Veel animo voor gratis OV in Rotterdam op oudejaarsavond

RET, metro

Op oudejaarsavond rijden normaal geen treinen, bussen en trams meer na 20.00 uur. Maar dit jaar werd hierop een uitzondering gemaakt door stadsvervoerder RET. De vervoerder besloot om vanaf 22.00 uur ’s avonds reizigers gratis gebruik te laten maken van de metro’s op lijnen C en E. Deze metro’s vervoerden reizigers naar de omgeving rondom de Erasmusbrug in Rotterdam, waar het Nationaal Vuurwerk werd afgestoken. Meer dan 10.000 bezoekers kozen ervoor om met het OV te gaan.

Eerdere jaren werd er nog massaal gebruik gemaakt van de auto om het Nationaal Vuurwerk te gaan bekijken. Dit zorgde voor chaos in de stad. Ditmaal werd er daarom als experiment gepoogd om dit jaar metro’s te laten rijden tussen enkele P+R-locaties en de binnenstad. Tussen 22.00 uur en 23.45 uur en tussen 0.15 uur en 2.00 reden er elke tien minuten metro’s.

Geweld

De ondernemingsraad van de RET zei vorig jaar nog dat het personeel geen zin zou hebben om te werken tijdens deze nacht, omdat 31 december de laatste vrije avond is voor het OV-personeel. Afgelopen jaarwisseling zouden echter alle medewerkers vrijwillig zijn komen werken. Bovendien zouden ze vrezen voor de veiligheid van het personeel. Het veiligheidsaspect zou namelijk een van de belangrijkste redenen zijn geweest om ooit te besluiten niet meer tijdens Oud en Nieuw met bus, tram en metro te rijden. In 2008 werd nog een schade van 450.000 euro veroorzaakt tijdens de jaarwisseling.

Maar RET-directeur Pedro Peters laat weten niet ontevreden te zijn over de schade tijdens de afgelopen jaarwisseling. Volgens de vervoerder is het vervoer van de reizigers op enkele kleine incidenten na goed verlopen. Er is voor 27.000 euro schade aangericht aan de abri’s, wat maar een zeer lichte stijging is in vergelijking met vorig jaar. Verder is een toegangsdeur van een wachtruimte beschadigd en heeft één persoon voor circa 400 euro schade aangericht op metrostation Oostplein.

Kosten

De gemeente Rotterdam heeft het grootste deel van de kosten voor dit experiment om toch metro’s te laten rijden op zich genomen. “De RET speelt graag in op deze vraag van de gemeente”, aldus Peters. “Ik ben blij dat de gemeente Rotterdam twee derde van onze kosten wil betalen. De RET betaalt zelf de rest en zo kunnen we onze reizigers deze unieke service bieden. Het reizen is gratis en dat betekent dat de poortjes open staan. Zo hebben we in ieder geval geen last van zwartrijden.” De kosten voor het doorrijden van de metro tijdens de jaarwisseling bedragen 80.000 euro.

Lees ook: Personeel van RET wil niet werken op oudejaarsnacht

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.