Mbo-opleiding tot BOA populair onder jongeren

Studenten, mbo-opleiding, Handhaver toezicht en veiligheid, ROC van Twente

De mbo-opleiding tot Buitengewoon Opsporings Ambtenaar (BOA) bij ROC’s is erg populair onder jongeren. Dat blijkt uit een rondgang langs diverse ROC’s. BOA’s worden onder meer in het openbaar vervoer ingezet om de veiligheid te bewaken en criminaliteit tegen te gaan. Zij kunnen boetes uitdelen aan overtreders. De stijgende populariteit van de opleiding valt deels te verklaren doordat sommige opleiders onlangs het niveau van 2 naar 3 hebben opgeschaald.

ROC van Twente biedt de mbo-opleiding ’Handhaver toezicht en veiligheid’, waarvan de BOA-examens onderdeel uitmaken. Al ruim veertig kandidaten schreven zich in voor deze mbo-opleiding. Deze opleiding werd onlangs opgeschaald van niveau 2 naar 3. Volgens teamcoördinator Leon Abbink van ROC van Twente was de opschaling nodig omdat er ‘nogal wat wordt gevraagd van de leerlingen’. ”De bedrijven hebben hoge verwachtingen van hun werknemers in spe, maar ook qua persoonlijke vaardigheden en wetskennis dienen ze goed onderlegd te zijn.”

Opleiding

BOA’s controleren of mensen zich aan de regels houden en geen overtredingen begaan. Zij zijn bevoegd om boetes uit te delen, personen te arresteren die de wet overtreden en identiteitsbewijzen te controleren.

De mbo-opleiding bij ROC van Twente heeft een duur van 2,5 jaar en bestaat voor 60 procent uit theorie en voor 40 procent uit praktijk. De leerlingen hebben onder meer vakken als Nederlands, Engels, rekenen, recht en strafrecht, communiceren, incidenten en calamiteiten en repressief optreden in hun pakket. Het is tijdens de opleiding mogelijk om stage te lopen bij verschillende vervoerders in het OV, maar bijvoorbeeld ook bij spoorbeheerder ProRail.

Sociale veiligheid

Een bezoek aan Syntus leerde volgens Abbink dat vervoersbedrijven sociale veiligheid ’heel professioneel aanpakken’. ”Daar waar je in het grensgebied zit tussen wat de overheid en wat de vervoerder moet doen, nemen vervoerders hun verantwoordelijkheid.”

De vervoersbedrijven dienen nog wel een beetje aan hun imago te werken, vindt de teamcoördinator. ”Voor wat betreft het imago zijn vervoerders als Syntus en Arriva nog niet direct de meest sexy bedrijven. Ik denk dat de branche daar zelf nog wel wat aan kan doen om dat goed smoel te geven. Als we leerlingen de vrijheid geven om zelf hun stageplek te zoeken, dan zie je dat de douane erg in trek is. Dat terwijl ik denk dat het OV veel aantrekkelijker kan zijn.”

Afspraken

Abbink roept de vervoerders daarom op om met de ROC’s om tafel te gaan zitten. ”Tijdens een rondetafelgesprek kunnen we samen met de vervoerders regionaal tot afspraken komen. Daarbij bespreken we bijvoorbeeld hoe de selectie plaatsvindt.”

Voordat met de opleiding wordt gestart, ondergaan de kandidaten een AMN-assessment, waarbij ook een psychologische test wordt afgenomen. Abbink: ”Als uit die test bijvoorbeeld blijkt dat iemand heel introvert is, dan geven wij wel aan dat dit lastig kan worden voor het uitoefenen van het beroep. Formeel mogen wij echter niemand weigeren.” Het is nog tot begin september mogelijk om in te schrijven voor de opleiding ’Handhaver toezicht en veiligheid’ bij het ROC van Twente. Klik hier voor meer informatie.

Stageplekken

Het ROC van Amsterdam is al gestart met 50 leerlingen voor de tweejarige opleiding ‘Handhaver toezicht en veiligheid’. Opleidingscoördinator Dennis van der Heijden: “We hadden het dubbele aantal aanmeldingen, maar we hebben een selectie moeten maken vanwege een beperkt aantal stageplekken.” Deze opleiding werd al op niveau 3 gegeven.

De Amsterdamse opleiding richt zich er met name op dat de leerlingen uiteindelijk bij de politie kunnen instromen, maar de afgestudeerden kunnen straks ook bij OV-bedrijven aan de slag. “Niet iedereen komt uiteindelijk bij de politie terecht vanwege de strenge keuringseisen. Onze leerlingen lopen stage bij de politie, bij OV-bedrijven, maar ook andere handhavingsbedrijven”, aldus Van der Heijden.

Marieke van Gompel

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.