Arriva-directeur: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseerd OV

Anne Hettinga, directeur Arriva Nederland

“Het systeem van liberalisering voor het gehele OV-netwerk leidt tot beter openbaar vervoer tegen lagere kosten. Zowel de reiziger als de belastingbetaler heeft daar voordeel bij.” Dat stelt Anne Hettinga, directeur van Arriva Nederland. “Het feit dat er uitzonderingen bestaan voor aanbestedingen in grote steden, vind ik een hele curieuze beslissing die ooit in de Kamer is genomen. We zullen ervoor blijven vechten dat dat ooit teruggedraaid wordt”, zo laat hij in een radio-interview met BNR Nieuwsradio weten.

Volgens Hettinga moet Nederland toe naar een volledig geliberaliseerd OV-netwerk, dus ook het hoofdrailnet en het openbaar vervoer in grote steden als Amsterdam, Den Haag en Utrecht. “NS heeft te veel macht van de Tweede Kamer gekregen en is tekort geschoten in het creëren van een echt speelveld waar alle partijen gelijke kansen krijgen.”

Bedrijven

Ook Hettinga ontkent overigens dat Arriva, Connexxion, Synthus en Veolia tegen NS hebben samengespannen door middel van een niet-aanvalsverdrag, kartelvorming en prijsafspraken tussen de vier bedrijven. “Het is flagrante onzin als dat beweerd wordt. Uitgesloten.”

De Arriva-directeur reageert hiermee op berichtgeving in onder meer de Volkskrant. De vier vervoerders zouden bij een onderhandse verlenging van een concessie immers geen juridische procedure tegen elkaar starten, maar dat wel doen als NS-dochters Qbuzz of Abellio de verlenging krijgen.

Lobby 

Een vuist maken tegen de NS gebeurt volgens Hettinga altijd op basis van fair play en de grenzen die daarvoor in Nederland gelden. Hij stelt overigens wel te weinig middelen te hebben om dat te doen. “Dat is een van de punten waar we ons altijd sterk voor maken. Maar dat doen we via de Tweede Kamer, openlijke lobby’s, via de media, hoorzittingen en via de rechtbank”, zo geeft hij in de uitzending te kennen.

“Dit is een sector die nog volledig in ontwikkeling is. Door middel van uitspraken van de Kamer en de rechter krijg je de grenzen goed helder. En dat moet. Anders is het voor partijen niet duidelijk en is er geen sprake van fair play.”

Vervoer

Hettinga stelt te blijven vechten voor liberalisering van het gehele OV-netwerk. “Het is mijn heilige overtuiging dat het tot beter openbaar vervoer tegen lagere kosten leidt. Dus zowel de reiziger als de belastingbetaler heeft er voordeel bij.”

Hij vervolgt: “Dat geliberaliseerd moet worden, dat zegt de Europese regelgeving ook. Vroeg of laat moet ook Nederland daaraan voldoen. Er moet sprake zijn van gelijke omstandigheden en gelijke kansen voor iedereen en is op dit moment niet het geval. Daar strijden we tegen.”

Lees ook:

Vervoersbedrijven ontkennen kartelvorming tegen NS-dochters

Auteur: admin

4 reacties op “Arriva-directeur: reiziger gebaat bij volledig geliberaliseerd OV”

FutureLine Roy|05.03.15|20:23

Ik denk dat meneer Hettinga Arriva-directeur heel goed weet dat de Liberalisering heel slecht is voor het OV. Dat kan je nu toch al zien aan het trein verkeer. Liberalisering is alleen goed voor de portemonnee van de bedrijven. Burgers zullen dit zeer binnenkort voelen. De kreet “De reiziger is gebaat bij een volledig geliberaliseerd OV” is er één die ik zal onthouden. Wie denkt dat publiekelijke instellingen allemaal kunnen worden geliberaliseerd moet eens kijken naar het buitenland.

Ricardo Boulanger|25.02.15|13:15

Over slechte timing gesproken.
Afgelopen week een aantal reportages over de concessie gebieden van een aantal van deze OV bedrijven.
In Brabant en Zeeland verwijnen op veel plaatsen de avond en zondag bussen gewoon. Je moet minimaal 1.5 uur van te voren bellen en dan komt er een taxibusje. op. je mag er niet met je OV CHIP betalen op betalen. Hoezo meer kwaliteiten service voor de reiziger.?je beperkt de bewegingsvrijheid van met name de oudere en minder mobiele mensen mee.

Age|24.02.15|11:05

Helemaal mee eens, het is natuurlijk van de zotte: Buitenlandse partijen hebben miljarden geïnvesteerd in het OV in Nederland door hen als vette worst de aanbesteding van heel Nederland voor te houden (inclusief de winstgevendste gebieden; de grote steden). Maar in 1 keer word dit gecanceld door onbetrouwbaarheid aan de kant van de overheid. Sterker nog de overheid steunt volop de concurrentie doordat vervoerders zoals Qbuzz, HTM, NS(albellio) met overheids aandelen allerlei concessies winnen.

Ricardo Boulanger|23.02.15|17:00

Tja prediken voor eigen kerk is begrijpelijk
Maar dat als die geliberaliseerde OV bedrijven hun kosten besparing over de rug van het personeel halen verteld hij er niet bij. Het is algemeen bekend en zichtbaar bewezen in voorbeelden dat er een zwaar repressief beleid wordt gevoerd naar het personeel en men steeds met uitzendkrachten werkt. En uitzendkrachten durven helemaal niks te zeggen want je ben je werk helemaal zo kwijt. En de kwaliteit van personeel wordt er daarmee ook niet beter op.