‘Reisgedrag te beïnvloeden met realtime transactie-info OV-chip’

OV-chipkaart inchecken, uitchecken, paal
OV-chipkaart inchecken paal

Ons huidige OV-chipkaartsysteem mist voldoende realtime terugkoppeling van transactiegegevens naar de reiziger. De reiziger kan zo moeilijker keuzes maken in zijn eigen reisgedrag. Het niet op tijd terugkoppelen van die gegevens maakt het ook voor marketeers moeilijker om het gedrag van reizigers met tariefdifferentiatie te beïnvloeden. De komst van de NFC-chip in allerlei apparaten, zoals mobieltjes en smartwatches kan hier echter in de nabije toekomst uitkomst bieden. Dat zegt directeur Auke Huisman van adviesbureau Humanis Consulting Group.

Huisman reageert daarmee op uitspraken van Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV. Die stelt dat, doordat reizigers het automatisch opladen op hun OV-chipkaart hebben aangezet, ze niet merken dat ze op sommige momenten van de dag meer betalen voor hun reis. Daardoor zou het moeilijker zijn om hun gedrag te beïnvloeden.

Volgens Huisman zit het probleem hem niet in het automatisch opladen, maar in het feit dat in het huidige OV-chipkaartsysteem nog niet mogelijk is om reizigers realtime informatie te verschaffen over hun reisgedrag en daarmee samenhangende kosten.

Prikkelmomenten

Huisman: “Wat we met het huidige systeem kunnen doen, is prikkelmomenten bij het in- en uitchecken inbouwen. Als een reiziger incheckt of de kaart uitleest bij een automaat, zou er bijvoorbeeld getoond kunnen worden hoeveel minuten het nog duurt totdat de korting van het daltarief ingaat. Bij het uitchecken kunnen we melden hoeveel euro’s de reiziger had kunnen besparen, door eerder of later te reizen. Zo is de reiziger meer bewust van de keuzes die hij maakt.”

“Verder zou je in het geval van een persoonlijke kaart, bij Reizen op Rekening en natuurlijk met instemming van de reiziger na een week een overzicht kunnen sturen, met informatie over hoe vaak iemand in de spits rijdt. Daarbij kunnen we informatie geven over hoeveel geld een reiziger had kunnen besparen”, legt Huisman uit.

Afrekenen naar vervoerder

Het huidige systeemontwerp is volgens Huisman te veel ingericht op het afrekenen naar en tussen de verschillende vervoerders. “Het werkt als een kassasysteem waarbij vooral gekeken hoe waardetransacties (check in en check uit data, red.) en het corresponderende geld naar de diverse bedrijven gaat. We zijn in het basisontwerp vergeten dat we met diezelfde transactiegegevens ook directer en efficiënter kunnen communiceren met de reizigers. Het liefst doe je dat nog voordat de reiziger de reis aanvangt en gedurende de reis.”

Huisman: “Er zitten ingebouwde vertragingen in het systeem (van 15 minuten, 24 uur tot anderhalve maand vertraging van sommige datastromen, red.), waardoor de data niet sneller kan worden gedeeld. Dat maakt dat de financiële data niet sneller kan worden gedeeld tussen de vervoerders en met de reiziger. In principe is het prima om de juistheid en betrouwbaarheid van de financiële waardeketen te borgen, maar diezelfde data kan in realtime, en dus in een eerder stadium, al worden gebruikt voor meer interactie met de reiziger.”

“We moeten naar een andere opzet toe waarbij de transactiedata eerder kan worden gedeeld. Als een reiziger een OV-chippaal passeert, wil hij binnen twintig seconden weten wat de status van zijn saldo is. Een mobiele app of sms-dienst kan hier uitkomst bieden”, aldus Huisman.

NFC-chip

Volgens de directeur is het OV-chipsysteem op veel onderdelen al weer door nieuwe technologieën ingehaald. Toch valt er op sommige punten nog wel winst te behalen, de rek is er nog niet uit. Huisman: “We hebben bijvoorbeeld één belangrijke, goede technologische keuze gemaakt: dat is de keuze voor een NFC-chip in onze OV-chipkaart. In de nabije toekomst komt deze chip in allerlei apparaten, zoals mobieltjes en smartwatches.”

“Een OV-chip in de simkaart van een mobiel maakt de weg voor communicatie met de computercentrale van een vervoerder korter en sneller”, legt Huisman uit. Dit vergroot volgens hem vervolgens weer de mogelijkheden voor het delen van realtime informatie met de reiziger.


Auke Huisman geeft vrijdag de presentatie ‘het toekomstpotentieel van ons OV-Kassasysteem’ tijdens het symposium Klant, klacht en kwaliteit. Het KpVV en het OV loket, ombudsman voor beter openbaar vervoer, organiseren in Antropia in Zeist dit symposium ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van het loket.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Effect tariefdifferentiatie OV kleiner door automatisch opladen


Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “‘Reisgedrag te beïnvloeden met realtime transactie-info OV-chip’”

Evert Bouws|20.09.13|01:04

Wanneer houdt dat bijgeloof in prikkels nu eens op ten aanzien van individuele reizigers! Alsof die zich kunnen laten beïnvloeden door prijsverschillen. Woon-werkverkeer laat zich niet zo gemakkelijk sturen; hooguit als het direct wordt meebepaald door een werkgever die de reis betaalt. Voor recreatief reizen, zoals theater- en concertbezoek, is al helemaal geen sprake van enige aanpassingsmogelijkheid.