Reiziger, metro, GVB, OV-chippaal

Weinig animo van jongeren voor nieuwe mobiliteitsconcepten

Jongeren lijken helemaal niet zo open te staan voor nieuwe mobiliteitsconcepten dan tot op heden werd gedacht. Veel jongeren dromen gewoon van auto’s en scooters. Dat blijkt uit de eerste fase van het onderzoek ‘Jongeren en Mobiliteit’ dat op dit moment door Goudappel Coffeng en Young Works wordt uitgevoerd.

Onderzoekers van Young Works en Goudappel Coffeng hielden diepte-interviews met 40 jongeren in verschillende leeftijdsklassen (van 12 tot 24 jaar). Daarnaast analyseerden zij wat nu al bekend is over jongeren en mobiliteit (vanuit literatuur en experts). Het doel van de kwalitatieve fase is voorbereiding van een kwantitatief onderzoek dat begin 2015 wordt afgerond. Goudappel Coffeng verwacht dat het onderzoek waardevolle kennis zal opleveren voor de beleidsmaker.

Vernieuwing

Adviseur Thomas Straatemeier van Goudappel Coffeng: “Het onderzoeksbeeld tot nu toe laat jongeren zien die veel minder de doelgroep zijn voor vernieuwing van mobiliteitsconcepten dan tot op heden gedacht. Hun opvattingen zou je haast traditioneel kunnen noemen. Veel jongeren dromen gewoon van auto’s en scooters.”

“De e-fiets is voor de saaie oudere en openbaar vervoer associëren ze in veel gevallen vooral met problemen. Jongeren wijzen de auto in elk geval nog niet af en zijn mogelijk beel minder bezig met vernieuwing in mobiliteit dan experts nu vaak denken. Als het kwantitatieve onderzoek deze inzichten bevestigt, betekent dit een ommezwaai voor een ieder die aanknopingspunten zoekt om jongeren te activeren”, zo vervolgt hij.

Online-tijd

Naar mate jongeren ouder worden neemt volgens Goudappel Coffeng de invloed van ouders af en verbreedt hun mobiliteitsspectrum. Daarbij bestaan verschillen tussen ‘plattelandsjongeren’ en ‘stadsjongeren’. Thomas: “Waar de één gaat voor een mooie en gepimpte auto, heeft de ander voorkeuren voor online-tijd in de trein. Precies dat is de reden dat we toewerken naar een goede segmentering. Een steekproef van maar liefst 1.500 jongeren gaat ons inzicht in de doelgroep sterk vergroten.”

Het onderzoek ‘Jongeren en Mobiliteit‘ is een initiatief van mobiliteitsspecialist Goudappel Coffeng met jongeren-kenner Young Works. Het onderzoek is ge-cofinancierd door een elftal lokale overheden, waaronder de vier grote steden en diverse provincies. Zij willen meer kennis opdoen over de drijfveren en opvattingen van toekomstige gebruikers van het mobiliteitsysteem dat zij nu plannen en ontwikkelen.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Weinig animo van jongeren voor nieuwe mobiliteitsconcepten”

Pieter Elbers|07.09.14|16:53

Honderden Miljoenen worden besteed aan effectieve reclames voor auto’s en scooters.
Nauwelijks 10 miljoen per jaar voor reclame voor gebruik openbaar vervoer bus en trein
Waarom dan die gespeelde veabazing dat jongeren niet kiezen voor bus en trein.

Als de mensen in de politiek echt radikaal de keuze willen maken voor bus en trein
dan is er binnen vijf jaar een ommezwaai.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Weinig animo van jongeren voor nieuwe mobiliteitsconcepten | OVPro.nl
Reiziger, metro, GVB, OV-chippaal

Weinig animo van jongeren voor nieuwe mobiliteitsconcepten

Jongeren lijken helemaal niet zo open te staan voor nieuwe mobiliteitsconcepten dan tot op heden werd gedacht. Veel jongeren dromen gewoon van auto’s en scooters. Dat blijkt uit de eerste fase van het onderzoek ‘Jongeren en Mobiliteit’ dat op dit moment door Goudappel Coffeng en Young Works wordt uitgevoerd.

Onderzoekers van Young Works en Goudappel Coffeng hielden diepte-interviews met 40 jongeren in verschillende leeftijdsklassen (van 12 tot 24 jaar). Daarnaast analyseerden zij wat nu al bekend is over jongeren en mobiliteit (vanuit literatuur en experts). Het doel van de kwalitatieve fase is voorbereiding van een kwantitatief onderzoek dat begin 2015 wordt afgerond. Goudappel Coffeng verwacht dat het onderzoek waardevolle kennis zal opleveren voor de beleidsmaker.

Vernieuwing

Adviseur Thomas Straatemeier van Goudappel Coffeng: “Het onderzoeksbeeld tot nu toe laat jongeren zien die veel minder de doelgroep zijn voor vernieuwing van mobiliteitsconcepten dan tot op heden gedacht. Hun opvattingen zou je haast traditioneel kunnen noemen. Veel jongeren dromen gewoon van auto’s en scooters.”

“De e-fiets is voor de saaie oudere en openbaar vervoer associëren ze in veel gevallen vooral met problemen. Jongeren wijzen de auto in elk geval nog niet af en zijn mogelijk beel minder bezig met vernieuwing in mobiliteit dan experts nu vaak denken. Als het kwantitatieve onderzoek deze inzichten bevestigt, betekent dit een ommezwaai voor een ieder die aanknopingspunten zoekt om jongeren te activeren”, zo vervolgt hij.

Online-tijd

Naar mate jongeren ouder worden neemt volgens Goudappel Coffeng de invloed van ouders af en verbreedt hun mobiliteitsspectrum. Daarbij bestaan verschillen tussen ‘plattelandsjongeren’ en ‘stadsjongeren’. Thomas: “Waar de één gaat voor een mooie en gepimpte auto, heeft de ander voorkeuren voor online-tijd in de trein. Precies dat is de reden dat we toewerken naar een goede segmentering. Een steekproef van maar liefst 1.500 jongeren gaat ons inzicht in de doelgroep sterk vergroten.”

Het onderzoek ‘Jongeren en Mobiliteit‘ is een initiatief van mobiliteitsspecialist Goudappel Coffeng met jongeren-kenner Young Works. Het onderzoek is ge-cofinancierd door een elftal lokale overheden, waaronder de vier grote steden en diverse provincies. Zij willen meer kennis opdoen over de drijfveren en opvattingen van toekomstige gebruikers van het mobiliteitsysteem dat zij nu plannen en ontwikkelen.

Auteur: Marieke van Gompel

1 reactie op “Weinig animo van jongeren voor nieuwe mobiliteitsconcepten”

Pieter Elbers|07.09.14|16:53

Honderden Miljoenen worden besteed aan effectieve reclames voor auto’s en scooters.
Nauwelijks 10 miljoen per jaar voor reclame voor gebruik openbaar vervoer bus en trein
Waarom dan die gespeelde veabazing dat jongeren niet kiezen voor bus en trein.

Als de mensen in de politiek echt radikaal de keuze willen maken voor bus en trein
dan is er binnen vijf jaar een ommezwaai.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.