‘Voorfinanciering maakt metroverbinding naar Schiphol mogelijk’

Metro M5, Metropolis, GVB

Een publiek-private samenwerking met Schiphol kan de verlenging van de metroverbinding Noord/Zuidlijn alsnog mogelijk maken. Dat schrijven stedenbouwkundige Ronnie Zijp en voorzitter Rikus Spithorst van Maatschappij Voor Beter OV in een nota over hoogwaardige OV-ontsluiting van het zuidelijke gedeelte van de Regio Amsterdam. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu maakte vorige week bekend geen geld te willen uittrekken voor de verlenging van de metrolijn.

Luchthaven Schiphol zou volgens Zijp en Spithorst de aanleg van de verlenging van de metroverbinding kunnen voorfinancieren. Het geld kan daarna worden terugverdiend uit een deel van de opbrengst van het reizigersvervoer op de Noord/Zuidlijn of door het heffen van een toeslag op vliegtickets. Daarnaast pleiten de stedenbouwkundige en reizigersvoorman in het advies voor de aanleg van hoogwaardige tramverbindingen tussen Amstelveen en Amsterdam Lelylaan/Sloterdijk en Sciencepark.

Verlenging Noord/Zuidlijn

De nieuwe Amsterdamse coalitie van D66, VVD en de SP maakte onlangs bekend te willen gaan onderzoeken of de metroverbinding Noord/Zuidlijn verlengd kan worden richting Amstelveen en Schiphol. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu meldde echter vorige week aan de Tweede Kamer weinig heil te zien in de plannen van het college. “Voor de doortrekking van de Noord/Zuidlijn zijn vele kunstwerken nodig die leiden tot hoge investeringskosten. Het aantal reizigers dat gebruikmaakt van deze verbinding is, ook wanneer met alle voorziene ruimtelijk-economische ontwikkelingen rekening wordt gehouden, daarentegen beperkt.”

Volgens de bewindsvrouw is de luchthaven vanaf station Zuid tien minuten sneller met de trein te bereiken. Mansveld wijst op een onderzoek waaruit volgens haar blijkt dat een metroverbinding in het meest gunstige scenario ongeveer tien procent reizigers tussen Amsterdam Zuid en Schiphol vanuit de trein naar de metro trekt. “Dit is onvoldoende om capaciteitsproblemen van het treinstation Schiphol in de nabije toekomst op te lossen en voor een goede vervoerwaarde van een doorgetrokken Noord/Zuidlijn”, aldus de staatssecretaris.

Verbinding met binnenstad

“De vierde luchthaven van Europa verdient een directe metroverbinding met de binnenstad”, zo schrijven Zijp en Spithorst in het advies. “Met zware bagage op Station Zuid WTC extra overstappen van de trein op de metro is voor reizigers zeer tijdrovend en onprettig”, zo vervolgen zij. Zij wijzen erop dat PPS-financieringen al eerder succesvol is toegepast bij andere vliegvelden, zoals de sky-train in Phoenix.

Lees ook:

Nieuw college Amsterdam wil metronetwerk uitbreiden

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.