Noord/Zuidlijn, IJ, metroverbinding

Afzinken tunnelelementen Noord/Zuidlijn live te volgen

Het invaren en afzinken in het IJ van de tunnelelementen van de Amsterdamse metroverbinding Noord/Zuidlijn is dinsdag online te volgen via de website www.hierzijnwij.nu. Deze site laat geïnteresseerden meekijken via een camera die zich bovenop het Havengebouw staat. 



Daarnaast kunnen mensen met besturingssysteem Windows via een link op de site meekijken met de Geocon 3D-applicatie die de aannemer gebruikt om het tunnelelement in de gaten te houden.

Metroverbinding

De Noord/Zuidlijn is een metrobinding in aanbouw tussen het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord en station Zuid. De lijn loopt onder het centrum van Amsterdam door.

De eerste van drie tunnels worden dinsdagochtend vroeg uit de Suezhaven in het westelijk havengebied ingevaren tot vlak voor het Eyemuseum. De bouwers gaan om zeven uur ‘s ochtends beginnen met de complexe manoeuvre om de 140 meter lange en 12 meter brede betonnen doos van 12 miljoen kilo op zijn plek aan de noordkant van het IJ te krijgen.

Tunnelelement Wendy

Als het tunnelelement met de naam Wendy eenmaal in klaar ligt in de sleuf voor de Sixhaven, kan het afzinken beginnen. De hele operatie duurt naar verwachting tot in de avond.

Als alles goed verloopt volgt op 2 oktober het tunneldeel aan de kant van het Centraal Station en zal op 9 oktober het laatste tunnelelement in het midden worden afgezonken om de laatste nog ontbrekende verbinding van de Noord/Zuidlijn te realiseren. 

Ook deze operaties zullen via de live camera te volgen zijn.

Voortgang boren

Op www.hierzijnwij.nu is de voortgang van het boren van de tunnels onder de binnenstad te volgen en sinds kort is hier ook nieuws te vinden over de werkzaamheden op de Oostlijn.

Nederland is gespecialiseerd in het afzinken van tunnels. Dit begon met het afzinken van de Maastunnel in de jaren dertig van de vorige eeuw. Nederland werd hier wereldwijd bekend mee. Strukton mocht onlangs nog een 18-delige tunnel in Zuid-Korea afzinken.

Lijnnummer 52

De Noord/Zuidlijn wordt 9,7 kilometer lang. Het ondergrondse deel van de lijn is 7,1 kilometer lang, waarvan 3,1 kilometer geboorde tunnel is. Voor deze lijn is het lijnnummer 52 gereserveerd. De metro stopt bij 8 stations.

Lees ook: 500.000 foto’s leggen bouw tunneldeel Noord/Zuidlijn vast

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Afzinken tunnelelementen Noord/Zuidlijn live te volgen | OVPro.nl
Noord/Zuidlijn, IJ, metroverbinding

Afzinken tunnelelementen Noord/Zuidlijn live te volgen

Het invaren en afzinken in het IJ van de tunnelelementen van de Amsterdamse metroverbinding Noord/Zuidlijn is dinsdag online te volgen via de website www.hierzijnwij.nu. Deze site laat geïnteresseerden meekijken via een camera die zich bovenop het Havengebouw staat. 



Daarnaast kunnen mensen met besturingssysteem Windows via een link op de site meekijken met de Geocon 3D-applicatie die de aannemer gebruikt om het tunnelelement in de gaten te houden.

Metroverbinding

De Noord/Zuidlijn is een metrobinding in aanbouw tussen het Buikslotermeerplein in Amsterdam Noord en station Zuid. De lijn loopt onder het centrum van Amsterdam door.

De eerste van drie tunnels worden dinsdagochtend vroeg uit de Suezhaven in het westelijk havengebied ingevaren tot vlak voor het Eyemuseum. De bouwers gaan om zeven uur ‘s ochtends beginnen met de complexe manoeuvre om de 140 meter lange en 12 meter brede betonnen doos van 12 miljoen kilo op zijn plek aan de noordkant van het IJ te krijgen.

Tunnelelement Wendy

Als het tunnelelement met de naam Wendy eenmaal in klaar ligt in de sleuf voor de Sixhaven, kan het afzinken beginnen. De hele operatie duurt naar verwachting tot in de avond.

Als alles goed verloopt volgt op 2 oktober het tunneldeel aan de kant van het Centraal Station en zal op 9 oktober het laatste tunnelelement in het midden worden afgezonken om de laatste nog ontbrekende verbinding van de Noord/Zuidlijn te realiseren. 

Ook deze operaties zullen via de live camera te volgen zijn.

Voortgang boren

Op www.hierzijnwij.nu is de voortgang van het boren van de tunnels onder de binnenstad te volgen en sinds kort is hier ook nieuws te vinden over de werkzaamheden op de Oostlijn.

Nederland is gespecialiseerd in het afzinken van tunnels. Dit begon met het afzinken van de Maastunnel in de jaren dertig van de vorige eeuw. Nederland werd hier wereldwijd bekend mee. Strukton mocht onlangs nog een 18-delige tunnel in Zuid-Korea afzinken.

Lijnnummer 52

De Noord/Zuidlijn wordt 9,7 kilometer lang. Het ondergrondse deel van de lijn is 7,1 kilometer lang, waarvan 3,1 kilometer geboorde tunnel is. Voor deze lijn is het lijnnummer 52 gereserveerd. De metro stopt bij 8 stations.

Lees ook: 500.000 foto’s leggen bouw tunneldeel Noord/Zuidlijn vast

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.