Vlaardingen Centrum, station

Wethouder: veel reizigers profiteren van Hoekse Lijn

Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam heeft onlangs het definitieve besluit genomen om de spoorverbinding Hoekse Lijn om te bouwen tot een metroverbinding. Over een paar maanden sluit de stadsregio een convenant met de betrokken gemeenten. Wat betekent de verlenging van de huidige metroverbinding naar het strand van Hoek van Holland eigenlijk voor die gemeenten? Ruud van Harten, wethouder Verkeer van de gemeente Vlaardingen legt het uit.

Het metrotracé van de Hoekse Lijn verbindt Schiedam Centrum met Hoek van Holland Strand. De nieuwe verbinding maakt gebruik van de bestaande infrastructuur waar nu nog treinen en goederentreinen rijden. De passagierstreinen van NS rijden tussen Hoek van Holland en Rotterdam Centraal.
 De Hoekse Lijn takt straks in Schiedam aan op het huidige metronetwerk van Rotterdam. Dat betekent dat reizigers vanuit Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen geen directe verbinding meer hebben met Rotterdam Centraal.

Klopt het dat de reistijd voor de reizigers die naar Rotterdam Centraal willen gaan juist toeneemt met deze metroverbinding?



Om per metro naar Rotterdam Centraal te gaan, kunnen reizigers overstappen op station Beurs. Reizigers die per trein verder willen, kunnen afhankelijk van hun eindbestemming ook overstappen op Schiedam Centrum. Dit betekent in beide gevallen dat voor een klein deel van de reizigers de reistijd langer zal worden. Voor reizigers met de bestemming Den Haag of Amsterdam verandert er feitelijk niets, aangezien zij nu ook al op Schiedam Centrum overstappen. Reizigers met de bestemming Gouda en Utrecht stappen met de nieuwe verbinding over op Rotterdam Alexander. Uit vooraf gedaan onderzoek blijkt dat de nieuwe situatie voor een groot deel van de reizigers juist voordelen heeft.

Denkt u dat er hierdoor ook reizigers gaan afhaken?

Het is mogelijk dat er reizigers afhaken. De verwachting is echter dat het totaal aantal reizigers fors toeneemt als de lijn is omgebouwd tot metrolijn.

In Vlaardingen zijn verschillende spoorwegovergangen waar veel doorgaand verkeer door gaat. Hoe wordt dit opgelost met de hogere frequentie van de metro’s?



In Vlaardingen is op dit moment de wachttijd voor het spoor fors. Bij de introductie van metro’s op de lijn gaan de spoorwegovergangen  inderdaad vaker dicht, maar gaat het om slechts 40 seconden. De tijd dat de overweg per passage daadwerkelijk gesloten is, wordt dus een stuk korter door het rijden van lightrail. Dit is een belangrijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Het lijkt erop alsof de inwoners van de tussenliggende gemeenten meer nadelen dan voordelen gaan ondervinden van de ombouw van de Hoekse Lijn. Hoe kijkt u hier tegenaan?


De ombouw van de Hoekse Lijn brengt voor een klein deel van de reizigers nadelen met zich mee door het verlies van een rechtstreekse verbinding met Rotterdam Centraal. Een groter deel van de reizigers zal echter voordelen ondervinden. Met de stop op Schiedam Centrum en Rotterdam Alexander blijft een verbinding met het treinennet behouden. De reiziger is bovendien met de metro sneller in hartje centrum van Rotterdam, sneller op het strand van Hoek van Holland en de reiziger die van elders komt, is sneller in Vlaardingen. Het autoverkeer kan vaker stil komen te staan voor de spoorwegovergangen, maar de wachttijd wordt met de komst van de metro wel met minuten teruggebracht. De Vlaardingse stations zien er straks mooier uit en zijn prettiger in het gebruik. Al met al zijn we dan ook blij met deze investering in de regio.

Gaat het lukken om al de aanpassingen te maken voor eind 2017?


De gemeente Vlaardingen is verantwoordelijk voor aanpassingen om de Vlaardingse stations goed aan te laten sluiten op de buitenruimte. Hiervoor hebben we nog drie jaar de tijd.

Worden de tussenliggende treinstations nog aangepast voordat de metro’s daar gaan rijden?

Ja, de stations worden aangepast. Voor station Vlaardingen-Oost en Vlaardingen-Centrum geldt dat bij de verbouwing de historische aspecten van de gebouwen in het ontwerp behouden blijven.

De eerste metro’s kunnen naar verwachting eind 2017 over het spoor van de Hoekse Lijn gaan rijden. De verlenging tot aan het strand van Hoek van Holland zal midden 2018 zijn voltooid. 
Het definitief ontwerp voor het eerste deel van het project is nu klaar. Op dit moment wordt nog gewerkt aan het ontwerp voor de verlenging van de lijn tot het strand van Hoek van Holland en de aansluiting voor het goederenspoor in Schiedam. Als de metrolijn eenmaal gereed is, dan zal deze worden geëxploiteerd door de RET.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

9 reacties op “Wethouder: veel reizigers profiteren van Hoekse Lijn”

baxspace|22.07.14|10:56

is er geen mogelijkheid om een dergelijke opzet te maken als bij station pijnacker (lijn E), waarbij de metro onder de bestaande wegen door wordt geleid. dat zal vast wat kosten, maar we hebben ook beleefd hoe gevaarlijk een metro in verstedelijkt gebied is. er zijn al wat doden gevallen, met name op de tak van rotterdam alexander (lijnen A & B), en ook in amsterdam op lijn 51. ik vind dat metro’s niet gelijkvloers ander verkeer zouden moeten kruisen. wie is het hiermee eens?

Eduard de Jong|22.07.14|11:42

Gelijkvloerse kruisingen tussen tramtrein en overig verkeer zijn goed mogelijk, maar vereisen sluitende afspraken over veiligheid en snelheid ter plaatse. In Duitsland en Frankrijk is het op diverse trajecten gelukt, ook zonder afsluiting met overwegbomen, maar slechts beveiligd met verkeerslichten. Het geleuter van de wethouder over lightrail(?)is dermate onzinnig, dat ik er niet op in ga.

Derk Van Dorth|23.07.14|10:38

Wat ik mij nog afvraag: hoe lang gaat de ombouw duren? Voor de Zoetermeerlijn zou dit ruim 3 maanden zijn, in de praktijk duurde dit maar liefst 17 maanden! In de tussentijd moesten reizigers per bus, dan wel naar de Goudse Lijn, waar NS gedurende al die tijd extra treinen liet rijden/stoppen. Die mogelijkheid is er niet op de Hoekselijn, dus bezint eer gij begint!

Vraag vanuit de reizigers-praktijk:
Wie van de plannenmakers reist met het OV ? Ooit (al- of niet met bagage, kinderwagen, fiets of loophulp) aangekomen in Schiedam, en vervolgens doorgereisd met de metro naar Rotterdam Centraal ?
Het vereist nu al een goede fysieke (en mentale..?!) conditie om de logistieke omloop/hindernissen te nemen: reizigers de trappen-op terwijl jij naar beneden moet, check-uit/check in hekjes, en rol-trappen (áls die niet stil staan).
Verbeterd wordt dus niks.

Peter Geukes|23.07.14|12:12

Alsof Rotterdam Centraal niet in het centrum ligt. Het is ongelofelijke stom om de verbinding met Rotterdam Centraal te verbreken. Reizigers zijn veel meer tijd kwijt voor de verbinding met Gouda/Utrecht, richting Breda, Roosendaal, Antwerpen, voor de verbinding met de Intercity Direct naar Amsterdam en Breda. Reizigers kunnen geen gebruik meer maken van traject- en kortingskaarten van NS en worden op extra kosten gejaagd. De lijn had ook kunnen worden doorgetrokken naar Blaak en Lombardijen.

jeroen|24.07.14|13:20

lekker handig met de terminal van de stena line in hoek van holland. hoe gaan ze dit oplossen?

Arco Sierts|19.08.14|11:01

In Nederland hebben we “de maakbare markt”: een markt waarin de overheid de belangrijkste beslissingen neemt. Zo’n markt kan alleen goed werken als de overheid begrijpt wat klant & markt wenst. Daartoe maakt de overheid gebruik van beleidsambtenaren en externe adviesburo’s, en die opereren op basis van modetrends, congressen, overversimpelde denkbeelden, dito aanbods- en cijfermodellen en (indien het fout gaat) media-reuring en politieke druk. Ziehier het structurele beleids/besturingsprobleem.

Arco Sierts|19.08.14|11:51

@Jeroen & @peter:

De oplossing is heel simpel:

1) Rij samen met de Beneluxlijn afwisselend naar Centraal of Oost-West-lijn. Maak daartoe van het meest zuidelijke ProRail-spoor Schiedam>Centraal een metrospoor, verdubbel waar nodig plus 2 kopsporen op Centraal.

2) Qua infra kostbaarder, maar met nog veel grotere filebestrijdende impact: introduceer de rechtstreekse lijnvoering (NOI-HS-) Delft – Schiedam – Alexander – Gouda / Utrecht(-Houten)

Mvg,
Árco Sierts
PTADC

Arco Sierts|19.08.14|12:10

Terzijde: keren in Delft kan ook spotgoedkoop. Het huidige monumentale treinstation is snel en simpel te verbouwen tot kopstation. Dat wordt dan station Delft GS (oftewel “Gouds Spoor”. Eindelijk snel van Delft en Schiedam naar Gouda, Utrecht en Noord/OostNL – het zou na 175 jaar eens tijd worden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Wethouder: veel reizigers profiteren van Hoekse Lijn | OVPro.nl
Vlaardingen Centrum, station

Wethouder: veel reizigers profiteren van Hoekse Lijn

Het dagelijks bestuur van de stadsregio Rotterdam heeft onlangs het definitieve besluit genomen om de spoorverbinding Hoekse Lijn om te bouwen tot een metroverbinding. Over een paar maanden sluit de stadsregio een convenant met de betrokken gemeenten. Wat betekent de verlenging van de huidige metroverbinding naar het strand van Hoek van Holland eigenlijk voor die gemeenten? Ruud van Harten, wethouder Verkeer van de gemeente Vlaardingen legt het uit.

Het metrotracé van de Hoekse Lijn verbindt Schiedam Centrum met Hoek van Holland Strand. De nieuwe verbinding maakt gebruik van de bestaande infrastructuur waar nu nog treinen en goederentreinen rijden. De passagierstreinen van NS rijden tussen Hoek van Holland en Rotterdam Centraal.
 De Hoekse Lijn takt straks in Schiedam aan op het huidige metronetwerk van Rotterdam. Dat betekent dat reizigers vanuit Hoek van Holland, Maassluis en Vlaardingen geen directe verbinding meer hebben met Rotterdam Centraal.

Klopt het dat de reistijd voor de reizigers die naar Rotterdam Centraal willen gaan juist toeneemt met deze metroverbinding?



Om per metro naar Rotterdam Centraal te gaan, kunnen reizigers overstappen op station Beurs. Reizigers die per trein verder willen, kunnen afhankelijk van hun eindbestemming ook overstappen op Schiedam Centrum. Dit betekent in beide gevallen dat voor een klein deel van de reizigers de reistijd langer zal worden. Voor reizigers met de bestemming Den Haag of Amsterdam verandert er feitelijk niets, aangezien zij nu ook al op Schiedam Centrum overstappen. Reizigers met de bestemming Gouda en Utrecht stappen met de nieuwe verbinding over op Rotterdam Alexander. Uit vooraf gedaan onderzoek blijkt dat de nieuwe situatie voor een groot deel van de reizigers juist voordelen heeft.

Denkt u dat er hierdoor ook reizigers gaan afhaken?

Het is mogelijk dat er reizigers afhaken. De verwachting is echter dat het totaal aantal reizigers fors toeneemt als de lijn is omgebouwd tot metrolijn.

In Vlaardingen zijn verschillende spoorwegovergangen waar veel doorgaand verkeer door gaat. Hoe wordt dit opgelost met de hogere frequentie van de metro’s?



In Vlaardingen is op dit moment de wachttijd voor het spoor fors. Bij de introductie van metro’s op de lijn gaan de spoorwegovergangen  inderdaad vaker dicht, maar gaat het om slechts 40 seconden. De tijd dat de overweg per passage daadwerkelijk gesloten is, wordt dus een stuk korter door het rijden van lightrail. Dit is een belangrijke verbetering ten opzichte van de huidige situatie.

Het lijkt erop alsof de inwoners van de tussenliggende gemeenten meer nadelen dan voordelen gaan ondervinden van de ombouw van de Hoekse Lijn. Hoe kijkt u hier tegenaan?


De ombouw van de Hoekse Lijn brengt voor een klein deel van de reizigers nadelen met zich mee door het verlies van een rechtstreekse verbinding met Rotterdam Centraal. Een groter deel van de reizigers zal echter voordelen ondervinden. Met de stop op Schiedam Centrum en Rotterdam Alexander blijft een verbinding met het treinennet behouden. De reiziger is bovendien met de metro sneller in hartje centrum van Rotterdam, sneller op het strand van Hoek van Holland en de reiziger die van elders komt, is sneller in Vlaardingen. Het autoverkeer kan vaker stil komen te staan voor de spoorwegovergangen, maar de wachttijd wordt met de komst van de metro wel met minuten teruggebracht. De Vlaardingse stations zien er straks mooier uit en zijn prettiger in het gebruik. Al met al zijn we dan ook blij met deze investering in de regio.

Gaat het lukken om al de aanpassingen te maken voor eind 2017?


De gemeente Vlaardingen is verantwoordelijk voor aanpassingen om de Vlaardingse stations goed aan te laten sluiten op de buitenruimte. Hiervoor hebben we nog drie jaar de tijd.

Worden de tussenliggende treinstations nog aangepast voordat de metro’s daar gaan rijden?

Ja, de stations worden aangepast. Voor station Vlaardingen-Oost en Vlaardingen-Centrum geldt dat bij de verbouwing de historische aspecten van de gebouwen in het ontwerp behouden blijven.

De eerste metro’s kunnen naar verwachting eind 2017 over het spoor van de Hoekse Lijn gaan rijden. De verlenging tot aan het strand van Hoek van Holland zal midden 2018 zijn voltooid. 
Het definitief ontwerp voor het eerste deel van het project is nu klaar. Op dit moment wordt nog gewerkt aan het ontwerp voor de verlenging van de lijn tot het strand van Hoek van Holland en de aansluiting voor het goederenspoor in Schiedam. Als de metrolijn eenmaal gereed is, dan zal deze worden geëxploiteerd door de RET.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

9 reacties op “Wethouder: veel reizigers profiteren van Hoekse Lijn”

baxspace|22.07.14|10:56

is er geen mogelijkheid om een dergelijke opzet te maken als bij station pijnacker (lijn E), waarbij de metro onder de bestaande wegen door wordt geleid. dat zal vast wat kosten, maar we hebben ook beleefd hoe gevaarlijk een metro in verstedelijkt gebied is. er zijn al wat doden gevallen, met name op de tak van rotterdam alexander (lijnen A & B), en ook in amsterdam op lijn 51. ik vind dat metro’s niet gelijkvloers ander verkeer zouden moeten kruisen. wie is het hiermee eens?

Eduard de Jong|22.07.14|11:42

Gelijkvloerse kruisingen tussen tramtrein en overig verkeer zijn goed mogelijk, maar vereisen sluitende afspraken over veiligheid en snelheid ter plaatse. In Duitsland en Frankrijk is het op diverse trajecten gelukt, ook zonder afsluiting met overwegbomen, maar slechts beveiligd met verkeerslichten. Het geleuter van de wethouder over lightrail(?)is dermate onzinnig, dat ik er niet op in ga.

Derk Van Dorth|23.07.14|10:38

Wat ik mij nog afvraag: hoe lang gaat de ombouw duren? Voor de Zoetermeerlijn zou dit ruim 3 maanden zijn, in de praktijk duurde dit maar liefst 17 maanden! In de tussentijd moesten reizigers per bus, dan wel naar de Goudse Lijn, waar NS gedurende al die tijd extra treinen liet rijden/stoppen. Die mogelijkheid is er niet op de Hoekselijn, dus bezint eer gij begint!

Vraag vanuit de reizigers-praktijk:
Wie van de plannenmakers reist met het OV ? Ooit (al- of niet met bagage, kinderwagen, fiets of loophulp) aangekomen in Schiedam, en vervolgens doorgereisd met de metro naar Rotterdam Centraal ?
Het vereist nu al een goede fysieke (en mentale..?!) conditie om de logistieke omloop/hindernissen te nemen: reizigers de trappen-op terwijl jij naar beneden moet, check-uit/check in hekjes, en rol-trappen (áls die niet stil staan).
Verbeterd wordt dus niks.

Peter Geukes|23.07.14|12:12

Alsof Rotterdam Centraal niet in het centrum ligt. Het is ongelofelijke stom om de verbinding met Rotterdam Centraal te verbreken. Reizigers zijn veel meer tijd kwijt voor de verbinding met Gouda/Utrecht, richting Breda, Roosendaal, Antwerpen, voor de verbinding met de Intercity Direct naar Amsterdam en Breda. Reizigers kunnen geen gebruik meer maken van traject- en kortingskaarten van NS en worden op extra kosten gejaagd. De lijn had ook kunnen worden doorgetrokken naar Blaak en Lombardijen.

jeroen|24.07.14|13:20

lekker handig met de terminal van de stena line in hoek van holland. hoe gaan ze dit oplossen?

Arco Sierts|19.08.14|11:01

In Nederland hebben we “de maakbare markt”: een markt waarin de overheid de belangrijkste beslissingen neemt. Zo’n markt kan alleen goed werken als de overheid begrijpt wat klant & markt wenst. Daartoe maakt de overheid gebruik van beleidsambtenaren en externe adviesburo’s, en die opereren op basis van modetrends, congressen, overversimpelde denkbeelden, dito aanbods- en cijfermodellen en (indien het fout gaat) media-reuring en politieke druk. Ziehier het structurele beleids/besturingsprobleem.

Arco Sierts|19.08.14|11:51

@Jeroen & @peter:

De oplossing is heel simpel:

1) Rij samen met de Beneluxlijn afwisselend naar Centraal of Oost-West-lijn. Maak daartoe van het meest zuidelijke ProRail-spoor Schiedam>Centraal een metrospoor, verdubbel waar nodig plus 2 kopsporen op Centraal.

2) Qua infra kostbaarder, maar met nog veel grotere filebestrijdende impact: introduceer de rechtstreekse lijnvoering (NOI-HS-) Delft – Schiedam – Alexander – Gouda / Utrecht(-Houten)

Mvg,
Árco Sierts
PTADC

Arco Sierts|19.08.14|12:10

Terzijde: keren in Delft kan ook spotgoedkoop. Het huidige monumentale treinstation is snel en simpel te verbouwen tot kopstation. Dat wordt dan station Delft GS (oftewel “Gouds Spoor”. Eindelijk snel van Delft en Schiedam naar Gouda, Utrecht en Noord/OostNL – het zou na 175 jaar eens tijd worden!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.