GVB opent vijftig servicepunten in Amsterdamse winkels

De Amsterdamse vervoerder GVB opent in de komende maanden vijftig servicepunten in winkels. Reizigers kunnen daar met vragen of voor persoonlijke service terecht en transacties kunnen contant worden afgerekend. “De combinatie is met name voor de oudere reiziger een pre”, zo stelt een woordvoerder. Vijftien van de vijftig servicepunten zijn inmiddels operationeel.

Alle GVB-producten en OV-chiphandelingen konden eerder alleen via een webwinkel geregeld worden. “Maar de behoefte aan persoonlijke service en betalen met contanten blijkt bij de reizigers echter nog groot. Dankzij een partnerschap met een groeiend aantal winkels kunnen reizigers voortaan aan de winkelbalie terecht voor het gehele assortiment, met uitzondering van jaarabonnementen.” Per baliehandeling betaalt de reiziger een opslag van 0,25 euro. Bij Tickets en Info betaalt de reiziger 0,50 cent.

Reiziger

Bij de introductie van de OV-chipkaart in 2010 werd afgesproken dat er naast de webwinkel, op een aantal fysieke locaties nog persoonlijke verkoop moest kunnen plaatsvinden. Reizigers konden daarvoor al terecht bij vier T&I-kantoren op de grote stations. “Daarnaast zijn er 246 gele automaten geplaatst, waarvan 185 in winkels, op universiteiten en het stadhuis. Daar kunnen reizigers hun OV-chipkaart opladen en producten met hun pinpas kopen.”

Daar komen nu vijftig servicepunten in winkels ‘in de buurt van de reiziger’ bij, zo wordt aangegeven. “De winkels zijn geselecteerd op basis van de locatie en gebruik van de reeds geplaatste gele automaat. Het is de bedoeling dat het aantal servicepunten de komende maanden wordt uitgebreid naar vijftig.”

Personeel

Winkelpersoneel wordt geïnformeerd over de producten en diensten van de GVB, zodat zij de reizigers kunnen adviseren. De winkels met een servicepunt zijn herkenbaar aan een sticker op de deur en aan een bord in de winkel, aldus de GVB.

Auteur: admin

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.