Nog 5 miljoen tegoed op verlopen OV-chipkaarten

(foto: gebruikt!)

Er staat nog zeker een bedrag van 5 miljoen euro op verlopen OV-chipkaarten, omdat naar schatting 625.000 mensen het geld op hun anonieme OV-chipkaart niet hebben teruggevraagd bij Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart. Translink laat weten dat dit bedrag op een risicoloze bankrekening staat. Na vijf jaar moet een OV-chipkaart vervangen worden, maar het geld dat nog op die kaart staat, wordt niet automatisch teruggegeven aan de gebruiker.

Dit meldt het AD. Volgens Translink weten veel mensen niet dat het mogelijk is om saldo terug te vragen, denken ze dat het automatisch gaat – zoals bij abonnementhouders het geval is – of vinden ze het bedrag te laag om hier moeite voor te doen. Maar consumentenorganisaties vinden dat het te ingewikkeld gemaakt is om geld terug te vragen.

Proces

Reizigers met een anonieme OV-chipkaart kunnen geld terugkrijgen door een formulier van internet uit te printen en dit document per post naar Translink te sturen. Ook kan het bedrag bij de OV-balies in grote steden wordt teruggevraagd, maar dan kost het één euro. Bovendien raken reizigers hierdoor hun anonimiteit kwijt, omdat ze een formulier moeten invullen.

De Consumentenbond zegt het belachelijk te vinden dat Translink – het bedrijf achter de OV-chipkaart – het nog niet mogelijk heeft gemaakt om geld online te kunnen terugvragen of via een oplaadplek. “Als je je geld zo gemakkelijk op je OV-chipkaart kunnen zetten, moet je het er ook weer even gemakkelijk af kunnen halen”, aldus de Consumentenbond.

Beslissing

Consumentenorganisaties hebben al vaker hun twijfels geuit bij de werkwijze van Translink, omdat ze vinden dat het terugvragen van geld op een OV-chipkaart te lastig is. In november 2015 onderzochten Rover en de Consumentenbond het gemak van verschillende OV-kaarten in Europa. Daaruit bleek destijds dat de Nederlandse OV-chipkaart onderaan de lijst terecht kwam. De kaart was relatief kort geldig, kostte veel en het terugvragen van geld was lastig.

Ze startten een petitie om het terugvragen van geld gemakkelijker te maken, maar Translink bleef volhouden dat de systemen hier niet voor zijn ingericht. Dit jaar heeft het bedrijf toegezegd een besluit te nemen over retourpinnen bij bijvoorbeeld een oplaadautomaat of de mogelijkheid om online het geld terug te vragen. Translink hoopt ook de huidige 5 miljoen alsnog te kunnen terugbetalen aan de reiziger. Als dat niet kan, wil het bedrijf dit geld bijvoorbeeld investeren in het gemakkelijker maken van het proces om geld terug te storten.

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Nog 5 miljoen tegoed op verlopen OV-chipkaarten”

Laurens Toning|01.02.17|19:07

Misschien een idee om al dat geld aan een goed doel of doelen te schenken i.p.v. in de verbetering te steken c.q eigen zak..