Hoekse Lijn, metrolijn

RET wil Hoekse Lijn zonder subsidie gaan rijden

Rotterdamse vervoerder RET gaat 16 metro’s aanschaffen voor de Hoekse Lijn en wil de metrolijn zonder subsidie gaan rijden. Het dagelijks bestuur van stadregio Rotterdam heeft woensdag definitief besloten om de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland om te bouwen tot metrolijn en aan te sluiten op het regionale metronet. De ombouw is naar verwachting eind 2017 klaar.

Stadsregio Rotterdam heeft voor het project 312 miljoen euro gereserveerd in de begroting van de komende jaren, inclusief een reservering van 55 miljoen euro voor eventuele tegenvallers bij de projectuitvoering.

Exploitatie

Vervoerder RET, die de lijn gaat exploiteren, verwacht dat de metrodienst kostendekkend kan worden uitgevoerd. De Rotterdamse vervoer investeert 80 miljoen euro voor zestien nieuwe metro’s.

Het beheer en onderhoud van de infrastructuur zijn voor rekening van opdrachtgever stadsregio Rotterdam. In de toekomst wordt dit waarschijnlijk de vervoersautoriteit Rotterdam Den Haag.

Modernisering stations

De nieuwe Hoekse Lijn zal een uitbreiding zijn van metrolijn B die begint bij het strand van Nesselande. In Hoek van Holland wordt de lijn 900 meter verlengd tot vlak bij de zee. De lijn loopt daardoor van het strand van Nesselande naar het strand van Hoek van Holland, dwars door het winkelhart van Rotterdam en de andere stedelijke centra in de regio.

Onderdeel van het project is de volledige modernisering van alle stations langs de lijn, waardoor de sociale veiligheid en het comfort aanzienlijk zullen verbeteren. Maassluis krijgt bovendien een nieuw station Steendijkpolder.

Verbetering bereikbaarheid

Regiobestuurder Jeannette Baljeu: “De ombouw van de Hoekse Lijn tot metro is een kwaliteitssprong voor het openbaar vervoer die hoort bij deze grootstedelijke regio. Het project is alleen mogelijk doordat we de samenwerking tussen deze gemeenten goed hebben geregeld.”

De wethouder van Vlaardingen, Ruud van Harten, zag een flinke verbetering van de bereikbaarheid van de Riviezone in zijn gemeente. “De frequentie voor passagiers gaat omhoog maar ik ben voor onze bedrijven ook blij dat goederentransport over de lijn mogelijk blijft. Voor al onze inwoners is de verbeterde bereikbaarheid van het strand een mooi winstpunt.”

Toerisme

Deelraadsvoorzitter Hestia Reukema-Gevers van Hoek van Holland: “De doortrekking van de lijn tot aan het strand is goed voor het toerisme en de economie in Hoek van Holland. Daarnaast worden de haltes ook nog eens het gehele jaar door aangedaan en kan drie keer per uur de metro naar Rotterdam worden gepakt. Ik ben dus heel ingenomen met dit besluit.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RET wil Hoekse Lijn zonder subsidie gaan rijden | OVPro.nl
Hoekse Lijn, metrolijn

RET wil Hoekse Lijn zonder subsidie gaan rijden

Rotterdamse vervoerder RET gaat 16 metro’s aanschaffen voor de Hoekse Lijn en wil de metrolijn zonder subsidie gaan rijden. Het dagelijks bestuur van stadregio Rotterdam heeft woensdag definitief besloten om de spoorlijn tussen Schiedam en Hoek van Holland om te bouwen tot metrolijn en aan te sluiten op het regionale metronet. De ombouw is naar verwachting eind 2017 klaar.

Stadsregio Rotterdam heeft voor het project 312 miljoen euro gereserveerd in de begroting van de komende jaren, inclusief een reservering van 55 miljoen euro voor eventuele tegenvallers bij de projectuitvoering.

Exploitatie

Vervoerder RET, die de lijn gaat exploiteren, verwacht dat de metrodienst kostendekkend kan worden uitgevoerd. De Rotterdamse vervoer investeert 80 miljoen euro voor zestien nieuwe metro’s.

Het beheer en onderhoud van de infrastructuur zijn voor rekening van opdrachtgever stadsregio Rotterdam. In de toekomst wordt dit waarschijnlijk de vervoersautoriteit Rotterdam Den Haag.

Modernisering stations

De nieuwe Hoekse Lijn zal een uitbreiding zijn van metrolijn B die begint bij het strand van Nesselande. In Hoek van Holland wordt de lijn 900 meter verlengd tot vlak bij de zee. De lijn loopt daardoor van het strand van Nesselande naar het strand van Hoek van Holland, dwars door het winkelhart van Rotterdam en de andere stedelijke centra in de regio.

Onderdeel van het project is de volledige modernisering van alle stations langs de lijn, waardoor de sociale veiligheid en het comfort aanzienlijk zullen verbeteren. Maassluis krijgt bovendien een nieuw station Steendijkpolder.

Verbetering bereikbaarheid

Regiobestuurder Jeannette Baljeu: “De ombouw van de Hoekse Lijn tot metro is een kwaliteitssprong voor het openbaar vervoer die hoort bij deze grootstedelijke regio. Het project is alleen mogelijk doordat we de samenwerking tussen deze gemeenten goed hebben geregeld.”

De wethouder van Vlaardingen, Ruud van Harten, zag een flinke verbetering van de bereikbaarheid van de Riviezone in zijn gemeente. “De frequentie voor passagiers gaat omhoog maar ik ben voor onze bedrijven ook blij dat goederentransport over de lijn mogelijk blijft. Voor al onze inwoners is de verbeterde bereikbaarheid van het strand een mooi winstpunt.”

Toerisme

Deelraadsvoorzitter Hestia Reukema-Gevers van Hoek van Holland: “De doortrekking van de lijn tot aan het strand is goed voor het toerisme en de economie in Hoek van Holland. Daarnaast worden de haltes ook nog eens het gehele jaar door aangedaan en kan drie keer per uur de metro naar Rotterdam worden gepakt. Ik ben dus heel ingenomen met dit besluit.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.