Anne Hettinga, directeur Arriva Nederland

HSL-dossier opvallend gemeden in Miljoennota 2014

Het ministerie voor Infrastructuur en Milieu heeft in de begroting voor 2014 nauwelijks aandacht voor het dossier van de hogesnelheidslijn. En dat terwijl de NS nog een paar weken heeft om met alternatieven te komen voor de uitgevallen Fyra-treinen. Dat zegt voorzitter Anne Hettinga van Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). “Het ministerie had in de begroting meer druk kunnen uitoefenen op NS. Dat is een gemiste kans.” Ook het bezwaar dat het ministerie maakte tegen het besluit van de Europese Commissie om de toetreding van internationale vervoerders op het spoor makkelijker te maken, is volgens Hettinga “een krampachtige poging om de NS te beschermen”.

Het ministerie maakte op Prinsjesdag bekend in 2014 2,4 miljard euro uit te trekken voor het spoor. Een groot deel van het bedrag (1,3 miljard euro) gaat naar beheer, onderhoud en vervanging. Slechts één enkele passage in de begroting verwijst naar het vastgelopen hsl-dossier. “NS werkt aan de oplossing van de problematiek voorkomend uit het Fyra V250 hogesnelheidsmaterieel”, zo valt in de begroting te lezen.

Hsl-dossier

Hettinga: “Natuurlijk is het belangrijk om te investeren in infrastructuur en het veiliger maken van het spoor, maar ik vraag me af of met dit pakket de reiziger beter af is. Er staat dat er maatregelen genomen dienen te worden voor de Lange Termijn Spoor Agenda. Er zijn echter andere dingen die op korte termijn opgelost moeten worden, zoals het hsl-dossier.”

“We wachten nog steeds op een alternatief van de NS voor de hogesnelheidslijn. De NS heeft nog twee weken om andere opties aan te bieden en het onderwerp wordt gewoon gemeden. Harde uitspraken over de Fyra worden niet gemaakt. Er wordt gewoon gewacht op wat de NS doet”, zegt de voorzitter van FMN. Hettinga is tevens algemeen directeur van Arriva.

Fyra-treinen

NS maakte op 3 juni bekend te stoppen met de Fyra-treinen vanwege de vele mankementen. De spoorvervoerder heeft de concessie voor de hogesnelheidslijn tot 2024 in handen. Door de problemen met de Fyra kan NS echter de voorwaarden uit de concessie niet nakomen.

Nadat NS te kennen gaf te stoppen met de Fyra, maakte staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu bekend dat het spoorbedrijf nog tot oktober de tijd heeft om met alternatieven te komen. Diverse regionale vervoerders stelden het verbazingwekkend te vinden dat NS vier maanden extra tijd kreeg om de problemen op te lossen.

Aanbesteding

Vanwege de komst van de hogesnelheidstrein Fyra werd vorig jaar december de Beneluxtrein opgeheven, waarmee een directe verbinding tussen Den Haag en Brussel verdween. De gemeente Den Haag heeft daarna zelf het initiatief genomen om de verbinding met Brussel te herstellen en schreef een aanbesteding uit voor een treinverbinding onder de naam Lage LandenLijn. Deze aanbesteding werd gewonnen door treinvervoerder Arriva.

Het ministerie lijkt deze treinverbinding nu echter te blokkeren door een bezwaar in te dienen tegen een besluit van de Europese Commissie dat toetreding voor internationale vervoerders op het Nederlandse spoor makkelijker moet maken. Om concurrentie op het spoor te bevorderen, heeft de Europese Commissie een streep door Nederlandse wetgeving gezet over het opzetten van een nieuwe, internationale treinverbinding.

Belang van alle partijen

Hettinga: “Ik vind deze stap heel veel zeggen over het handelen van het ministerie. Het is een krampachtige poging om de NS te beschermen. Het ministerie dient in het belang van alle partijen te denken en niet alleen in het belang van de NS.” Het Europese Hof moet zich nu nog uitspreken over het bezwaar van het ministerie.

Tweede Kamerleden Betty de Boer van de VVD en Carla Dik-Faber van de ChristenUnie stelden eerder al Kamervragen over de betrokkenheid van de regionale vervoerders bij de uitwerking van de Lange Termijn Spooragenda. Zij vinden het vreemd dat het ministerie NS en ProRail de lead heeft gegeven bij de uitwerking van de spoorplannen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “HSL-dossier opvallend gemeden in Miljoennota 2014”

Mark Weebers|26.09.13|12:20

Nu de NS al enige tijd de concessie voor de HSL Zuid niet nakomt en mogelijk helemaal niet meer gaat nakomen (Telegraaf d.d. 26-09-2013), betaalt de NS dan wel gewoon de geoffreerde prijs a €148 miljoen of later € 101 miljoen door? Of letten Staatssecretaris Mansveld en alle Tweede Kamerleden even niet op?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

HSL-dossier opvallend gemeden in Miljoennota 2014 | OVPro.nl
Anne Hettinga, directeur Arriva Nederland

HSL-dossier opvallend gemeden in Miljoennota 2014

Het ministerie voor Infrastructuur en Milieu heeft in de begroting voor 2014 nauwelijks aandacht voor het dossier van de hogesnelheidslijn. En dat terwijl de NS nog een paar weken heeft om met alternatieven te komen voor de uitgevallen Fyra-treinen. Dat zegt voorzitter Anne Hettinga van Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). “Het ministerie had in de begroting meer druk kunnen uitoefenen op NS. Dat is een gemiste kans.” Ook het bezwaar dat het ministerie maakte tegen het besluit van de Europese Commissie om de toetreding van internationale vervoerders op het spoor makkelijker te maken, is volgens Hettinga “een krampachtige poging om de NS te beschermen”.

Het ministerie maakte op Prinsjesdag bekend in 2014 2,4 miljard euro uit te trekken voor het spoor. Een groot deel van het bedrag (1,3 miljard euro) gaat naar beheer, onderhoud en vervanging. Slechts één enkele passage in de begroting verwijst naar het vastgelopen hsl-dossier. “NS werkt aan de oplossing van de problematiek voorkomend uit het Fyra V250 hogesnelheidsmaterieel”, zo valt in de begroting te lezen.

Hsl-dossier

Hettinga: “Natuurlijk is het belangrijk om te investeren in infrastructuur en het veiliger maken van het spoor, maar ik vraag me af of met dit pakket de reiziger beter af is. Er staat dat er maatregelen genomen dienen te worden voor de Lange Termijn Spoor Agenda. Er zijn echter andere dingen die op korte termijn opgelost moeten worden, zoals het hsl-dossier.”

“We wachten nog steeds op een alternatief van de NS voor de hogesnelheidslijn. De NS heeft nog twee weken om andere opties aan te bieden en het onderwerp wordt gewoon gemeden. Harde uitspraken over de Fyra worden niet gemaakt. Er wordt gewoon gewacht op wat de NS doet”, zegt de voorzitter van FMN. Hettinga is tevens algemeen directeur van Arriva.

Fyra-treinen

NS maakte op 3 juni bekend te stoppen met de Fyra-treinen vanwege de vele mankementen. De spoorvervoerder heeft de concessie voor de hogesnelheidslijn tot 2024 in handen. Door de problemen met de Fyra kan NS echter de voorwaarden uit de concessie niet nakomen.

Nadat NS te kennen gaf te stoppen met de Fyra, maakte staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu bekend dat het spoorbedrijf nog tot oktober de tijd heeft om met alternatieven te komen. Diverse regionale vervoerders stelden het verbazingwekkend te vinden dat NS vier maanden extra tijd kreeg om de problemen op te lossen.

Aanbesteding

Vanwege de komst van de hogesnelheidstrein Fyra werd vorig jaar december de Beneluxtrein opgeheven, waarmee een directe verbinding tussen Den Haag en Brussel verdween. De gemeente Den Haag heeft daarna zelf het initiatief genomen om de verbinding met Brussel te herstellen en schreef een aanbesteding uit voor een treinverbinding onder de naam Lage LandenLijn. Deze aanbesteding werd gewonnen door treinvervoerder Arriva.

Het ministerie lijkt deze treinverbinding nu echter te blokkeren door een bezwaar in te dienen tegen een besluit van de Europese Commissie dat toetreding voor internationale vervoerders op het Nederlandse spoor makkelijker moet maken. Om concurrentie op het spoor te bevorderen, heeft de Europese Commissie een streep door Nederlandse wetgeving gezet over het opzetten van een nieuwe, internationale treinverbinding.

Belang van alle partijen

Hettinga: “Ik vind deze stap heel veel zeggen over het handelen van het ministerie. Het is een krampachtige poging om de NS te beschermen. Het ministerie dient in het belang van alle partijen te denken en niet alleen in het belang van de NS.” Het Europese Hof moet zich nu nog uitspreken over het bezwaar van het ministerie.

Tweede Kamerleden Betty de Boer van de VVD en Carla Dik-Faber van de ChristenUnie stelden eerder al Kamervragen over de betrokkenheid van de regionale vervoerders bij de uitwerking van de Lange Termijn Spooragenda. Zij vinden het vreemd dat het ministerie NS en ProRail de lead heeft gegeven bij de uitwerking van de spoorplannen.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “HSL-dossier opvallend gemeden in Miljoennota 2014”

Mark Weebers|26.09.13|12:20

Nu de NS al enige tijd de concessie voor de HSL Zuid niet nakomt en mogelijk helemaal niet meer gaat nakomen (Telegraaf d.d. 26-09-2013), betaalt de NS dan wel gewoon de geoffreerde prijs a €148 miljoen of later € 101 miljoen door? Of letten Staatssecretaris Mansveld en alle Tweede Kamerleden even niet op?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.