Noord/Zuidlijn, Alstom, GVB, M4

Eerste metro rijdt door spoortunnel Noord/Zuidlijn

In Amsterdam reed woensdagavond de eerste metro als onderdeel van een test door de Noord/Zuidlijn. Het was de eerste keer dat een metrovoertuig een deel van het traject aflegde tussen station Rokin en Amsterdam Centraal Station. De metro vervoerde nog geen passagiers. Omdat er nog geen spanning stond op het derde spoor in de metrotunnel, werd de metro met een snelheid van vijf kilometer per uur voortgetrokken door een trekvoertuigje. 

De GVB en leverancier Alstom controleerden tijdens deze testrit of de apparatuur in de baan overeenkomt met de software in de metrovoertuigen. Ze blijven het komende anderhalf jaar nog testritten maken om de treinbeveiliging te controleren.

Bakens

Woensdag werd gekeken of de bakens tussen de rails werkten. Wanneer het treinstel over zo’n baken rijdt, wordt er een seintje naar de spoorleiding gestuurd met de precieze locatie van het voertuig en de snelheid. “Wanneer we de precieze locatie weten, kan er nauwkeurig gestopt worden op de stations”, aldus Christiaan Verhoeven van Alstom. Dit heeft meerdere voordelen. In het buitenland bestaan al metrostations waarbij de metrodeuren precies moeten uitkomen tussen poortjes. “Dan draait het om centimeters”, legt Verhoeven uit.

Ook kunnen metro’s in de toekomst door deze bakens dichter op elkaar rijden vanwege de dynamische informatie-uitwisseling die plaatsvindt tussen de verschillende treinstellen. Dit werkt via de ETMS-techniek, wat staat voor Enhanced Traffic Management System. Wanneer een baken constateert dat een metro niet op de juiste positie zit, wordt er meteen een signaal doorgestuurd naar de andere treinen die hun positie en snelheid hierop aanpassen.

Centrale besturing

Het verwerken van dit signaal zal niet langer de verantwoordelijkheid zijn van de metrobestuurder. Een centrale treinleiding kan van een afstand de metro besturen, remmen of ervoor kiezen een noodstop te maken. De rol van de bestuurder is bij deze metro’s dus te verwaarlozen. Toch zal er de in ieder geval in de beginjaren wel een bestuurder blijven meerijden op de metro’s in de Noord/Zuidlijn.

“Het is inderdaad niet echt meer nodig”, geeft Verhoeven toe. “Maar we hebben de keuze gemaakt om toch nog een bestuurder mee te laten rijden, in het geval dat dat nodig is bij calamiteiten.” Bovendien denkt hij dat de reizigers er aan moeten wennen om in metro’s te reizen zonder bestuurder.

Testen

In het komende half jaar zullen steeds intensievere testen gedaan worden om de veiligheid van de nieuwe metrolijn te testen, voordat de lijn door reizigers in gebruik kan worden genomen. Tijdens de eerste testritten zal de metro een snelheid aanhouden van vijf kilometer per uur, maar er zullen ook testen gedaan worden waarbij het treinstel met 40 kilometer per uur voortbeweegt en later 70 kilometer per uur.

Uiteindelijk zullen er meerdere treinen op het spoor ingezet worden, om te kijken of het goed gaat. Pas dan wordt deze metrolijn opengesteld voor reizigers. Verhoeven: “Omdat er in Nederland uitgebreid getest wordt, is het spoorvervoer een van de veiligste mogelijkheden van vervoer.”

Planning

GVB is van plan de metro op dit traject twaalf keer per uur te gaan laten rijden. De gemeente Amsterdam wil graag dat de metro in gebruik genomen wordt in oktober 2017, maar de vraag is of dit gaat lukken. Michiel Jonker, woordvoerder van de gemeente Amsterdam, geeft toe dat het lastig zal worden, maar hij wil wel vasthouden aan die datum. “Er moet nog veel gebeuren, maar de planning blijft oktober 2017.”

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste metro rijdt door spoortunnel Noord/Zuidlijn | OVPro.nl
Noord/Zuidlijn, Alstom, GVB, M4

Eerste metro rijdt door spoortunnel Noord/Zuidlijn

In Amsterdam reed woensdagavond de eerste metro als onderdeel van een test door de Noord/Zuidlijn. Het was de eerste keer dat een metrovoertuig een deel van het traject aflegde tussen station Rokin en Amsterdam Centraal Station. De metro vervoerde nog geen passagiers. Omdat er nog geen spanning stond op het derde spoor in de metrotunnel, werd de metro met een snelheid van vijf kilometer per uur voortgetrokken door een trekvoertuigje. 

De GVB en leverancier Alstom controleerden tijdens deze testrit of de apparatuur in de baan overeenkomt met de software in de metrovoertuigen. Ze blijven het komende anderhalf jaar nog testritten maken om de treinbeveiliging te controleren.

Bakens

Woensdag werd gekeken of de bakens tussen de rails werkten. Wanneer het treinstel over zo’n baken rijdt, wordt er een seintje naar de spoorleiding gestuurd met de precieze locatie van het voertuig en de snelheid. “Wanneer we de precieze locatie weten, kan er nauwkeurig gestopt worden op de stations”, aldus Christiaan Verhoeven van Alstom. Dit heeft meerdere voordelen. In het buitenland bestaan al metrostations waarbij de metrodeuren precies moeten uitkomen tussen poortjes. “Dan draait het om centimeters”, legt Verhoeven uit.

Ook kunnen metro’s in de toekomst door deze bakens dichter op elkaar rijden vanwege de dynamische informatie-uitwisseling die plaatsvindt tussen de verschillende treinstellen. Dit werkt via de ETMS-techniek, wat staat voor Enhanced Traffic Management System. Wanneer een baken constateert dat een metro niet op de juiste positie zit, wordt er meteen een signaal doorgestuurd naar de andere treinen die hun positie en snelheid hierop aanpassen.

Centrale besturing

Het verwerken van dit signaal zal niet langer de verantwoordelijkheid zijn van de metrobestuurder. Een centrale treinleiding kan van een afstand de metro besturen, remmen of ervoor kiezen een noodstop te maken. De rol van de bestuurder is bij deze metro’s dus te verwaarlozen. Toch zal er de in ieder geval in de beginjaren wel een bestuurder blijven meerijden op de metro’s in de Noord/Zuidlijn.

“Het is inderdaad niet echt meer nodig”, geeft Verhoeven toe. “Maar we hebben de keuze gemaakt om toch nog een bestuurder mee te laten rijden, in het geval dat dat nodig is bij calamiteiten.” Bovendien denkt hij dat de reizigers er aan moeten wennen om in metro’s te reizen zonder bestuurder.

Testen

In het komende half jaar zullen steeds intensievere testen gedaan worden om de veiligheid van de nieuwe metrolijn te testen, voordat de lijn door reizigers in gebruik kan worden genomen. Tijdens de eerste testritten zal de metro een snelheid aanhouden van vijf kilometer per uur, maar er zullen ook testen gedaan worden waarbij het treinstel met 40 kilometer per uur voortbeweegt en later 70 kilometer per uur.

Uiteindelijk zullen er meerdere treinen op het spoor ingezet worden, om te kijken of het goed gaat. Pas dan wordt deze metrolijn opengesteld voor reizigers. Verhoeven: “Omdat er in Nederland uitgebreid getest wordt, is het spoorvervoer een van de veiligste mogelijkheden van vervoer.”

Planning

GVB is van plan de metro op dit traject twaalf keer per uur te gaan laten rijden. De gemeente Amsterdam wil graag dat de metro in gebruik genomen wordt in oktober 2017, maar de vraag is of dit gaat lukken. Michiel Jonker, woordvoerder van de gemeente Amsterdam, geeft toe dat het lastig zal worden, maar hij wil wel vasthouden aan die datum. “Er moet nog veel gebeuren, maar de planning blijft oktober 2017.”

Inge Jacobs

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.