Manu Lageirse gaat weg bij Veolia Transport Nederland

Directeur Manu Lageirse, Veolia, rechtbank Maastricht

Manu Lageirse gaat weg als directeur van Veolia Transport Nederland. Hij wordt hoofd inkoop en procesmanager bij moederbedrijf Transdev in Parijs. Lageirse blijft de projectleider van de aanbesteding van de OV-concessie in Limburg. Nieuwe aanbestedingen zullen namens moederbedrijf Transdev worden geleid door algemeen directeur Bart Schmeink en financieel directeur Anne Marie van der Wijst van Connexxion.

Naar verwachting zal Lageirse in mei vertrekken bij Veolia Transport Nederland. Op dit moment werkt hij al vier dagen per week in Parijs. De ondernemingsraad moet zich nog definitief uitspreken over zijn vertrek. Lageirse staat sinds 2009 aan de leiding van Veolia in Nederland. In 2011 fuseerden Veolia Transport en Transdev, waardoor Connexxion een zusterbedrijf van Veolia Transport Nederland werd. Connexxion-directeur Bart Schmeink maakte vorig jaar al bekend dat Connexxion en Veolia onder Transdev gezamenlijk gaan inschrijven voor aanbestedingen in het openbaar Vervoer.

Aanbestedingen

Lageirse: “We gaan niet meer met Veolia inschrijven op OV-concessies. Begin dit jaar is onze commerciële afdeling al gestopt. We houden nog wel een taxi-activiteit. Mogelijk kan de OV-concessie Limburg nog worden verlengd als er een nieuwe aanbesteding aan komt. Datzelfde geldt voor de concessie Haaglanden die tot augustus 2017 loopt.”

Een fusie tussen Connexxion en Veolia Transport komt er volgens Lageirse niet aan. “De kosten van een volledige integratie wegen niet op tegen de baten. We hebben nog een paar jaar in de concessie Haaglanden te gaan. We proberen in de samenwerking tussen Connexxion en Veolia wel zoveel dingen te integreren zoals de afdelingen communicatie en commercie.” Veolia en Connexxion blijven formeel twee aparte bedrijven, maar worden straks wel als één bedrijf aangestuurd.

Marktordening

Het openbaar vervoer in Nederland staat aan de vooravond van belangrijke veranderingen, stelt Lageirse. “Ik verwacht dat er binnenkort belangrijke beslissingen gemaakt gaan worden rond de OV-concessie in Limburg. Deze zullen politieke gevolgen hebben, maar ook wat voor de marktordening betekenen. Ik vind het goed dat er opnieuw een debat plaatsvindt over de gang van zaken rondom deze concessie.”

“Er zal antwoord op de vraag gegeven moeten worden over hoeveel volmacht ACM moet krijgen. Ook het eigendom van de stations staat opnieuw ter discussie. Verder loopt nog steeds de rechtszaak tegen de provincie Limburg voor de heraanbesteding van concessie. Al deze punten zettten een heel belangrijke stempel op het OV van morgen.”

Debat

Lageirse zal ook in zijn nieuwe functie regelmatig de knuppel in het hoenderhok gooien. “Ik heb de laatste vijf jaar geleerd om buiten mijn comfort zone te leven. Ook duw ik graag iedereen om mij heen buiten zijn comfort zone om na te denken over veranderingen. Buiten de comfortzone gebeurt de magie. Change management is iets dat me enorm aanspreekt.”

De topman wordt verantwoordelijk voor de inkoop en het procesmanagement van Transdev wereldwijd. Hij zal daarom ook nog regelmatig in Nederland te vinden zijn. “Door verschillende culturen te kennen leer je nieuwe manieren kennen om mensen te overtuigen. Frankrijk is bijvoorbeeld hierarchisch, maar zoekt ook vaak naar mogelijke consensus. Ik zal mijn ervaringen die ik in Nederland heb opgedaan om het debat los te krijgen, meenemen naar het buitenland.”

Proces

Grote uitdaging in zijn nieuwe functie zijn volgens Lageirse nieuwe methoden ontwikkelen voor inkoopmanagement. “Onze bedrijven werken in diverse landen nog vooral met raamcontracten. Het afsluiten van raamcontracten heeft als nadeel dat je alleen uit de belangrijkste producten kunt kiezen. Als je iets extra’s wil, dan moet je meer betalen.”

“Ik wil dat Transdev in de toekomst minder met raamcontracten werkt en meer slim inkoopt. Daarnaast ga ik ook kritisch kijken naar andere processen van het bedrijf, bijvoorbeeld naar het onderhoud. In Frankrijk wordt bijvoorbeeld nog veel onderhoud intern gedaan. Ik wil onderzoeken hoe goed dat gebeurt. En kunnen we bijvoorbeeld meer preventief onderhoud plegen in plaats van curatief?”

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.