Testritten metro M5 in volle gang

M5, metro
Nederland, Amsterdam, 13 september 2012. Aanleg Noord-Zuidlijn van de Amsterdamse Metro. Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam en ALSTOM presenteren de nieuwe…

In Amsterdam zijn de testritten met nieuwe M5 metro in volle gang. Op dit moment wordt onder meer de actieve lijnnetkaart met LED-lampjes getest. Geïnteresseerden konden donderdag een proefrit maken met de M5.

Michiel Jonker van de gemeente Amsterdam: “Op het moment dat je een station nadert, moet het goede LED-lampje op de kaart gaan branden. Daar wordt nu naar gekeken.”

Interactie

De metro’s rijden nu in de nacht op het Amsterdamse metronetwerk om te kijken hoe de interactie is met de spoorlijnen en andere metro’s. Daarvoor werd de metro uitgeprobeerd op de proefbaan van Franse fabrikant Alstom.

Vervoerder GVB gaat vanaf eind eind 2012 of begin 2013 met de M5’s op het Amsterdamse metronetwerk rijden. Vanaf 2017 worden de metro’s ook op de Noord/Zuidlijn ingezet.

LED-verlichting

Het gaat om 23 metro’s met een lengte van 116 meter. In het voertuig kunnen 960 passagiers meerijden. Er zijn 174 vaste zitplaatsen en 4 klapstoelen. De M5 is de eerste metro die helemaal met LED-verlichting is uitgevoerd. De voertuigen zijn verder voorzien van 19 inch breedbeeld LCD schermen.

De metro’s hebben een maximumsnelheid van 80 kilometer per uur. De huidige metro’s rijden 70 kilometer per uur. 

Stadsregio Amsterdam betaalt mee aan de metro’s. De Dienst Infrastructuur, Verkeer en Vervoer van de gemeente Amsterdam is de opdrachtgever.

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.