RET ziet reizigerskilometers stijgen en zwartrijders dalen in 2014

Citaro, bus, RET (bron: (foto Rick Keus)

De Rotterdamse vervoerder RET sloot het afgelopen jaar af met een financieel resultaat van 9,8 miljoen euro. Het aantal reizigerskilometers steeg met vier procent en het aantal zwartrijders in de metro daalde naar een volgens eigen zeggen ‘historisch’ laag niveau van één procent. Het bedrijf had vorig jaar twintig procent minder verstoringen en het klanttevredenheidscijfer steeg naar gemiddeld een 7,6. Het aantal DRU’s ging echter naar beneden en het aantal klachten nam toe.

Algemeen directeur Pedro Peters is tevreden over de behaalde resultaten. “De gemaakte winst voegen we toe aan ons eigen vermogen om de solvabiliteit verder te verbeteren. Afgelopen jaren hebben we fors geïnvesteerd om ons openbaar vervoer verder te verbeteren. Mooi om te zien dat dit resultaat oplevert en onze reizigers dit waarderen met een prachtig rapportcijfer”, aldus Peters in het jaarverslag van het bedrijf.

Opbrengst

Andere gunstige indicatoren waren in 2014 een extra opbrengst uit kaartverkoop van tien miljoen euro en een afname van het energieverbruik. Daar stond tegenover dat het aantal klachten licht steeg, van 3.549 naar 3.640. Ook het verzuim blijft een aanhoudende zorg voor het vervoersbedrijf. Het daalde weliswaar, maar is met 7,1 procent nog steeds te hoog, vindt de directie. Ook daalde het aantal dienstregelinguren bij alle vervoersvormen, behalve over water.

Het jaar 2015 staat bij de RET in het teken staan van de uitvoering van het bedrijfsplan door efficiënter te werken en te werken aan het verhogen van de bedrijfsopbrengsten. Daarnaast worden afspraken uit het Hoofdlijnenakkoord uitgevoerd. Het voorbereiden van de railbieding vraagt dit jaar ook veel capaciteit van het bedrijf. Er worden geen grote veranderingen in het personeelsbestand verwacht.

Investeringen die dit jaar worden gedaan, hebben met name betrekking op het onderhoud van infrastructuur en voertuigen. Ook wordt verkennend onderzoek gedaan naar de mogelijkheden van financiering, afhankelijk van de ontwikkeling van de liquiditeitsbehoefte.

Auteur: Tom van Gurp

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.