metrolijn E, Pijnacker, RET, RandstadRail

RET stuurt brandbrief over wisselstoringen RandstadRail

Directeur Pedro Peters RET heeft een brandbrief naar naar HTM gestuurd over de aanhoudende wisselstoringen van RandstadRail. De metroverbinding tussen Rotterdam en Den Haag kampt dagelijks met wisselstoringen. Die problemen liggen aan de Haagse kant van de lijn. Volgens RET is de oplossing vrij simpel: de wisselstellers van negen wissels moeten vervangen worden. Omdat HTM de storingen nog steeds niet heeft verholpen, stuurde de RET de brief naar haar Haagse collega.

De wisselproblemen doen zich alleen voor aan de Haagse kant van de lightrailverbinding, waar de HTM verantwoordelijk is voor het spoor. De wisselstellers, het mechanisme dat wissels in beweging brengt, zijn van andere leveranciers dan die aan de Rotterdamse kant en zijn veel vaker defect. Ook het snel verhelpen van storingen verloopt moeizaam, omdat HTM het onderhoud heeft uitbesteed.

Problemen

HTM weet de problemen in eerste instantie aan de gevoeligheid van de wissels voor vocht en sneeuw. Maar nu de problemen ook na de winter nog aanhouden, trekt de RET aan de bel.

“Alleen al de laatste drie maanden hebben we 27 storingen gehad, met 75 uur overlast voor de reizigers”, verklaart een wanhopige Peters aan het AD. “Dat is eens in de drie dagen. Dat is echt heel veel.” Het gaat om 60 procent van alle wisselstoringen bij de RET, terwijl het Haagse deel van Randstadrail maar een klein deel is van het vervoersgebied.

Verlies reizigers

De directeur vreest dat de aanhoudende storingen en vertragingen hem reizigers gaan kosten. “Van een paar klanten heb ik al gehoord dat ze weer de trein of de auto pakken.”

RET bood al aan om haar eigen wisselstellers te implementeren in Den Haag. Ook wil de vervoerders haar ingenieursbureau en onderhoudsbedrijf aan Den Haag ter beschikking stellen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

RET stuurt brandbrief over wisselstoringen RandstadRail | OVPro.nl
metrolijn E, Pijnacker, RET, RandstadRail

RET stuurt brandbrief over wisselstoringen RandstadRail

Directeur Pedro Peters RET heeft een brandbrief naar naar HTM gestuurd over de aanhoudende wisselstoringen van RandstadRail. De metroverbinding tussen Rotterdam en Den Haag kampt dagelijks met wisselstoringen. Die problemen liggen aan de Haagse kant van de lijn. Volgens RET is de oplossing vrij simpel: de wisselstellers van negen wissels moeten vervangen worden. Omdat HTM de storingen nog steeds niet heeft verholpen, stuurde de RET de brief naar haar Haagse collega.

De wisselproblemen doen zich alleen voor aan de Haagse kant van de lightrailverbinding, waar de HTM verantwoordelijk is voor het spoor. De wisselstellers, het mechanisme dat wissels in beweging brengt, zijn van andere leveranciers dan die aan de Rotterdamse kant en zijn veel vaker defect. Ook het snel verhelpen van storingen verloopt moeizaam, omdat HTM het onderhoud heeft uitbesteed.

Problemen

HTM weet de problemen in eerste instantie aan de gevoeligheid van de wissels voor vocht en sneeuw. Maar nu de problemen ook na de winter nog aanhouden, trekt de RET aan de bel.

“Alleen al de laatste drie maanden hebben we 27 storingen gehad, met 75 uur overlast voor de reizigers”, verklaart een wanhopige Peters aan het AD. “Dat is eens in de drie dagen. Dat is echt heel veel.” Het gaat om 60 procent van alle wisselstoringen bij de RET, terwijl het Haagse deel van Randstadrail maar een klein deel is van het vervoersgebied.

Verlies reizigers

De directeur vreest dat de aanhoudende storingen en vertragingen hem reizigers gaan kosten. “Van een paar klanten heb ik al gehoord dat ze weer de trein of de auto pakken.”

RET bood al aan om haar eigen wisselstellers te implementeren in Den Haag. Ook wil de vervoerders haar ingenieursbureau en onderhoudsbedrijf aan Den Haag ter beschikking stellen.

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.