DDZ, intercitytrein, NS

NS’ers voeren actie voor behoud tweede conducteur in dubbeldekker

Gepubliceerd op 05-09-2016 om 12:51

Verschillende NS-medewerkers laten vanaf maandag door het dragen van buttons aan de werkgever weten het niet eens te zijn met het besluit om de tweede conducteur te schrappen in enkele dubbeldekstreinen. Vorige maand werd duidelijk dat de NS niet langer een tweede conducteur laat meereizen op de dubbeldekkers van het type DDZ6. Maar vakbond FNV Spoor vreest daardoor voor de sociale veiligheid en heeft opgeroepen tot deze publieksvriendelijke actie.

Met de buttons wil het personeel – zonder de reizigers daarbij overlast te bezorgen – de NS-top overhalen het besluit om de tweede conducteur te schrappen alsnog terug te draaien. Dit heeft FNV Spoor de laatste tijd al meerdere malen aan de spoorvervoerder gevraagd. “Het besluit van de NS om de tweede conducteur van de trein te halen, is onbegrijpelijk”, aldus Andries van den Berg van FNV.

Sociale veiligheid

De FNV is van mening dat NS te weinig rekening houdt met de sociale veiligheid van het personeel door dit besluit te nemen. “Voor de sociale veiligheid van personeel en reizigers zijn twee conducteurs noodzakelijk”, zegt Van den Berg. “Bovendien wordt zwartrijden in dubbeldekkers veel te gemakkelijk. Als die ene conducteur bovenlangs loopt, lopen zwartrijders lachend onderlangs.”

Bovendien verwacht de vakbond dat de lichamelijke belasting hierdoor zwaarder wordt, omdat de conducteur veel trappen op en af moet. “Dit is een verloren race en daarmee neem je de werkers niet serieus en wordt er over de ruggen van het personeel bezuinigd”, aldus Van den Berg. “En over hun knieën, want die worden nu al teveel belast door het trappen lopen en dat wordt dan nog erger.”

Flexibilisering

NS heeft dit besluit genomen omdat alleen voor de DDZ6 nog een aparte regeling gold. Gewoonlijk worden bij dubbeldekkers met acht bakken of langer pas twee conducteurs ingezet. “Het gaat om slechts 20 DDZ6-treinen die op basis van oude afspraken nog van deze regel uitgesloten waren”, legde NS-woordvoerder Martijn Kamans eerder uit. In totaal heeft NS een vloot van 255 dubbeldekstreinen.

Door op alle treinen dezelfde regeling te hanteren, verwacht NS bovendien juist dat het gemakkelijker zal worden om personeel vrij te spelen op momenten dat dit wenselijk is. De vakbond en NS hebben donderdag een gesprek over de bemensing van de DDZ6-treinen. De vakbond laat al weten dat er een ultimatum zal volgen als het besluit na dit gesprek niet wordt teruggedraaid. Na afloop van het verlopen van het ultimatum, volgen er mogelijk acties.

Lees ook: NS schrapt tweede conducteur op DDZ6 voor flexibelere inzet dubbeldekkerstreinen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor OVPro en voor SDC360, het vakblad over de zelfrijdende auto

2 reacties op “NS’ers voeren actie voor behoud tweede conducteur in dubbeldekker”

Alexander V. van Dijl|05.09.16|18:27

Laten we de focus eens houden op het verlenen van service. Als we 2 conducteurs in de trein zetten (wat echt ver onder het benodigde aantal is) is de service slecht. Met 1 conducteur slechter.

Ik zou zeggen, 4-6 conducteurs in een dubbeldekker en de focus houden op service.

Kaartcontrole op de perrons is beter dan in de trein.

Mirjam Visscher|06.09.16|11:59

@Alex, helemaal mee eens, die conducteurs van tegenwoordig hebben niet eens tijd meer om mijn krant te strijken en mijn nek te masseren. Schandalig!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.