RET-directeur: NS moet doorpakken met sluiten poortjes

Pedro Peters, RET, directeur

NS moet doorpakken met het sluiten van de OV-chipkaart poortjes op stations. De veiligheidscijfers van de RET tonen aan dat dit zijn vruchten af zal werpen. Dat zei directeur Pedro Peters maandag tijdens zijn nieuwjaarstoespraak. Het percentage aan zwartrijders bij de RET daalde in 2014 tot een historisch laag niveau met 0,2 procent bij de bus, 1 procent bij de metro en 0,6 procent bij de tram. Voordat de poortjes bij de metro in 2009 dicht gingen, was het percentage aan zwartrijders nog 10 procent.

“En dan te bedenken dat er bij de NS nog steeds gedoe is over het sluiten van de poortjes. Mocht er nog twijfel bestaan of de poortjes helpen tegen zwartrijden: de cijfers spreken voor zich”, aldus Peters. NS verwacht binnen nu en twee jaar de poortjes te gaan sluiten.

Geweldsincidenten

Onderzoek heeft aangetoond dat veel van het geweld in het openbaar vervoer wordt veroorzaakt door zwartrijders. Het aantal geweldsincidenten tegen RET-personeel is met 7 procent gedaald in 2014. “Maar in de praktijk betekent het toch dat er de afgelopen jaar 94 collega’s met geweld te maken hadden. Dat zijn bijna twee collega’s per week. Dat is onacceptabel.”

Op 1 januari is de stadsregio Rotterdam opgeheven en is samen met Den Haag omgevormd tot de metropoolregio Rotterdam-Den Haag. De bevoegdheden voor het openbaar vervoer van vier stadsregio’s (Utrecht, Arnhem Nijmegen, Eindhoven en Twente) is overgegaan naar de provincies. Voor Rotterdam, Den Haag en Amsterdam is echter een uitzondering gemaakt. Zij mogen als metropoolregio’s verder gaan. Peters geeft aan “groot voorstander” te zijn van de metropoolregio’s en is blij niet bij de provincie te zijn terechtgekomen. “Grote steden vragen om een grootstedelijke aanpak”, vindt hij.

Terugblik

Peters herdacht tijdens zijn toespraak nog een aantal collega’s die in het afgelopen jaar zijn overleden, met in het bijzonder de buschauffeur die in december achter het stuur om het leven kwam. “Een groot gemis en veel verdriet voor familie en vrienden en ook voor collega’s die dagelijks met hen hebben samengewerkt.”

Ook blikte de directeur terug op de aanrijding tussen drie trams, waarbij dertig personen gewond raakten. “Als vervoersbedrijf met honderden trams, bussen en metro’s door het Rotterdamse drukke verkeer dan weet je dat ongelukken kunnen gebeuren. Maar als het dan echt gebeurt en er maar liefst drie voertuigen en veel inzittenden bij betrokken zijn, dan is dat heel ingrijpend.”

Verstoringen

De RET heeft in 2014 het aantal verstoringen in openbaar vervoer met 20 procent terug weten te brengen. Dit is volgens Peters te danken aan “een dagelijkse monitoring en goede samenwerking tussen de afdeling exploitatie en techniek”. De stadsvervoerder heeft de ambitie om het aantal verstoringen in 2015 met 30 procent terug te brengen. Verder wordt er de komende tien jaar 60 miljoen euro per jaar geïnvesteerd in onderhoud en renovatie van het metronet, de stations en het tramnet.

Na een succesvolle pilot kunnen sinds januari alle RET-reizigers achteraf betalen voor hun gemaakte reis. Peters: “Deze technologische ontwikkeling maakt de weg vrij voor allerlei andere manieren van OV betalen. Het hoeft dan niet meer met de OV-chipkaart, maar kan ook met je bankpas of je mobiele telefoon.”

Leerbanen

RET start verder dit jaar met OV-leerbanen voor jongeren. Daarbij starten ze als servicemedewerker en als ze goed functioneren kunnen ze doorstromen naar metrobestuurder op de Hoekse Lijn. “Dit is een unieke kans voor jongeren, maar ook voor ons. Door de vergrijzing hebben wij de komende jaren heel veel goede, gemotiveerde jonge RET’ers nodig.” Verder wijst de directeur op de voorbereidingen van een project waarbij een klas van 15 leerlingen een mbo-opleiding tot buschauffeur zal volgen.

Peters vertelt dat het eerste metrovoertuig voor de Hoekse Lijn aan het einde van het jaar zal binnenkomen. Er zijn inmiddels 16 metrovoertuigen besteld ter waarde van 80 miljoen euro. Het ingenieursbureau van de RET zit middenin de bestekfase voor de ombouw van de Hoekse Lijn en in 2015 vinden de aanbestedingen voor de verbouwingen plaats. “Binnen de RET wordt de voorbereiding van de exploitatie verder opgepakt om te zorgen dat deze metrolijn in 2017 ook echt kan gaan rijden.”

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

2 reacties op “RET-directeur: NS moet doorpakken met sluiten poortjes”

Evert Bouws|06.01.15|15:31

Treinen zijn geen metro’s. Alleen om die reden is de oproep van Pedro Peters misplaatst. Bovendien zijn er situaties waar poortjes ronduit ongewenst zijn, met name waar trein en metro van hetzelfde perron gebruikmaken, zoals in Amsterdam voorkomt. Het is ook zeer de vraag, of er ooit poortjes gaan komen in Utrecht Centraal, waar de hal en de traverse van het stadscentrum naar de Jaarbeurs samenvallen, ook als de verbouwing achter de rug is.

Ronald van Onselen|06.01.15|11:26

RET Peters vindt dat NS moet doorpakken met poortjes. RET negeert het hardvochtige NSbeleid. Hoge tarieven, heel veel frustratie met en rondom de chipkaart, inflexibele opstelling, te volle treinen en veel storingen en jarenlang wegkijken politiek (wel roepen geen actie) etc. Dat lokt veel extra actie-reactie uit hoe fout de reactie van het ook publiek is. NS-beleid is te repressief en verdient bijstelling.Tot dan geen totaal-poortjesbeleid.