Dijksma

Vijf miljoen euro op verlopen OV-chip terug naar reiziger

De vijf miljoen euro die op verlopen OV-chipkaarten staat en niet is teruggevraagd, moet ingezet worden om het proces om het restsaldo terug te krijgen gemakkelijker te maken. Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma donderdag tijdens de nieuwjaarsreceptie van KNV. Het terugstorten van geld bij de balies in grote stations wordt gratis en er kan bijvoorbeeld een terugstortfunctie in kaartautomaten of op websites worden verwerkt, zodat het simpeler wordt om geld terug te krijgen. 

De baliekosten waren onder druk van Rover teruggebracht van 2,50 naar 1 euro. Dit wordt nu gratis. “Het moet makkelijker zijn om dat geld terug te krijgen. Daarom heb ik vandaag afspraken gemaakt om het systeem van teruggave simpeler te maken en bovendien gratis”, aldus de bewindsvrouw. “Ik vind houding belangrijk voor bestuurders in de OV-sector. Ze moeten niet wegkijken. Ik zie dat bestuurders in deze sector doeners zijn en het grotere belang zien van zaken.”

Terugvragen restsaldo

Terugvragen van restsaldo op een verlopen kaart kan tot een jaar na de vervaldatum. Volgens Translink is er een bedrag van vijf miljoen euro nog niet door reizigers geclaimd. Omdat dit vaak om anonieme chipkaarten gaat is het voor het bedrijf onmogelijk het bedrag automatisch terug te storten.

Uit onderzoek van vervoerders en consumentenorganisaties blijkt dat mensen hun geld niet terug vragen omdat ze het bedrag te laag vinden, denken dat het automatisch terug gestort wordt of niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om saldo terug vragen. Om die reden heeft Dijksma aan Translink en vervoerders gevraagd het proces te versimpelen en het terugvragen van het restsaldo niet enkel op verlopen kaarten, maar ook op actieve kaarten gratis te maken.

Actieve OV-chipkaarten

Daarnaast is het nu alleen aan een balie mogelijk om het geld dat op actieve OV-chipkaarten staat terug te laten storten. Hierbij worden baliekosten van 1 euro in rekening gebracht. Reizigers met een verlopen kaart kunnen hun geld gratis terugvragen, maar kunnen niet bij een balie terecht. Zij moeten hun kaart opsturen naar Translink, waarna het bedrag wordt teruggestort. Dit moet makkelijker worden gemaakt door bijvoorbeeld een terugstortfunctie in kaartautomaten of een verwerkingsmogelijkheid op websites.

Freek Bos van reizigersorganisatie Rover zegt in een reactie erg blij te zijn met dat de vijf miljoen euro terug gaat naar de reiziger. “Wij gaan graag met de staatssecretaris in gesprek om te bespreken waar we dit geld aan kunnen besteden.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vijf miljoen euro op verlopen OV-chip terug naar reiziger | OVPro.nl
Dijksma

Vijf miljoen euro op verlopen OV-chip terug naar reiziger

De vijf miljoen euro die op verlopen OV-chipkaarten staat en niet is teruggevraagd, moet ingezet worden om het proces om het restsaldo terug te krijgen gemakkelijker te maken. Dat zei staatssecretaris Sharon Dijksma donderdag tijdens de nieuwjaarsreceptie van KNV. Het terugstorten van geld bij de balies in grote stations wordt gratis en er kan bijvoorbeeld een terugstortfunctie in kaartautomaten of op websites worden verwerkt, zodat het simpeler wordt om geld terug te krijgen. 

De baliekosten waren onder druk van Rover teruggebracht van 2,50 naar 1 euro. Dit wordt nu gratis. “Het moet makkelijker zijn om dat geld terug te krijgen. Daarom heb ik vandaag afspraken gemaakt om het systeem van teruggave simpeler te maken en bovendien gratis”, aldus de bewindsvrouw. “Ik vind houding belangrijk voor bestuurders in de OV-sector. Ze moeten niet wegkijken. Ik zie dat bestuurders in deze sector doeners zijn en het grotere belang zien van zaken.”

Terugvragen restsaldo

Terugvragen van restsaldo op een verlopen kaart kan tot een jaar na de vervaldatum. Volgens Translink is er een bedrag van vijf miljoen euro nog niet door reizigers geclaimd. Omdat dit vaak om anonieme chipkaarten gaat is het voor het bedrijf onmogelijk het bedrag automatisch terug te storten.

Uit onderzoek van vervoerders en consumentenorganisaties blijkt dat mensen hun geld niet terug vragen omdat ze het bedrag te laag vinden, denken dat het automatisch terug gestort wordt of niet op de hoogte zijn van de mogelijkheid om saldo terug vragen. Om die reden heeft Dijksma aan Translink en vervoerders gevraagd het proces te versimpelen en het terugvragen van het restsaldo niet enkel op verlopen kaarten, maar ook op actieve kaarten gratis te maken.

Actieve OV-chipkaarten

Daarnaast is het nu alleen aan een balie mogelijk om het geld dat op actieve OV-chipkaarten staat terug te laten storten. Hierbij worden baliekosten van 1 euro in rekening gebracht. Reizigers met een verlopen kaart kunnen hun geld gratis terugvragen, maar kunnen niet bij een balie terecht. Zij moeten hun kaart opsturen naar Translink, waarna het bedrag wordt teruggestort. Dit moet makkelijker worden gemaakt door bijvoorbeeld een terugstortfunctie in kaartautomaten of een verwerkingsmogelijkheid op websites.

Freek Bos van reizigersorganisatie Rover zegt in een reactie erg blij te zijn met dat de vijf miljoen euro terug gaat naar de reiziger. “Wij gaan graag met de staatssecretaris in gesprek om te bespreken waar we dit geld aan kunnen besteden.”

Auteur: Marieke van Gompel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.