Warenhuizen worden aangesloten op metro Noord/Zuidlijn

De warenhuizen Marks & Spencer en Haussmann krijgen een directe, ondergrondse verbinding met de Noord/Zuidlijn. Er wordt een tunnel gebouwd die de kelders van deze warenhuizen verbindt met metrostation Rokin. Metropassagiers kunnen van deze doorgang gebruikmaken nadat de Noord/Zuidlijn is geopend. 

De warenhuizen worden nu gebouwd en liggen ongeveer tien meter verwijderd van het metrostation. Via de tunnel worden de warenhuizen aangesloten op de metrohal van station Rokin. Warenhuis Marks & Spencer kwam zelf met het idee om de kelder van het warenhuis direct aan te sluiten op de metrolijn en Haussmann gaf aan ook interesse te hebben in die verbinding.

Noord/Zuidlijn

De projectontwikkelaar Ivy Group begint in de eerste helft van 2016 aan de bouw. De projectontwikkelaar heeft de keuze gemaakt om de doorbraak van de tunnel naar de metrohal uit te stellen totdat de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen is. Volgens Ivy Group vereist de bouw van deze tunnel flink wat aanpassingen aan de metrohal en de projectontwikkelaar wil voorkomen dat de opening van de Noord/Zuidlijn meer vertraging oploopt. Door te wachten tot de Noord/Zuidlijn in gebruik is genomen, kunnen eventuele problemen bij de oplevering van de Noord/Zuidlijn eerst opgelost worden.

Als de doorgang in gebruik genomen wordt, kunnen passagiers vanaf het perron in metrostation Rokin de roltrap omhoog nemen richting uitgang Dam. In de metrohal kunnen reizigers een roltrap of trap nemen die uitkomt in de kelders van de twee warenhuizen. Marks & Spencer heeft al de intentie uitgesproken om in de kelder een horecagelegenheid te plaatsen die zich richt op de reiziger en waar bijvoorbeeld koffie en broodjes worden verkocht.

Metrotunnel

Ivy Group is geheel verantwoordelijk voor de oplevering van deze tunnel. Volgens de projectontwikkelaar komt een directe verbinding tussen de metro en een warenhuis in het buitenland vaker voor. De kosten voor dit project bedragen ongeveer 3,5 miljoen euro.

De ontwikkelaar van de Noord/Zuidlijn hoopt dat de Noord/Zuidlijn al in oktober 2017 geopend wordt. Het is echter nog maar de vraag of dat zal lukken. De Amsterdamse wethouder Litjens noemde die kans in oktober van dit jaar nog maar 5 procent. Halverwege 2016 willen de directie van de Noord/Zuidlijn, Stadregio Amsterdam en de GVB duidelijk maken wat de startdatum voor de Noord/Zuidlijn wordt.

Lees ook: Kans op start Noord/Zuidlijn in oktober 2017 sterk gedaald

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Warenhuizen worden aangesloten op metro Noord/Zuidlijn | OVPro.nl

Warenhuizen worden aangesloten op metro Noord/Zuidlijn

De warenhuizen Marks & Spencer en Haussmann krijgen een directe, ondergrondse verbinding met de Noord/Zuidlijn. Er wordt een tunnel gebouwd die de kelders van deze warenhuizen verbindt met metrostation Rokin. Metropassagiers kunnen van deze doorgang gebruikmaken nadat de Noord/Zuidlijn is geopend. 

De warenhuizen worden nu gebouwd en liggen ongeveer tien meter verwijderd van het metrostation. Via de tunnel worden de warenhuizen aangesloten op de metrohal van station Rokin. Warenhuis Marks & Spencer kwam zelf met het idee om de kelder van het warenhuis direct aan te sluiten op de metrolijn en Haussmann gaf aan ook interesse te hebben in die verbinding.

Noord/Zuidlijn

De projectontwikkelaar Ivy Group begint in de eerste helft van 2016 aan de bouw. De projectontwikkelaar heeft de keuze gemaakt om de doorbraak van de tunnel naar de metrohal uit te stellen totdat de Noord/Zuidlijn in gebruik genomen is. Volgens Ivy Group vereist de bouw van deze tunnel flink wat aanpassingen aan de metrohal en de projectontwikkelaar wil voorkomen dat de opening van de Noord/Zuidlijn meer vertraging oploopt. Door te wachten tot de Noord/Zuidlijn in gebruik is genomen, kunnen eventuele problemen bij de oplevering van de Noord/Zuidlijn eerst opgelost worden.

Als de doorgang in gebruik genomen wordt, kunnen passagiers vanaf het perron in metrostation Rokin de roltrap omhoog nemen richting uitgang Dam. In de metrohal kunnen reizigers een roltrap of trap nemen die uitkomt in de kelders van de twee warenhuizen. Marks & Spencer heeft al de intentie uitgesproken om in de kelder een horecagelegenheid te plaatsen die zich richt op de reiziger en waar bijvoorbeeld koffie en broodjes worden verkocht.

Metrotunnel

Ivy Group is geheel verantwoordelijk voor de oplevering van deze tunnel. Volgens de projectontwikkelaar komt een directe verbinding tussen de metro en een warenhuis in het buitenland vaker voor. De kosten voor dit project bedragen ongeveer 3,5 miljoen euro.

De ontwikkelaar van de Noord/Zuidlijn hoopt dat de Noord/Zuidlijn al in oktober 2017 geopend wordt. Het is echter nog maar de vraag of dat zal lukken. De Amsterdamse wethouder Litjens noemde die kans in oktober van dit jaar nog maar 5 procent. Halverwege 2016 willen de directie van de Noord/Zuidlijn, Stadregio Amsterdam en de GVB duidelijk maken wat de startdatum voor de Noord/Zuidlijn wordt.

Lees ook: Kans op start Noord/Zuidlijn in oktober 2017 sterk gedaald

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.