de grote steden tegen te gaan.”

UITP

UITP is het platform voor wereldwijde samenwerking, business development en het delen van kennis. UITP heeft 3.400 leden uit 92 verschillende landen. UITP is de wereldwijde pleitbezorger van het openbaar vervoer en duurzame mobiliteit, en de promotor van innovaties in de sector.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “‘Groei OV alleen mogelijk bij meer aandacht voor financiering’”

Robert Jan Roos|11.06.13|15:35

Goed te lezen dat Heatrow na heel veel jaren de Schiphol aanpak uit de jaren 80 gedeeltelijk heeft heeft overgenomen.
Is dit nu een voorbeeld dat het openbaar vervoer te afhankelijk is van subsidie en geld nu via pps moet komen, omdat “Er financiering nodig is om het openbaar vervoer in deze moeilijke tijd te kunnen betalen”. Is m.i. alleen anders subsidieren. Indien bijv. de telefoonmaatschappijen zo’n systeem hadden toegepast, waren dan de huidige successen (gebruik en bedrijfskundig) behaald?

Tram Plus|28.05.13|13:45

Er zal dan ook samengewerkt moeten worden met het goederenvervoer.

http://klimaatkombi.nl/Omroep/Norail.html