NS opent meldpunt voor interne misstanden

ns, trein (credit: NS)

Spoorvervoerder NS lanceert volgende maand een meldpunt waar alle medewerkers eventuele misstanden en integriteitskwesties kunnen doorgeven. Dergelijke kwesties kunnen ook anoniem worden aangekaart, als de medewerkers dat zouden wensen. Volgens Susi Zijderveld, de bestuurder Risicobeheersing bij NS, moet dit meldpunt voortaan helpen voorkomen dat er opnieuw misstanden plaatsvinden zoals de aanbestedingsfraude in Limburg.

Zijderveld zegt in de Telegraaf dat dit een van de maatregelen is om de normen en waarden binnen NS als maatschappelijke organisatie te verbeteren. NS probeert bovendien ook dergelijke misstanden te voorkomen door een ‘level playing field’ te ontwikkelen.

Trainingen

Zijderveld organiseert trainingen voor het personeel, om aan hen te leren wat wel en wat niet mag binnen het bedrijf. “We brengen het grijze gebied in kaart.” Vanwege de fraude in Limburg – waarbij een oud-medewerker van Veolia via een schijnconstructie werd ingehuurd door NS-dochter Abellio – en het debacle rond de Fyra, heeft NS de gedragscode voor het personeel aangepast.

Verder is de gedragscode voor het personeel aangepast en is de screening van nieuwe medewerkers en huurkrachten aangescherpt. “We willen naar een hoger niveau op het gebied van bewust integer zijn”, aldus Zijderveld.

Onregelmatigheden

Zijderveld vervuld sinds februari van dit jaar deze functie binnen de Raad van Bestuur bij NS. NS creëerde deze nieuwe functie in de hoop dat dit zou bijdragen aan de verdere professionalisering van de bedrijfsvoering binnen NS en een belangrijke rol zou spelen bij het realiseren van de gewenste cultuurverandering.

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS opent meldpunt voor interne misstanden”

kees boer|21.09.16|23:54

Dit zou juist ook toegankelijk moeten worden voor de reizigers; het is te gek om los te lopen,ik heb er geen woorden voor dat juist met de Prinsjesdag Den Haag slecht bereikbaar was met de trein;beschamend gewoon !